U bevindt zich hier:--QR code: snel reageren in mobiele tijden

QR code: snel reageren in mobiele tijden

Door |2013-06-11T10:38:07+00:0011 juni, 2013|Categorieën: Bedrijfsvoering|Tags: , , |

Het zwart-wit geblokte vierkantje valt niet meer weg te denken. In kranten, magazines, bushokjes, winkelschappen en andere reclame-uitingen zijn ze te vinden. Heel marketing Nederland zet de QR-code in. Ook in de babybranche wordt de code al gebruikt, wij hebben al advertenties voorbij zien komen, voorzien van deze nieuwe marketingtool.  De consument kan de code kan als een soort barcode scannen, maar dan?

 
De QR-code staat voor Quick Response en speelt vooral in op mobiele internetgebruikers. Onderweg een volledig webadres intikken op de smartphone kost tijd en moeite. De QR-code biedt uitkomst. Een eenvoudige scan met de camera van een mobiele telefoon leidt snel naar de mobiele website van de desbetreffende organisatie. Een QR-code maakt het mobiele internet dus veel toegankelijker en interactiever. Op deze manier wordt er een brug geslagen tussen offline en online media. Een gouden combinatie mits het goed wordt ingezet.

Niet alleen websites zijn te koppelen aan de code, maar ook andere toepassingen. Denk aan het tonen van je winkellocatie op Google Maps, het laten zien van een productfilmpje op Youtube of de consument met één scan fan laten worden van je Facebookpagina.  Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Op het internet kun je tal van creatieve mogelijkheden vinden ter inspiratie.
Mocht je de QR-code willen inzetten, bedenk dan goed welk doel. Een simpele verwijzing naar een reguliere website zal de consument geen meerwaarde bieden. De informatie die je beschikbaar stelt moet snel (denk aan de trage internetverbinding op de mobiele telefoon) en bovendien eenvoudig bereikbaar zijn. Als een actie meerdere handelingen vereist dan zal de consument snel afhaken. Zorg dus voor meerwaarde, Quick Response en trigger die consument!

Wat wordt bedoeld met meerwaarde of trigger de consument? Een simpel voorbeeld. Stel dat je via een printcampagne een product onder de aandacht wilt brengen. Dan kan de QR-code op je advertentie verwijzen naar een mobiele website, maar ook naar een speciale actiepagina waar het product met korting direct te bestellen is. Die korting kan dan de trigger zijn om de consument jouw code te laten scannen. Wanneer er na het scannen nog gezocht moet worden naar de actiepagina met korting dan zal de inzet van de QR-code geen groot succes zijn.
Verder is de plaatsing van de code ook van belang. Wil je dat er gebruik van wordt gemaakt vermeld de code dan in een goed zichtbaar formaat en op een duidelijke plek. We zagen onlangs een advertentie waar de code onderaan een grote poster werd geplaatst, waardoor je dan op je hurken moet om de code te kunnen scannen. Hoewel een simpele scan geen tijd kost moet de consument er wel tijd voor hebben. Een plek waar snel voorbij wordt geraasd met de fiets of auto is bijvoorbeeld minder geschikt, of het moet een stunt zijn.

Dit is een gedeelte uit het verschenen artikel in BabyWereld.