babymeubelen vaker online gekocht

Shoppen voor de babyuitzet is een bezigheid waar veel zwangere vrouwen reikhalzend naar uitkijken. De coronacrisis zorgt er voor dat veel babyaankopen noodgedwongen online plaatsvinden. En dat terwijl veel zwangere vrouwen eigenlijk liever op pad gaan om aankopen zoals een ledikant en commode te doen. Uit onderzoek van de WIJ Zwanger Monitor blijkt dat zwangere vrouwen die één of meerdere babymeubels online kopen, is gestegen van 19 procent in 2012 naar bijna 50 procent in 2020.

Onderzoek naar aankopen babykamermeubelen

De WIJ Zwanger Monitor heeft inzichten verzameld rondom de aankoop van babymeubels van 1.442 vrouwen die acht maanden zwanger zijn. Opvallend is dat de overige 50 procent die (ook) offline shopt vooral vrouwen betreft die voor de eerste keer zwanger zijn. En dat terwijl het toch een kwetsbare doelgroep is die zich waarschijnlijk liever niet in drukke winkels bevindt ten tijde van de coronapandemie.

Welke babymeubels worden het meest aangeschaft?

Nood breekt wet, de babykamer moet toch ingericht worden. De meest gekochte babymeubels – zowel nieuw als tweedehands – zijn de ledikant en de commode, naast de kledingkast, box, wipstoel en het wiegje. Beide meubels worden door meer dan de helft van de zwangere vrouwen aangekocht. Zo’n 40 procent van de vrouwen had deze meubels nog in huis vanwege de aanschaf voor een eerder kind of heeft de meubels geleend en/of gekregen van anderen. Slechts 3 procent heeft (nog) geen ledikant of commode in huis op het moment dat de vrouw acht maanden zwanger is.

Babymeubels met een tweede kans

Lang niet iedere zwangere vrouw koopt nieuwe babymeubels. Bij alle zes soorten babymeubels wordt een aanzienlijk deel tweedehands gekocht. Gemiddeld is de verhouding van alle gekochte producten circa 57 procent nieuw en 43 procent tweedehands. Een box wordt het vaakst nieuw leven ingeblazen, hierbij is de verhouding tussen nieuw en tweedehands bijna 50/50. Vooral zwangere vrouwen met lagere inkomens kopen tweedehands, terwijl zwangere vrouwen met hogere inkomens vaker meubels gratis krijgen of lenen van bekenden.

wij onderzoek babykamermeubelen

Hoeveel besteden zwangere vrouwen aan babymeubels?

Aanstaande ouders besteden al sinds de start van de metingen van de WIJ Monitor in 2012 gemiddeld zo’n 600 – 700 euro aan babymeubels. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat vrijwel geen enkele zwangere vrouw alle zes de producten gekocht heeft, laat staan nieuw gekocht heeft. Aan tweedehands babymeubels wordt gemiddeld zo’n 150 – 200 euro uitgegeven. De vraag rijst nu waar deze euro’s in 2021 worden uitgegeven: in de fysieke winkel of zet de stijging naar online door? Voor meer informatie via welke (web)winkels deze babyproducten worden gekocht en welke merken het meest populair zijn, kun je contact opnemen met WIJ.

Bron: Wij Monitor
Meer artikelen bedrijfsvoering en babymarkt lezen

wij onderzoek babykamermeubelen