Bij ons bezoek aan showUP haalden we nog even een inspiratieboost in het listenUP theater. Een van de sprekers was Mariko Naber van sellyourstuffonline.nl. Als branding en e-commerce expert weet ze heel goed hoe een webshop je stenenwinkel kan versterken en vice versa. Dit zijn de tips die ze met het publiek deelde:
Mariko vertelt hoe ze jaren geleden op een heel eenvoudige manier voor haar sierradenmerk 2500 nieuwsbrieflezers scoorde. Gewoon door een doos op de balie van haar stand op een beurs te zetten waarin bezoekers hun antwoord met emailadres konden stoppen om mee te doen met een winactie. Het leverde 2500 nieuwsbriefadressen op waarvan tweederde bleef plakken. ‘Een mooi voorbeeld van een simpele actie die enorm veel respons opleverde, zoiets kun je natuurlijk ook prima doen bij de kassa in je eigen winkel!’ aldus Mariko.
Voordelen van online en fysieke winkel
Heb je een fysieke shop, dan heb je volgens Mariko een streepje voor. Met offline shop onderscheid je je immers van de digitale concurrentie. Je kunt op een fysieke plek al je artikelen uitstallen en geweldige content maken. Als voorbeeld noemt ze barbershop Schorem in Rotterdam. In deze winkel kun je je laten knippen en scheren, maar ze geven ook trainingen, organiseren evenementen en hebben een goed lopende webshop. Mariko deelt graag een aantal belangrijke tips voor zoveel mogelijk magic:
1. Dezelfde branding
Gebruik on- en offline dezelfde branding (je naam, symbool, logo, communicatie met de klant). Dus 1 logo, gebruik dezelfde ‘tone of voice’ (gebruik je ‘je’ of ‘u’?) en bied een oplossing voor een probleem. Een mooi voorbeeld is Lush volgens Mariko. ‘Je koopt geen bruisbal of zeep maar je koopt een oplossing voor een probleem. Op deze manier zouden veel meer merken moeten denken, stelt ze. Als je hier gevoel voor ontwikkelt zul je je gaan onderscheiden en opvallen. Ook adviseert ze: plak een blog aan je shop, en zie dit als je clubhuis. Het moet een inspirerende plek zijn om te kijken en terug te komen. Pas daarna komen je nieuwsbrieven die verwijzen naar je fysieke en online winkel. Tot slot komt dan pas je social media, dat is vooral een wegwijzer om klanten naar de site te lokken voor verkoop.
2. Zie je website als 2e vestiging van je winkel
Net als je fysieke winkel moet je de webwinkel genoeg aandacht geven, ‘en alles wat je aandacht geeft groeit’ aldus Mariko.
3. Denk praktisch en efficiënt
Maak het niet te ingewikkeld, ga als ondernemer uit van één voorraad, één kassa en één marketingstrategie.
4. Laat cijfers spreken
Wees reëel als ondernemer en laat de cijfers spreken. Een conversie-stelregel is dat één op de 100 bezoekers iets bij je koopt.
5. Zorg voor consistente marketing
Zorg voor consistente marketing die zowel bij jou als ondernemer als bij je klanten past. De ontwikkelingen bij social media gaan erg snel. Denk goed na of en hoe je dit wilt inzetten anders kost je dit misschien erg veel onnodige tijd. Ze meldt dat Lush heeft besloten te stoppen met social media. Een moedige stap volgens haar, want social media houdt nooit op en vraagt enorm veel aandacht. Pas ook op voor het ‘Shiny Object Syndrome’, de verleidingen die overal worden geboden voor hulp of cursussen. Het risico bestaat namelijk dat je van alles gaat uitproberen maar het levert je te weinig omzet op. Zonde van je tijd. Het is volgens Mariko veel verstandiger om eerst een goede strategie te bedenken.
Wat betekent content marketing?
Content marketing betekent volgens Mariko: ‘op een aantrekkelijke en relevante manier klanten de helpende hand bieden zonder direct je product of dienst aan te prijzen. Dat kan door middel van onlinemateriaal als video’s, blogs, posts op social media.’ Een uitgangspunt voor een slimme content marketingstrategie kan zijn: 12 blogposts, 24 nieuwsbrieven en 156 social media posts verspreid over 1 jaar.
Ze geeft nog een paar aanvullende tips: zorg dat de inhoud van je berichten en posts zo leuk zijn dat klanten niet kunnen wachten om deze te lezen. En zorg ervoor dat je posts die je kunt inplannen met Later, Buffer of een ander programma, tijdloos zijn. Kost schrijven je erg veel tijd of vind je het moeilijk? Denk aan het inzetten van AI, met een programma als ChatGTP kun je snel teksten maken. Ze benadrukt het belang van blogs: daarmee kun je echt een hogere ranking in Google krijgen. Kies onderwerpen waarmee klanten zich geholpen voelen. Tot slot wijst Mariko nog op het aanmaken van een content kalender als handig hulpmiddel voor het hele jaar.

Mariko Naber, sellyourstuffonline.nl