U bevindt zich hier:--Duurzaam ondernemen & de Green Award

Duurzaam ondernemen & de Green Award

Door |2018-10-25T17:07:05+00:0025 oktober, 2018|Categorieën: Bedrijfsvoering|0 Reacties

Een belangrijke stimuleringsprijs in de babymarkt en onderdeel van de Baby Innovation Award verkiezing is de Green Award. Maar wat is duurzaamheid precies en wat kun je als ondernemer doen om duurzaam bezig te zijn? Als iedereen zou leven zoals in Nederland zouden we 3,6 keer de aarde nodig hebben om te overleven, rekent Global Footprint Network voor ons uit. Vooral spullen zijn de grote boosdoener, per jaar geeft een gemiddelde Nederlander voor 2000 euro er aan uit. Denk aan meubels, elektronica, speelgoed en papier. Andere grote vervuilers zijn: het consumeren van vlees (vooral het verbouwen van veevoer is zeer milieubelastend), het gebruik van gas en elektriciteit en het vervoer door met name auto en vliegtuig.

Duurzaamheid: een containerbegrip

Duurzaamheid is een beetje een containerbegrip, want wat is nu duurzaam en wat niet? Is het duurzaam om wasbare luiers te gebruiken in plaats van plastic? Hoewel dit volgens Milieu Centraal wel het geval is, moet het effect op het klimaat door het verbouwen van katoen en de wasbeurten niet onderschat worden. En hoeveel zin heeft het om plastic te verzamelen aan de andere kant van de wereld als je daarvoor een vliegreis moet maken die zeer vervuilend is? Duurzaamheid is dus niet 1-2-3 uit te leggen.

Imago voor bedrijven

Steeds meer bedrijven kiezen voor een goed en groen imago. Om te laten zien dat je een steentje bijdraagt aan een betere wereld voor de toekomstige generatie. Vooral de jonge generatie hecht hier steeds meer waarde aan. Welke jongere wil er nog werken voor een milieuvervuilend bedrijf? Zo heeft Shell grote moeite met het aantrekken van jonge mensen als personeel. Aan de andere kant biedt deze trend duurzame ondernemingen op de babymarkt kansen om jong, energiek personeel aan te trekken en zich te onderscheiden van andere bedrijven

Wanneer is een product groen

Tamara Peers van BabyBeGood, een organisatie die ondernemers op weg helpt met het zetten van groene stappen, zegt hierover: ‘Wij zijn optimistisch kritisch, wij willen juist laten zien dat er in de babymarkt al veel goede initiatieven te vinden zijn. De Green Award is dan ook een beloning, een stimuleringsprijs voor ondernemers die initiatief tonen en verschil maken. Dat kan zijn op het gebied van minder gebruik van chemicaliën, het produceren van minder afval of hergebruik van materialen. Bijvoorbeeld door minder verpakkingsmateriaal te gebruiken of verzorgingsproducten te ontwikkelen zonder Zeer Zorgwekkende Stoffen (SVHC), of kinderwagens lokaal en met minder grondstoffen te produceren. Juist voor deze kwetsbare doelgroep, zwangeren en baby’s (de toekomstige generatie), is het belangrijk om als bedrijf of merk stappen te zetten die goed zijn voor de ontwikkeling van het kind en zijn toekomst.’

Wanneer kom je in aanmerking voor de Green Award?

Tamara, jurylid van de Baby Innovation Award voor de Green Award: ‘Uiteraard komen bedrijven met een milieukeurmerk hiervoor in aanmerking, maar wij komen ook graag in contact met vernieuwende ideeën van bedrijven, consumenten en studenten die een maatschappelijk impact hebben in deze markt. BabyBeGood brengt partijen (van investeerders tot netwerkpartners) met elkaar in contact om gezamenlijk na te denken over hoe we een positieve invloed kunnen genereren voor mens en milieu’.

Hieronder twee interviews met bedrijven die al flink gevorderd zijn met duurzaam ondernemen:

Baby Organic Star

Roy van der Doelen is oprichter van Baby Organic Star, en won vorig jaar met zijn luier- en verzorgingslijn de Green Award van de Baby Innovation Award verkiezing. Onder de merknaam Bambyo brengt hij duurzame babyproducten op de markt.
‘Circa 2,5 jaar geleden werd ik vader van een dochtertje. Iedereen wil het beste voor zijn baby, dus ging ik op zoek naar fijne en goede producten voor de eerste levensbehoeften’, vertelt Roy. ‘Ik let zelf redelijk op met wat ik eet en drink en wilde dat ook voor mijn kind. Bij de zoektocht naar biologische en duurzame babyproducten ging er een wereld voor me open. Ik ging op zoek naar duurzame producenten voor babyproducten en schreef ook een paar belangrijke waarden op: biologisch afbreekbaar, natuurproducten, een betere wereld voor mens, dier en milieu en ik wilde het koppelen aan een goed doel.’

bambyo baby organic starHet opzetten van zijn bedrijf ging niet zonder slag of stoot: ‘Het heeft me ontzettend veel tijd, geld, doorzettingsvermogen en kracht gekost. Mijn vorige grote bedrijf heb ik grotendeels verkocht om productontwikkelingen te financieren. Maar het staat nu. Ons huidige Bambyo basisassortiment bestaat uit: babyluiers, billen/huiddoekjes en een biologische verzorgingslijn met als hoofdbestanddeel bamboe. Binnenkort zullen hier andere producten bij komen.’
Ook werd er nagedacht over een goed doel, want zegt Roy: ‘Geld verdienen is leuk, maar wordt nog mooier als je iets kunt doen of door kunt geven zodat de wereld wat beter wordt, helemaal als het gaat om zwangere vrouwen en baby’s. Tijdens mijn zoektocht ben ik met de stichting Gezond Geboren in aanraking gekomen. Een deel van het winstpercentage van onze productverkoop staan wij aan deze stichting af. ‘

Luiers voor 70% biologisch afbreekbaar

bambyo organic starDe Bambyo bamboe wegwerpluier bestaat voor circa 70% uit biologisch afbreekbare en natuurlijke materialen, de vochtige doekjes zijn 100% biologisch afbreekbaar. Wij streven er naar om onze luier binnen een paar jaar 100% afbreekbaar te maken, maar de huidige technologie laat dat nog niet toe. Wat maakt hun luier duurzaam? ‘Wij hebben ervoor gekozen om de materialen van de reguliere luier die gemaakt is van plastic c.q. kunststof, te vervangen door bamboe en deze te laten produceren in een ‘closed-loop’ systeem. Dit betekent dat al het restmateriaal wordt opgevangen en wordt opgehaald door een lokaal afvalverwerkingsbedrijf zodat er weer nieuwe producten van gemaakt kunnen worden.’
Bamboe is volgens Roy een ideale grondstof: ‘Het is antibacterieel en schimmelwerend. Voor de groei heeft het alleen zonlicht en regenwater nodig, irrigatie is niet nodig. Er wordt geteeld zonder pesticiden of chemische meststoffen. Bamboe groeit snel en absorbeert koolstofdioxide (broeikasgassen CO2) en produceert 35% meer zuurstof dan bomen. En ook belangrijk: na de oogst blijft het wortelstelsel intact zodat er geen gevaar ontstaat voor bodemerosie.’ De schoonmaakdoekjes bestaan uit 99,99% uit water en 0,1% natuurlijke ingrediënten waarvoor een speciale formule, een niet-chemische substantie, is ontwikkeld.

Luiers: grote milieuvervuilers

Luiers zijn grote milieuvervuilers. Uit onderzoek van Milieu Centraal blijkt dat de wasbare luier, ondanks de grote hoeveelheid water die hiervoor gebruikt wordt, nog steeds het meest duurzaam te zijn want de 100% biologisch afbreekbare wegwerpluier bestaat nog niet. Wat moet er volgens hem gebeuren om de impact van luiers op het milieu te verminderen?
Roy: ‘Er moet meer aandacht komen voor afvalverwerking en een aparte inzameling van luiers. Er zijn al initiatieven, maar die staan nog in de kinderschoenen. Zo werkt Luierrecycling Nederland samen met verschillende gemeenten die de luiers apart inzamelen bij bijvoorbeeld kinderdagverblijven, dagopvang en huishoudens.

Wat betekent het winnen van de Green Award voor hem? ‘We hebben zelfs twee awards gewonnen! Dit is voor mij een grote beloning en bewijs dat de meeste mensen Bambyo en hiermee ons concept steunen: de ommekeer van reguliere producten naar duurzame babyproducten die je ook kunt vinden bij de supermarkt of drogisterij om de hoek.’

Seepje

seepjeMet een studiefinanciering van 4.600 euro startten Melvin Loggies en Jasper Gabrielse op 21-jarige leeftijd met hun bedrijf Seepje. De aanleiding was een tv-documentaire waarin ze een vrouw haar kleding én haren zagen wassen met schillen van de Sapindus mukorossi vrucht. Een manier van wassen die in het grensgebied tussen India en Nepal heel gebruikelijk is. In Nederland zijn bijna alle wasmiddelen synthetisch en bevatten ingrediënten die op basis van aardolie zijn gemaakt of zijn bewerkt. Waarom kan dat niet anders? dachten ze toen beiden.
Nadat de eerst schillen in de Rotterdamse haven aankwamen werden de moeders van Melvin en Jasper aan het werk gezet. Zij moesten die gekke schillen maar eens uitproberen. En het werkte. Nu worden, samen met ‘schillenboer’ Hari in Nepal, schillen van deze vruchten via een ecologisch gecertificeerd proces geoogst en in Nederlandse winkels aangeboden.

Verschil willen maken

Seepje groeit, en zet zijn eerste stappen op de Belgische en Duitse markt. In hoeverre is de opbrengst van de plantage voldoende om aan de toenemende schillenvraag te voldoen? Jasper: ‘Belangrijk te weten is dat wij geen bomen planten, ze groeien daar in het wild. Momenteel wordt ongeveer 10% van de bomen die wij nodig hebben gebruikt, dus er is nog ruimte voor groei. Wel werken we inmiddels samen met een leverancier in India. Eind september gaan we weer naar dit gebied toe om polshoogte te nemen, want we willen graag meer te weten komen over onze kwalitatieve impact voor de schillenboeren daar.’ Ook sociaal wordt er verschil gemaakt. Er zijn nu 60 gezinnen die leven van een goed inkomen, wat ook een deel is van hun missie. Voor het inpakken wordt gebruikgemaakt van een sociale werkplaats in Nederland.

Transport vindt plaats via de boot, dat is milieuvriendelijker dan met het vliegtuig. ‘Het is wel een van de punten waar we kritisch naar kijken. Zijn er alternatieven? We hebben onderzoek gedaan naar het ‘Good Shipping Program’ een organisatie die transport verzorgt via zeilschepen. Helaas is besloten dat dit programma niet bij onze keten past, we zoeken verder naar een nieuw alternatief. Doordat wij een eerlijke prijs betalen voor de schillen blijven de bomen behouden en worden ze niet voor brandhout gekapt. We gebruiken ongeveer 500 bomen voor de oogst van Seepje per jaar. En deze bomen nemen weer CO2 op. Als je de CO2 die wij uitstoten met het transporteren naar Nederland vergelijkt met de CO2 die wij opnemen, dan is dat vele malen kleiner dan wat we uitstoten.’

100% natuurlijke wasmiddelen

Waarin onderscheiden jullie je van andere wasmiddelen? Jasper: ‘Onze wasmiddelen zijn echt 100% natuurlijk zonder synthetische parfums. Onze ‘parfums’ komen van etherische oliën of plantenextracten. Het bestanddeel sodium laureth sulfaat (reinigingsmiddel en schuimvormer) dat wordt gewonnen uit aardolie, is na eigen onderzoek vervangen door gecertificeerde palmolie, suikerriet en zwavel uit de natuur. Voor alles proberen we een natuurlijk alternatief te vinden.’
Bijzonder is hun transparante manier van werken, op de site is precies te lezen hoe de producten zijn samengesteld, welke ingrediënten erin zitten en waar ze toe dienen. De schillen zitten verpakt in recyclebaar karton in een biologisch afbreekbaar zakje. Alle vloeibare producten van Seepje (wasmiddel, allesreiniger en afwasmiddelen) zitten in flessen van gerecycled HDPE plastic afkomstig van een bedrijf in Rotterdam.

Uitdagingen met duurzaam ondernemen

seepjeJaarlijks maakt het team van Seepje de balans op. ‘We onderzoeken hoeveel plastic we gebruiken en wat de CO2 uitstoot is. Door dit jaarlijks te meten krijg je ook inzicht in wat er beter kan.’
Natuurlijk zijn er steeds uitdagingen. ‘ Voorheen hadden we negen producten, nu gaat alles keer drie. We merkten dat mensen in de sociale werkplaats moeite hadden om de verpakkingen te onderscheiden. Dat betekent steeds zoeken naar een oplossing. We bedachten vlaggen op de verpakking, maar die van België en Duitsland lijken op elkaar… Zo sta je steeds weer voor nieuwe uitdagingen.’
Seepje heeft een betrokken community op Facebook die graag meedenkt. ‘We ontvingen een nuttige tip van een fan voor de verpakking. De schillen moeten droog blijven tijdens transport en zaten dus in een plastic zakje. Geadviseerd werd om biologische afbreekbaar plastic te gebruiken. Dit is gelukt, het nieuwe zakje is gemaakt van polyactic acid (polymelkzuur) afkomstig van onder andere suikerriet en maïszetmeel. Als we een verbetering zien op wat voor vlak dan ook, dan heb je de vrijheid om dit idee uit te werken, voor te stellen en uit te voeren. We hebben een crowdfunding gehad voor de afwasmiddelen. Binnen drie dagen hadden we 300.000 euro en in maart is de lijn gelanceerd. Een bizar korte cyclus!’

Hun tip voor duurzaam ondernemen is om niet bang te zijn om andere ondernemers te raadplegen. Melvin: ‘Je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden, je kunt ook anderen om advies vragen. Wij hebben onder andere gesproken met Tony Chocolonely, Dopper en Fair Trade Original. Het grappige is dat wij nu ondernemers over de vloer krijgen die dezelfde vragen stellen waarmee wij in het begin worstelden.’

Geef een reactie