sales en klantenbinding tijdens corona

De crisis vraagt aanpassingen in de winkel en online. Hoe kun je nu het beste met klanten omgaan in deze tijden nu klanten meer thuis zitten? Het advies van diverse goeroes luidt: blijf zoveel mogelijk in contact met je klant en zet verkoop op de tweede plaats. Als klanten in jouw winkel zijn, maak oogcontact en benader ze persoonlijk. Juist nu is er tijd voor een beetje persoonlijke aandacht! Belangrijk daarbij is dat je klanten een positief gevoel geeft maar ook laat zien dat ze veilig zijn in jouw winkel. Dus laat zien dat je alle nodige hygiënische maatregelen hebt genomen. Klanten zullen nooit wat kopen als ze het niet vertrouwen, dat was altijd het geval maar nu duidelijker dan ooit.

Online kopen

Mensen kopen nog steeds en het voelt goed om thuis een pakketje te ontvangen. In plaats van ‘face to face’ praten met klanten worden nu veel meer online contacten gelegd. Dat is lastiger en vraagt om een andere aanpak. Het is de uitdaging om te proberen iets gemeenschappelijks te vinden. Mensen vinden dat prettig en willen in deze tijd ook over andere dingen praten dan corona. Stel open vragen zonder dat je direct wat aan ze wilt verkopen. Toon belangstelling en vraag verder als er bijvoorbeeld kinderen thuis zijn, vraag naar hun leeftijd en of het goed gaat met ze. Gaat het om een cadeautje dat mensen willen bestellen, vraag dan door; gaat het om verjaardagscadeau of anders? Zoek het in het positieve, juist nu er zoveel ellende om ons heen is. Daarna is het prettig voor een klant om iets over jou te horen. Het gaat erom dat klant en verkoper elkaar als een individueel mens zien. Het doel van een verkoopgesprek moet altijd zijn om een persoonlijke interactie te maken met een klant zodat ze zich prettig voelen en bij jou willen kopen, nu of in de toekomst.

Goede marketingtools

Wat zijn in deze tijd goede marketing tools? Klanten zitten nu veel thuis met de computer dus email is een goede tool. Zorg voor een email strategie, goede content en mooi beeldmateriaal. Kijk hoe je mensen kunt helpen met ideeën om iets te leren of het leven wat makkelijker te maken, zonder dat ze je product hoeven te kopen. Zoals tips om kinderen te vermaken met en zonder speelgoed. Zorg altijd voor een linkje naar een lezenswaardig artikel bij jou op de site.
Kijk kritisch naar je eigen website. Bestaat deze al 5 tot 10 jaar en is deze toe aan aanpassingen? Kunnen klanten je bedrijf makkelijk bereiken via email, bellen of chatten, kloppen al je gegevens nog? Kijk ook eens naar je concurrenten om hiervan te leren.

Zet social media in

Investeer in deze tijd in goede content en zet je social mediakanalen in. Facebook doet het goed in deze tijden, evenals YouTube en Instagram, dus een prima manier om berichten en live video’s te posten. Bij het maken van video’s is het belangrijk dat je deze menselijk maakt. Verplaats je in de klant en denk aan waar ze klanten behoefte aan hebben. Help ze door de dag heen, bijvoorbeeld met vriendelijke ‘how to’ video’s. Maak een plan en breng een authentieke boodschap met een glimlach. Haarstylisten laten bijvoorbeeld zien hoe je een baard kunt trimmen. Sportscholen maken video’s om thuis te sporten. Heb je een groot assortiment, versmal dit dan tot een productgroep. Gebruik deze periode kun je investeren in goede content.
En tot slot: wees eerlijk over vertraging en leveringstijden!