BabyRace

In het babylandschap neemt BabyRace een bijzondere positie in. Niet alleen ontwerpen en produceren Sarah en Remzy unieke wiegen en ledikanten, ze openden in mei vorig jaar ook een prachtige boetiek in het Brabantse Bergeijk.

Initiatief voor BabyRace

Neem een kijkje op de site en op hun social media en je ziet gelijk dat hier een compleet concept is neergezet met een unieke collectie en uitstraling. Initiatiefnemer voor BabyRace is Sarah Watts. Tijdens haar zwangerschap was ze op zoek naar een mooie wieg maar kon deze niet vinden. ‘Ik vond het aanbod in de winkels maar saai en de bedjes allemaal zo rechthoekig. Bij een bezoek aan Kind + Jugend zag ik veel verschillende meubels en ik ging vol inspiratie weer naar huis.’

Eigen ontwerp schommelwieg

In overleg met een fabriek ontwierp ze zelf een wieg met mooie, afgeronde vormen en eentje die kon schommelen. ‘Dat vond ik een must omdat ik mijn zoon, helaas geen makkelijke slaper, zo vaak in slaap heb moeten wiegen’, vult Sarah aan. Ze vervolgt ‘Samen met mijn echtgenoot Remzy Akatay dachten we dat er meer moeders in deze wieg geïnteresseerd zouden zijn. En mensen in mijn omgeving zeiden: ga er gewoon voor, je wilde altijd al wat voor jezelf beginnen en dit is een goede niche.’ Ze besloot de stap te wagen, zegde haar baan op en werkte in haar verlofperiode door aan het ontwikkelen en ‘finetunen’. Het was de start van haar bedrijf dat ze vernoemde naar haar eerstgeboren zoon Race.

BabyRace schommelwieg online hit

De introductie van de BabyRace schommelwieg die ouders zelf kunnen samenstellen, van kleur tot de manier van montage, was direct een succes. Sarah: ‘Het was alsof er een bom ontplofte. Mensen voelen zich aangetrokken door de ronde vormen, het gebruik van natuurlijk hout en dat je er een hemelstandaard bij krijgt. Maar het grootste voordeel vindt men dat onze wieg kan schommelen.’ In eerste instantie werd de wieg online besteld door klanten in Nederland en België. ‘We merkten dat klanten de wiegjes toch graag wilden zien en uitproberen. Toen we na een jaar wat meer investeringsmogelijkheden kregen, besloten we een showroom te openen op een industrieterrein in Bergeijk. Hier konden klanten ook terecht voor bedtextiel, matrasjes en mobiles.’

Co-sleeper wieg en ledikant van BabyRace

Al snel groeide BabyRace uit haar jasje en besloten ze te verhuizen naar een winkelpand waar ze sinds mei vorig jaar gevestigd zijn. Sarah: ‘We zitten op een mooie plek, net buiten het centrum. We hebben hier op 100 m2 onze winkel, opslag en kantoor.’ De collectie is inmiddels uitgebreid met verschillende wiegjes en een co-sleeper ledikant in verschillende kleuren.’ Sarah benadrukt dat de wieg- en ledikantmaten wat groter zijn dan gebruikelijk, zodat ouders deze langer kunnen gebruiken. Grote plus is bovendien dat ze in Europa gemaakt zijn van beukenhout, generaties lang mee kunnen gaan, dus duurzaam. Op de winkelvloer is nu ruimte voor het aanbieden van babykameraccessoires zoals dekentjes, gehaakte Mozes mandjes, slaapzakken en wipstoelen. Voor het bedtextiel werkt ze samen met merken als Meyco en Cotton & Sweets. Inmiddels kunnen klanten ook kiezen uit verschillende kwaliteiten matrassen, van eenvoudig tot een premium matrasje van Träumeland.

Focus op babykamermeubelen en slaapproducten

Sarah richt zich bewust op babykamermeubelen en slaapproducten. ‘Dat zorgt voor focus en geeft rust. We merkten wel dat klanten het prettig vonden om meer artikelen te zien en te kunnen vergelijken. Daarom besloten we ook andere merken in ons assortiment op te nemen zoals het Belgische label Songes et Rigolades. Maar ze is wel kritisch bij het toevoegen van nieuwe merken. ‘Het moet passen bij onze collectie met afgeronde vormen en uitstraling van natuurtinten. Als try-out zijn we onlangs wel gestart met Cookie Kids, een collectie van zwarte wiegen en Co-sleepers die ouders kunnen combineren met een zwarte commode van Bopita’.

Daarmee begeeft ze zich steeds meer op het inkoopvlak. ‘Dat is wel een stap uit mijn comfortzone, toch is het nodig om klanten meer te kunnen bieden’, aldus Sarah. Welke criteria zijn belangrijk bij het inkopen, vragen we haar? ‘Veiligheid staat natuurlijk bovenaan, daarnaast moet het aan ons concept voldoen. Dus esthetisch verantwoord met ronde vormen, met onze uitstraling en zachte kleurstellingen. Onze klanten kopen gericht, het zijn jonge, trendgevoelige zwangere vrouwen die de nieuwste trends volgen en weten wat ze willen.’

Klanten bereiken via Instagram

Met de BabyRace site, de boetiek en social media is ze fulltime bezig. Ze wordt daarbij geholpen door haar echtgenoot Remzy. ‘Hij is kunstenaar, goed in het leggen van contacten, zorgt voor de leveringen, monteert de bedjes en verzorgt reparaties’, meldt Sarah, ‘maar hij heeft ook een grote inbreng bij productontwikkeling. Ik heb veel ideeën, maar hij weet veel beter dan ik wat er wel en niet met materiaal mogelijk is!’

De meeste klanten vinden BabyRace via hun Instagram account. ‘Ik besteed erg veel tijd aan het plaatsen van unieke content, mooie foto’s en een unieke stijl. Mijn oude baan als content creator bij een reclamebureau komt me zo goed van pas. Het is ook belangrijk dat je weet hoe je de doelgroep aanspreekt en daar is Instagram een geweldig platform voor! Toekomstplannen zijn er zeker, Sarah denkt aan de ontwikkeling van een peuterbed en er zijn nog andere plannen. ‘We willen straks meer gericht inkopen en onze stijl nog verder uitwerken. Zodat er straks een webshop staat waar je terecht kunt voor onderscheidende co-sleepers, wiegjes en babykameraccessoires.’ Zie ook: babyrace.nl

Lees meer reportages

Babyrace
babyrace
babyrace
babyrace
babyrace