Hoi, ik ben Fiorienne, op het moment dat je dit leest 30 weken in verwachting van ons eerste kindje. Daarnaast ben ik de oprichtster van het marketingbureau Many Tastes. Dit is een retail marketingbureau speciaal in het leven geroepen voor de lokale retailer en horeca. Van bakkers tot wijnbar en van slager tot chocolatier. Inmiddels hebben we meer dan 100 ondernemers mogen helpen om hun ambacht, dienst of product zo aantrekkelijk mogelijk in de markt te zetten.

Inleven of beleven?

Voor de start van mijn eigen bedrijf werkte ik op de marketingafdeling van Prénatal. Daar probeerde ik me in te leven in de doelgroep, een doelgroep waar ik inmiddels zelf toe behoor! Deze ervaring zal ik, samen met de opgedane ervaringen bij meer dan 100 ondernemers en mijn eigen belevenissen tijdens de zwangerschap, gebruiken in de marketing columns die ik voor jullie ga schrijven! Columns over marketing dus. Maar wat is marketing nou eigenlijk?

Pure emotie

Marketing is emotie. Tijdens de 16 weken echo hoorden wij dat we een dochter krijgen. Een meisje!? Ik was ervan overtuigd dat het een jongen zou zijn en moest even wennen. Mijn vriend zei direct, kom we gaan allebei iets roze kopen, dan went het wel. Dus hup, wij naar de dichtstbijzijnde Prénatal winkel. Ruim 60 euro lichter verlieten we het pand met een tas vol kleertjes en symbolisch een grote roze Nijntje knuffel…
Marketing is één en al emotie. Denk aan de reclame van de Jumbo of Albert Heijn, Roxeanne Hazes in de Olaz reclame of George Clooney die ons leert hoe je een lekker kopje koffie moet drinken. Heel veel merken werken met modellen waarmee zij het resultaat willen laten zien van hun producten. Bijvoorbeeld de gezellige familie van de Jumbo. Het laten zien van het resultaat van je product door middel van bijvoorbeeld een gelukkige baby of blije ouders ontbreekt bij veel lokale ondernemers. Zij laten eerder zien welke producten zij verkopen en voor welke prijs. Maar juist als lokale ondernemer moet je niet mee gaan in de prijsconcurrentie aangezien je dit niet wint van de grote online aanbieders. Als je in de stad rondloopt lijkt het bijna het hele jaar door uitverkoop. Is het nodig om als kleine ondernemer daar aan mee te doen? Nee. Alleen als je het imago wilt creëren dat je een discounter bent. Dan leg je de nadruk op de prijs, dat jullie de goedkoopste zijn. Dat kan een keuze zijn. Prijs speelt een dominante rol in je propositie óf niet. Hier moet je een keuze tussen maken. Veel lokale ondernemers willen niet alleen maar stunten met prijzen dus voor hen geldt, richt je op de emotie van shoppers. De grootste valkuil is dus dat veel ondernemers alleen maar gericht zijn op product, wat je verkoopt, maar niet waarom (emotie) ik het bij jou moet kopen.

Golden Circle

Focussen op die waarom-vraag doe je door middel van de Golden Circle van Simon Sinek. Die bestaat uit drie stappen: De why, de how en de what. De ‘why’ is het belangrijkste en helpt je te focussen op de emotie; een blij gezin, een vrolijke baby, een genietende George Clooney… De ‘how’ vertelt de klant hoe je die emotie bereikt: door levering aan huis van de supermarkt (heb jij een blij gezin), door extra mooie stofjes (heeft je baby een comfortabel gevoel) en door de duurzame bonen van Nespresso (geniet jij net zoals George). De ‘what’ is wat je uiteindelijk afrekent: de krat met boodschappen, de reiswieg en de Nespressocupjes. En daarmee is de Golden Circle rond (net zoals ik er steeds meer begin uit te zien).

Een voorbeeld waar veel mede-zwangeren het over hebben: Yumi baby (voorheen Kleine Keutel). Deze online retailer verdient complimenten voor hoe zij de Golden Circle inzetten. Ik heb Marijke en Lieke van Yumi baby niet gesproken maar ik denk dat hun Golden Circle er ongeveer zo uitziet:

  • Why: De luxe van eenvoud. (wordt duidelijk gecommuniceerd op de homepage)
  • How: Onze producten worden allemaal met liefde en plezier gemaakt door mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Omdat we ervoor hebben gekozen geen massaproductie te doen, is de voorraad vaak beperkt. We zijn trots dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.
  • What: Producten in de categorie, slapen, spelen, onderweg, verzorging, fashion en meubels.

Bronnen: : retailtrends.nl/item/53181/verslaafd-aan-korting-zo-ga-je-ermee-om, yumibaby.nl, eurib.net/de-golden-circle

Geschreven door Fiorienne Westenberg van Many Tastes

fiorienne westenberg many tastes