U bevindt zich hier:--Zakendoen in Nederland of België? Behoed je voor deze flaters!

Zakendoen in Nederland of België? Behoed je voor deze flaters!

Door |2019-02-28T19:56:10+00:0028 februari, 2019|Categorieën: Bedrijfsvoering|Tags: |
zaken doen nederland belgie

Tom Vansteenkiste is Algemeen Directeur van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg. Hij weet als geen ander de verschillen te benoemen bij het zaken doen tussen Nederlanders en Belgen.

Elkaars tweede handelspartner

Nederland en België zijn elkaars tweede handelspartner qua import en export. Alleen Duitsland is voor beide landen belangrijker. Per jaar gaat het om een exportbedrag van 80 miljard euro. Dus een beetje verdieping in elkaars cultuur en gewoonten kan geen kwaad! Om het zakendoen over en weer te bevorderen en nog soepeler te laten verlopen, organiseert de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg regelmatig voorlichtingsdagen.

Welke belangrijke onderwerpen passeren op deze dagen de revue? ‘Eén van de belangrijkste vragen die veel wordt gesteld is: ‘Hoe ziet mijn markt eruit in België of Nederland?’ antwoordt Vansteenkiste. ‘Naast deze onderwerpen die betrekking hebben op een stuk marktonderzoek zijn er andere belangrijke vraagstukken, zoals: wat zijn de technische aspecten van het zakendoen? Welke bedrijfsvormen zijn er mogelijk? In België gelden bijvoorbeeld strenge regels voor bouwwerken. En als je mensen wilt aannemen, hoe gaat dat dan in zijn werk? Is het handiger om deze op de eigen payroll te zetten of liever via een buitenlands contract? Bij het maken van een website zijn er al verschillen. Het woordgebruik is anders, dus moet je gaan kijken naar het logo en de pay-off. Ga je .nl, .be of .com gebruiken?’

Zwaartepunt ligt in Vlaanderen

‘Let wel’, vervolgt Vansteenkiste, ‘België is niet alleen Vlaanderen maar ook het Franstalige Wallonië. Maar in het algemeen kan worden gezegd dat de handel tussen Nederland en België zich voor 85% richt op Vlaanderen; hier ligt ook het economische zwaartepunt.’
Qua communicatie gaat het best goed tussen Nederland en België, vertelt Vansteenkiste, maar sommige traditionele thema’s blijven relevant. ‘Zeker op cultureel gebied, taal en qua wetgeving zijn er nog steeds grote verschillen. Ik verwacht wel dat de nieuwe generatie, die meer internationaal georiënteerd is en helemaal is ingesteld op online en social media, deze cultuurverschillen zal verkleinen.’

Verschillen en wat kunnen we van elkaar leren

Op onze vraag wat de belangrijkste verschillen dan precies zijn, antwoordt hij: ‘Nederlanders zijn sterk in het verkopen van hun producten en meer ‘marketing minded’, zeker op digitaal gebied zijn jullie koploper. Belgen zijn bescheidener en lopen wat achter qua internet marketing. Als je in Nederland als bedrijf geen website hebt, kun je het eigenlijk vergeten, maar dat is in België niet overal het geval, zeker in Wallonië moet hier nog een slag gemaakt worden.’
Ook qua merkentrouw zijn er aantoonbare verschillen: ‘Belgen zijn meer merkentrouw dan Nederlanders. Belgen houden van een aantal merken die ze vertrouwen en dat betekent ook dat de lokale winkel in de buurt in België nog steeds belangrijk is.’

Diplomatieker

‘Wat Nederlanders goed doen, is het direct internationaal neerzetten van een product’, vervolgt Vansteenkiste. ‘Belgen daarentegen richten zich eerst op de lokale markt. Daar kunnen de Belgen zeker wat van leren. Wat Nederlanders weer van de Belgen kunnen leren is dat Belgen iets meer in de diepte gaan. Belgen richten zich op topkwaliteit voor bepaalde doelgroepen en niet gelijk in producten voor iedereen. Daarnaast zijn Belgen van nature diplomatieker dan Nederlanders, bij het internationaal zaken doen passen wij ons wat makkelijker aan aan een andere cultuur en zullen daarom minder snel op iemands tenen trappen. Nederlanders daarentegen zijn uitgesprokener en voortvarender.’

Masculien versus gelijke rolverdeling

Nog een verschil: daar waar je in België meer rekening moet houden met een masculiene samenleving en bedrijfsvoering, is er in Nederland meer gelijkheid tussen man en vrouw. ‘Dat klopt’, antwoordt Vansteenkiste, ‘daar zijn Nederlanders een stuk verder in. Jullie hechten aan zachtere waarden, deeltijd werken is veel meer geaccepteerd, jullie hebben een poldermodel waarbij consensus centraal staat. Een Nederlander werkt om te leven en een Belg leeft om te werken.’

Hieronder een aantal flaters die zowel Nederlanders en Belgen maken in het zakendoen (Bron: www.nkvk.be)

Flaters die Belgen soms maken:

  1. Belgen communiceren over het algemeen omfloerster dan Nederlanders. In Nederland wordt taal veel functioneler gebruikt. ‘Ik zeg dit dus bedoel ik ook dit’. Communiceer dus als Belg zo transparant en eenduidig mogelijk, sowieso zal een Nederlander heel vaak een Belgische subtext niet begrijpen.
  2. Nederlanders komen over het algemeen sneller tot een beslissing dan Belgen. Een Nederlander wil vaak ‘snel doorpakken’ waar een Belg alles graag nog even overdenkt en bespreekt met collega’s of oversten. Zorg er dus als Belg voor dat je klaar bent om een deal te sluiten.
  3. Nog steeds kom je in België veel bedrijven tegen die geen goede website hebben. Dit is in Nederland je commerciële doodvonnis. Je website is daar echt je visitekaartje. Geen of een verouderde website zorgt voor wantrouwen. Ook zijn Nederlanders verder in het zakelijk gebruik van social media.
  4. Belgen voelen zich er vaak ongemakkelijk bij hun product al te nadrukkelijk te verkopen; dat wordt door landgenoten namelijk al snel als arrogant gezien. Nederlanders hebben deze terughoudendheid evenwel niet. Meer nog, Nederlanders verwachten dat je uitdrukkelijk verkoopt.
  5. In België krijg je met je positie een bepaalde autoriteit mee. Gewoon de titel directeur zorgt ervoor dat anderen je met een zeker respect zullen behandelen en dat je bepaalde privileges zal krijgen. Nederlanders kijken veel minder naar titels. Het is niet omdat je manager bent dat jij een voorkeursbehandeling moet krijgen. Bewijs het maar. Nederland is een land met een zeer platte structuur waar de baas met de voornaam wordt aangesproken.

Flaters die Nederlanders soms maken:

  1. Een Nederlander die een Belg wel eens zal komen vertellen hoe het moet. Er zijn weinig dingen die een Belg sneller op zijn zenuwen werken dan dit. Ik kom ze spijtig genoeg nog af en toe nog tegen, Nederlanders die laten blijken een stapje voor te hebben op die domme Belgen. Stel je dus wat nederig op.
  2. Nederlanders zijn luid! Dat is gewoon zo. Zowel in hun stemvolume als in hun stellingen. Dat schrikt Belgen af. Een beetje lawaai kan wel – dat kruidt een gesprek – maar kies je momenten.
  3. ‘Nu tekenen’ werkt bij een Belg zeer zelden. Die wil er vaak graag nog eens een nachtje over slapen. Lijkt deze deal binnen een week nog steeds een even goed idee? Ben je een Nederlander die graag ‘snel wil doorpakken’? Trap dan toch maar even op de rem in België.
  4. Nederlanders zijn planmakers. Ze zetten een punt op de horizon en bepalen wat ze moeten doen om daar te komen. Belgen zijn plantrekkers. Zij stellen ook wel plannen op, maar laten hierin altijd nog wat speelruimte om indien nodig naar links dan wel naar rechts te kunnen uitwijken.
  5. Een Nederlander die het niet kan laten grappen of opmerkingen te maken over Belgen wordt al snel met de nek aangekeken. Nederlandse humor is veel directer en speelt veel meer op de man/vrouw. Nederlanders tillen hier ook veel minder zwaar aan. Belgische humor is veel indirecter en subtieler. Belgen zullen ook veel meer grappen over zichzelf maken. Dan hoef jij het niet meer te doen.

Flaters die Nederlanders soms maken:

  1. Een Nederlander die een Belg wel eens zal komen vertellen hoe het moet. Er zijn weinig dingen die een Belg sneller op zijn zenuwen werken dan dit. Ik kom ze spijtig genoeg nog af en toe nog tegen, Nederlanders die laten blijken een stapje voor te hebben op die domme Belgen. Stel je dus wat nederig op.
  2. Nederlanders zijn luid! Dat is gewoon zo. Zowel in hun stemvolume als in hun stellingen. Dat schrikt Belgen af. Een beetje lawaai kan wel – dat kruidt een gesprek – maar kies je momenten.
  3. ‘Nu tekenen’ werkt bij een Belg zeer zelden. Die wil er vaak graag nog eens een nachtje over slapen. Lijkt deze deal binnen een week nog steeds een even goed idee? Ben je een Nederlander die graag ‘snel wil doorpakken’? Trap dan toch maar even op de rem in België.
  4. Nederlanders zijn planmakers. Ze zetten een punt op de horizon en bepalen wat ze moeten doen om daar te komen. Belgen zijn plantrekkers. Zij stellen ook wel plannen op, maar laten hierin altijd nog wat speelruimte om indien nodig naar links dan wel naar rechts te kunnen uitwijken.
  5. Een Nederlander die het niet kan laten grappen of opmerkingen te maken over Belgen wordt al snel met de nek aangekeken. Nederlandse humor is veel directer en speelt veel meer op de man/vrouw. Nederlanders tillen hier ook veel minder zwaar aan. Belgische humor is veel indirecter en subtieler. Belgen zullen ook veel meer grappen over zichzelf maken. Dan hoef jij het niet meer te doen.
tom van steenkiste

Tom Vansteenkiste, Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg.