
Om klanten te prikkelen vaker terug te komen naar de winkel of zelfs ambassadeur van je merk te laten worden zijn loyaliteitsprogramma’s een mooie tool voor marketeers. In de vorm van een beloning- en spaarprogramma kun je klanten aan je merk of winkel binden en meer verkoop genereren.
Hoe klanten laten terugkomen
Marketingafdelingen besteden veel tijd en energie aan het positioneren van een merk, maar het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten terugkomen. Het kost immers veel meer moeite en geld om een nieuwe klant binnen te halen dan er een te behouden. Daarom is het investeren in loyaliteitsprogramma een slimme zet. Uit het vijfde jaarlijkse State of Marketing onderzoeksrapport blijkt dat het gebruik van loyaliteitsprogramma’s de komende jaren sterk zal toenemen.
Waarom een loyaliteitsprogramma
Met een loyaliteitsprogramma motiveer je herhaalaankopen van klanten en bouw je vertrouwen op met je merk of shop. De prijs van een product alleen is allang niet meer bepalend voor klanten. Het gaat ook om de toegevoegde waarde, hoe betrokken je bent als bedrijf en welke ervaring je de klant biedt. Door je klant iets extra’s te bieden in de vorm van een extraatje heeft dat een psychologisch effect: het is fijn om iets te krijgen en bezorgt klanten een goed gevoel. Kennen klanten eenmaal de voordelen van je loyaliteitsprogramma, dan zullen ze dit graag delen met hun familie en vrienden. Door klanten te vragen een recensie of beoordeling achter te laten op je website en social media zorg je gelijk voor waardevolle content. Hebben klanten vertrouwen in je bedrijf, dan neemt hun loyaliteit sterk toe en zijn ze vaker bereid om meer bij je te kopen. Onderzoek toont aan dat als klanten deelnemen aan een loyaliteitsprogramma, ze gemiddeld 18% meer uitgeven dan andere klanten. En er is nog een belangrijk voordeel: met een loyaliteitsprogramma bied je klanten iets wat ze bij de concurrent niet hebben!
Wat kun je klanten bieden
Om klanten te belonen dat ze loyaal zijn aan jouw winkel of merk kun je klanten punten laten sparen bij iedere aankoop die ze vervolgens kunnen inwisselen voor korting op vervolgaankopen of andere voordelen. Daarmee zorg je voor klantenbinding. Je kunt er ook oude klanten mee terugwinnen. Maar deskundigen raden aan verder te denken dan punten sparen en kortingen geven. Fans van jouw merk of shop willen meer, denk aan de mogelijkheid als eerste bij jou te kunnen kopen, uitnodigingen voor events en als eerste op de hoogte te worden gesteld bij introducties van nieuwe producten.
Voorbeelden van loyaliteitsprogramma’s
Er zijn genoeg voorbeelden van geslaagde loyaliteitsprogramma’s. Denk aan de voordelen die vliegtuigmaatschappijen bieden als je ‘frequent flyer’ bent. Of de voorrechten die je ontvangt als je regelmatig bepaalde hotelketens of restaurants bezoekt. Denk aan verschillende spaarprogramma’s bij winkels en het zelf kunnen bepalen op welke producten je korting kunt krijgen als je als klant een bepaalde status hebt gekregen. Amazon Prime biedt leden gratis verzending en geeft toegang tot hun streamingdiensten. Laat klanten punten sparen als ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief of een aankoop hebben gedaan. Deze kunnen later worden ingewisseld voor kortingsvouchers. Je kunt ook bestaande klanten die hun vrienden aan je doorverwijzen een korting bieden en nieuwe klanten een nieuwkomerskorting geven. Vraag klanten een recensie te schrijven of hun ervaring op social media te delen. Een mooiere manier van mond op mondreclame is er niet.
Hoe starten met een loyaliteitsprogramma
Wil je starten met een beloningsprogramma, denk dan goed na hoe je klanten wilt gaan benaderen, welke kanalen wil je inzetten? Het mooie van een loyaliteitsprogramma is dat je daarmee verschillende kanalen aan elkaar koppelt: je fysieke en online winkel, email, mobiele app en social media. Op deze manier maak je een goed profiel van je klant, kun je hem of haar beter bedienen en een aanbieding op maat sturen. Personaliseer je boodschappen aan de klant en nodig ze uit voor speciale events of communities. Zo verstevig je de relatie met je klantenkring. Vervolgens hou je je klanten op de hoogte van bepaalde gebeurtenissen door ze persoonlijke berichten te sturen.
Er zijn diverse platformen ontwikkeld voor het binden van klanten aan je merk of shop. Met deze loyaliteitssoftware kun je klanten registreren, hun ervaringen na een aankoop beheren, aanbiedingen doen, cijfers bijhouden, statistieken maken, etc.