Daar is ze dan, onze dochter. Kleine teentjes, handjes, nageltjes, flinke dot met haar. Ze komt terecht in een totaal nieuwe wereld. Voor haar, maar ook zeker voor mij als kersverse mama wennen. Doe ik het allemaal wel goed? Eet ze wel genoeg, komt ze wel genoeg aan, slaapt ze wel voldoende? Heel veel lieve mensen om ons heen met goed bedoelde tips en adviezen maar uiteindelijk heb ik gemerkt dat je vooral naar je eigen kindje moet kijken en moet doen wat goed voelt.

Dat wij als jonge ouders zoekende zijn is natuurlijk heel normaal. Dat komen wij ook dagelijks tegen in ons werk. Moet je adverteren ja of nee? Welke reclame-uitingen zijn goed? Moet ik meer online communiceren of juist niet? Bij lokale retailers zie je veel verschil. Waar de één een A4’tje ophangt met een platte tekst (ook wel A4 terreur genoemd) maakt de ander er een waar kunstwerk van. Beide niet goed of fout, als het maar communiceert met de door jou gekozen strategie en daardoor past bij jouw doelgroep en de rest van het concept. Dit is niet in één column uit te leggen maar waar we je nu wel mee kunnen helpen zijn de volgende do’s en dont’s voor het opmaken van communicatie-uitingen. Er is namelijk veel onderzoek gedaan waar consumenten sneller en effectiever op reageren, wij zetten ze voor je op een rijtje.

  1. Houd rechts aan
    In veel uitingen staat een afbeelding en een tekst. We lezen van links naar rechts. Wat valt het meeste op? Juist de afbeelding. Plaats dan ook op het moment dat je een social media bericht maakt, een advertentie of een andere uiting, altijd het plaatje links en de tekst rest. Dat vindt ons brein nou eenmaal prettig.
  2. Vier is de max
    In een communicatie-uiting willen we vaak te veel vertellen. Ons brein kan dat alleen niet meer aan, te veel tekst leidt af en zorgt ervoor dat je de uiting juist snel scant en doorgaat. Hou dus altijd in de gaten, vier elementen is de max: een foto of afbeelding, de koptekst (met bijvoorbeeld de aanbieding), het logo en een pay-off. Dit trekt de aandacht, less is more.
  3. Euro’s verdienen zonder euroteken
    Wat we nog te veel zien bij lokale retailers en horecabedrijven zijn eurotekens. Een euroteken zorgt in ons brein voor een pijnprikkel, dat je moet betalen en betalen is altijd te duur. Daarnaast is de prijsperceptie hoger met euroteken dan zonder. Laat eurotekens dus achterwegen op posters, prijskaartjes en social media uitingen.
  4. Zet modellen in
    Het makkelijkste is natuurlijk alleen het product op de foto zetten en hier een aanbieding bij communiceren. Waarmee je onderscheid is om gebruik te maken van modellen. We willen emotie zien. Een lachende baby en ontspannen ouders bijvoorbeeld. Vraag goede klanten van je, zij zijn blij met de professionele foto’s, zullen zich als ambassadeur gaan gedragen voor jouw merk of winkel en jij hebt goed reclamemateriaal.
  5. Neem het product in gebruik
    Het product verkoopt beter als het in gebruik is. Daarom wordt er ook zoveel gebruik gemaakt van influencers. Zet mensen op de foto die het product daadwerkelijk gebruiken. Onze spiegelneuronen worden geactiveerd en we willen het graag nadoen. Dus wil je een mooie drinkfles aanbieden, zorg er dan voor dat je een foto maakt van een moeder of vader die zijn/haar kind ermee voedt. Denk er maar eens over na, als je George Clooney een lekkere espresso ziet drinken, dan krijg je er zelf ook zin in toch?

Geschreven door Fiorienne Westenberg van Many Tastes
Meer columns lezen

fiorienne westenberg many tastes