unieke winkelervaring

Hoeveel effect de pandemie op het winkelen heeft blijkt onder andere uit het laatste onderzoeksrapport van FinTech-onderneming Klarna dat over veel shoppingdata van consumenten beschikt. Belangrijke conclusies van dit onderzoek zijn dat het online shoppen door corona in de versnelling is gekomen maar ook dat veel Nederlanders het fysieke winkelen en het struinen in winkelstraten hebben gemist.

Snelle digitaliseringslag door toename online shoppen

De afgelopen periode hebben eigenaren van winkels noodgedwongen een versnelde digitalisering door moeten maken. Het onderzoek Klarna’s Shopping Pulse geeft een goed beeld over het huidige shoppinggedrag. Aan dit onderzoek deden meer dan 9.000 consumenten deel uit 9 landen: Australië, Duitsland, Finland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zweden. In Nederland werkten 1.010 respondenten mee aan dit onderzoek. Hieronder de belangrijkste bevindingen:

Onderzoeksresultaten shoppinggedrag in Nederland

  • Meer dan de helft van de klanten (51 procent) geeft aan dat ze over een jaar het grootste deel van hun aankopen online zullen doen.
  • Als Nederlandse shoppers moeten kiezen, dan geeft 45 procent aan alle aankopen online te blijven doen.
  • Vergeleken met alle 9 landen, shopten Nederlanders het minst in fysieke winkels.
  • Nederlanders gaven in het onderzoek aan dat ze het in winkelstraten lopen en het fysieke shoppen, misten. Zodra de winkels weer opengingen, daalden de online aankopen.
  • De fysieke winkel waar mensen het meest naar verlangden was de categorie ‘huis en tuin’. Blijkbaar is de inspiratie en beleving voor deze producten online niet goed vindbaar.
  • Sieraden, accessoires, gezondheids- en beautyproducten stegen in de online verkoop. De stijging is volgens onderzoekers vooral te wijten aan het moederdageffect, want na deze dag daalde de online verkoop van deze producten.
  • Producten in de categorie entertainment en elektronica steeg ook, waarschijnlijk door het naderende EK voetbal.
  • In tijden van COVID-19 maatregelen kochten Nederlandse consumenten deze producten liever online: kleding en schoenen, speelgoed, elektronica, entertainment, erotiek, vrije tijd en sport en hobby.
  • 58 procent van de shoppers kocht hun kleding en schoenen de afgelopen periode online ondanks de mogelijkheid om in de winkel een afspraak te maken.
  • De verkoop van producten in categorie vrije tijd, sport & hobby steeg direct nadat het bericht kwam dat de sportscholen weer open mochten.

Wat is een unieke winkelervaring?

Ondanks de online groei struinen Nederlanders graag door de winkelstraten en hebben ze dit gemist. Dit blijkt uit recent onderzoek van Klarna. Eén van de troeven die je als retailer hebt is het bieden van een sterke winkelervaring. Maar hoe doe je dat? Een unieke winkelervaring betekent meer dat je meer moet doen dan alleen je producten verkopen. Een belangrijk verschil met online is dat online alleen kan inspelen op 2 zintuigen: zien en soms horen. In een fysieke winkel kun je ook de andere zintuigen aanspreken zoals voelen en ruiken. Hieronder nog meer tips om je te onderscheiden van de concurrentie met een unieke winkelervaring:

Placemaking

Zorg dat je een plek creëert waar mensen graag zijn en naar willen terugkomen. Laatste trend is Biofilie, dat is het integreren van de natuur in de leef- of winkelruimte. Dit kan in de vorm van planten, een complete plantenwand of prints met natuurbeelden en het gebruik van natuurlijke kleuren.

Laat ambacht zien

Laat het ambacht achter producten zien. Demonstreer in je winkel bijvoorbeeld hoe een product wordt gemaakt. Consumenten houden van authenticiteit, dat straalt vertrouwen uit. Ook het aantonen dat producten een eerlijke herkomst hebben, is belangrijk.

Show innovatieve producten

Zorg ervoor dat je nieuwe, innovatieve producten in de collectie hebt die mensen nog niet hebben gezien. Dit is namelijk een goed lokkertje om mensen naar de winkel te laten komen.

Voelen en uitproberen

Laat mensen producten in de winkel voelen en uitproberen. Onderzoek toont aan dat als je een product fysiek vasthoudt, dat voor een gevoel van psychologisch bezit zorgt en dan zijn mensen eerder geneigd te kopen!

Prikkel alle zintuigen

Kijk hoe je andere zintuigen van klanten kunt prikkelen met horen (goede akoestiek en rustige muziek), ruiken (goed geventileerde ruimte eventueel aangevuld met mild parfum) en zien (zijn de producten goed zichtbaar? is er goede verlichting?).

Zorg voor een eetplekje of koffiecorner

Creëer een eetplekje, indoor-eetgelegenheid of koffiecorner met iets lekkers. Klanten die eten tijdens het winkelen geven een vijfde meer uit dan klanten die niets eten!

Personaliseer artikelen

Maak het mogelijk producten te laten personaliseren (liefst direct in de winkel). Dit zorgt voor een sterke shopexperience.

Biedt jouw winkel een uniek verhaal?

Zorg voor een uniek verhaal. Wees origineel en authentiek, maak zelf een trend. Gaat iedereen naar rechts? Dan ga jij naar links.

Organiseer een evenement

Organiseer een evenement in jouw winkel, denk ook aan geven van voorlichtingsavonden en workshops. Werk hiervoor eventueel samen met andere retailers in jouw winkelwijk.

Let op je verpakking

Besteed aandacht aan de verpakking, dus kies winkeltasjes, klantenkaarten en cadeaupapier in de huisstijl van je winkel voor een constante beleving en herkenning.

Laat mensen naar jouw merk of winkel verlangen

Eigenlijk komt het erop neer dat je ervoor moet zorgen dat mensen naar jouw merk verlangen. Een merk moet een bepaalde sociale waarde hebben, dit zorgt voor een verhoogde sociale status, waarde of aanzien. Het product dat je verkoopt wordt steeds meer een souvenir, wat je echt verkoopt is ervaring. Bouw aan een online community en mond-op-mond-reclame voor het opwekken van het verlangen.

Bron: Shopping Pulse onderzoek Klarna, CustomerTalk en Retailtrends, witblad.co, UCLL.BE, George Gottle van UXUS.
Foto: The Impossible Garden bij Hermès Iguatemi in São Paulo

Lees meer artikelen bedrijfsvoering