generatie z

Na de Millennials staat Generatie Z voor de deur. Een niet te onderschatten doelgroep want ze zijn in 2020 al goed voor 40 procent van de consumentenpopulatie wereldwijd. Wie zijn deze jongeren, wat vinden ze belangrijk en hoe kun je hier als ondernemer op inspelen? Het Retailtrends webinar door Lecyca Curiel en Jahkini Bisselink geeft inzicht. Curiel en Bisselink zijn beiden verbonden aan de internationale denktank Whetston met als onderwerp hun eigen generatie. Curiel geeft diverse presentaties over dit onderwerp, Bisselink werkte daarnaast ook als jongerenvertegenwoordiger voor de Verenigde Naties in Nederland. Daarvoor sprak ze met veel jongeren.

Phigital generation

Curiel meldt: Generatie Z is geboren na 1995 en wordt ook wel de phigital generation genoemd, een combinatie tussen de fysieke en digitale wereld. Deze generatie weet niet wat het is om op te groeien zonder internet in tegenstelling tot Millenials. De jongeren van nu zijn constant aan het switchen. Was het vroeger lastig om online te komen, nu is er overal 24/7 toegang tot wifi, artificial intelligence, oneindig liedjes luisteren, filmpjes kijken en online zijn op Instagram en YouTube. Zelfs het onderwijs gaat in deze coronatijd online. Voor deze generatie is het juist moeilijk om afstand te nemen van digitale wereld omdat ze niet weten hoe het zonder is. Deze vierde industriële revolutie heeft enorm veel invloed op deze generatie. Big data, the Internet of Things, automatisering, robotisering, digitalisering, jongeren groeien op in een compleet digitaal tijdperk. Dat brengt grote veranderingen met zich mee.

  1. Space: allereerst is er sprake van een andere definitie van ruimte, de digitale ruimte en fysieke ruimte zijn met elkaar verweven en jongeren moeten hier steeds tussen switchen. Door de coronacrisis is dit proces versneld: denk aan alle lessen die nu online worden gegeven, dat wordt het nieuwe normaal voor jongeren. Vrienden kun je online spreken. Elke fysieke plek heeft nu een digitale equivalent.
  2. Speed: alles gaat nu veel sneller. Je kunt tegenwoordig veel sneller dingen opzoeken, contacten leggen. Denk ook het leren van bijvoorbeeld een taal.
  3. Access: we hebben tegenwoordig onbeperkte toegang tot allerlei diensten zoals Spotify, Netflix etc.

Nieuwe manier van communiceren

Dit heeft geleid tot nieuwe manieren waarop jongeren communiceren. Jongeren bellen niet meer met een telefoon aan hun oor, maar doen dit liever facetime, op het scherm. In het oude normaal zit je in een collegezaal te luisteren naar een professor, Tegenwoordig ziet het er uit zoals met Zoom. Face to face communicatie wordt de norm. Daarnaast communiceert Generatie Z graag in 4D, de vierde dimensie is tijd en tijd is eindig voor Generatie Z. Dit uit zich tot lancering en gebruikmaking van nieuwe platforms zoals Snapchat, Instagram stories en Facebook stories. Waar vroeger alles maar online vindbaar bleef, willen jongeren informatie delen voor een bepaalde tijd met een bepaalde groep mensen. Maximaal voor 24 uur of 10 seconden. Een voorbeeld: Go Spooky helpt bedrijven met 4D communicatie en is opgericht door 2 jongens van 18 jaar. Ook voor werving van personeel kun je 4D gebruiken. McDonald’s had moeite met het vinden van jongeren als personeel en zette met succes Snapchat in. In 10 seconden konden jongeren hun motivatie geven om bij McDonald’s te komen werken. Jongeren vinden het natuurlijk om tegen hun telefoon te praten. TikTok lijkt op Instagram, maar je kunt alleen maar video’s posten. Algoritmes zijn hierbij interessant, meldt Bisselink. Bij Instagram komen vooral berichten en profielen langs met veel volgers, maar bij TikTok maakt dat niet uit, dat maakt het platform toegankelijker. Ook zie je op TikTok initiatieven met gezamenlijke content en wordt het ook gebruikt om aandacht voor serieuze zaken te vragen.

Awareness

Volgens Bisselink is Generatie Z heel erg bezig met maatschappelijke betrokkenheid, denk aan belangrijke issues zoals klimaat, racisme, pandemie. Voor onze generatie is het niet meer vanzelfsprekend dat er een zekere toekomst is. Deze generatie is bereid om te werken aan een betere wereld. Empathie is een van de meest gevoelde emotie bij jongeren in deze tijd, dat is ook een kenmerk van deze generatie. We hebben onze vrijheid moeten inleveren voor deze crisis.

Woke washing: uit den boze

Woke washing komt van green washing en betekent: dat je doet alsof je sociaal maatschappelijk bewust bezig bent. Curiel: Als bedrijven pretenderen bezig te zijn met dit onderwerp terwijl ze dit niet of in mindere mate doen, dan prikt Generatie Z hier zo doorheen. Het beste advies is om hier als bedrijf transparant over te zijn. Communiceer je bepaalde idealen, vertaal ze dan ook naar je bedrijfsvoering en productieproces.

Cancel culture

Doe je dat als organisatie niet, dan bestaat de kans op cancel culture. In dat geval zullen ze, met hulp van social media je product niet meer kopen, geen muziek meer beluisteren, geen film meer bekijken. Ze noemt het pannenkoekenmerk Aunt Jemima als voorbeeld dat werd werd geboycot vanwege het stereotiepe personage. De organisatie paste daarna noodgedwongen de naam en verpakking aan en deed onderzoek naar het verleden.

Wat betekent dit voor retailers?

Juist de awareness is de uitdaging voor bedrijven volgens Curiel en Bisselink. Ga met jongeren in gesprek en vraag ze om advies of in het management team. Millennials zijn meer een tussengeneratie maar Generatie Z is echt de digitale generatie. Zij kunnen namelijk de kloof dichten tussen de voorgaande generaties. Gucci heeft bijvoorbeeld een shadow board waarin jongeren mogen meepraten en beslissen met het bestuur. Grote bedrijven moeten denken voor het aanstellen van een board of ethics of chief morality officer. De volgende tip: zoek naar het persoonlijke in de phygital wereld door middel van Face 2 Face communicatie, visuele en 4D communicatie. En zorg ervoor dat het geen éénrichtingsverkeer is maar een dialoog wordt met Generatie Z.

Tip voor de retail

Generatie Z winkelt veel online, maar is ook op zoek naar ervaringen. Dus als online gekoppeld kan worden met iets cools doen in de winkel, dan maakt dit het winkelen aantrekkelijker. Ervaringen worden weer gedeeld via social media. Belangrijke thema’s voor Generatie Z zijn gelijkheid, diversiteit, mensenrechten en duurzaamheid.

Meer achtergrondartikelen lezen