
‘Mag ik je zo even terugbellen? Moet even een stepje verkopen’. Eén van de onderbrekingen in het interview dat we hadden met Panzu Daniels – Nzau Ngola van Beertje Baby & Kids in Bladel. Een interview met een gedreven ondernemer waar je al pratend energie van krijgt en die heel goed weet hoe ze klanten aan zich kan binden.
Niet zo gunstige timing voor start
Panzu begon met een webshop in gebruikte kinderartikelen, maar werd eigenaar van een winkel met kinderkleding, houten speelgoed, verzorgingsproducten en veel accessoires en cadeautjes. Ze startte in augustus 2020 op de Sniederslaan 20 in Bladel met ondersteuning van haar man Luuk. Geen gunstige timing, meldt Panzu. ‘We waren bezig met de voorbereidingen in januari toen de coronacrisis kwam. Maar omdat we er al zoveel tijd en energie in hadden gestoken besloten we door te gaan. Ik ben ook van niet veel nadenken maar gewoon doen. Gelukkig zit ik vol energie en heb een grote inzet. Als ik ‘s morgens wakker word, maakt het niet uit of de kinderen goed of slecht geslapen hebben. Ik ben direct ‘aan’ en altijd goed gestemd, dat scheelt een stuk!’
Vraag naar meer kinderkleding en speelgoed
Nu, anderhalf jaar verder, zit ze in een groter pand op nummer 3 en ging ze van 125 naar 270 m2. Dat is inclusief het magazijn van ongeveer 50 m2 achter in de winkel. Panzu, een half Congolese dame, zegt daarover: ‘Er zit niet zoveel in de buurt qua baby-, kinderkleding en speelgoed. Ik merkte dat er vraag was naar meer. In deze grotere winkel kon ik de kleding uitbreiden van maat 44 tot en met 152 en ik verkoop er nu ook schoenen bij. Ik had al een vaste klantenkring, die kan hier nu niet alleen slagen voor kleding, maar ook voor schoenen!’
Behandel klanten hoe ik zelf ook behandeld wil worden
Ze vervolgt: ‘Ik stond altijd alleen in de winkel maar heb personeel aangenomen toen ik met zwangerschapsverlof ging van mijn derde kindje. We werken nu met zijn vieren. Het voordeel van zelf in de winkel staan is, dat alle klanten mij kennen en ik hen. Ik behandel ze hoe ik zelf ook behandeld wil worden. Ik wil dat ze ook ‘fan’ worden van de winkel. Er komen zelfs toeristen jaarlijks terug die hier in de Kempen in een vakantiepark zitten. Ik laat kinderen hier graag hun ding doen en heb meerdere speelplekken waar ze kunnen spelen. Gisteren kwam er nog een kindje achter de toonbank, de moeder schrok, maar ik zei: ‘Ga maar gelijk aan het werk! en gaf hem de scanner om kleding te scannen. Ik maak er eigenlijk een showtje van, dat vinden kinderen geweldig en hun ouders ook. Ik krijg van dit soort momenten ook energie, het kost me geen moeite, maakt me blij en ik straal dit ook uit.’
Liever geen grote hardwaren
De inkoop regelt Panzu zelf, al betrekt ze er nu een collega bij. Er waren niet veel beurzen te bezoeken de afgelopen periode. Ze bezocht wel de kindermodevakbeurs Sunday School en benaderde verschillende merken die bij haar op bezoek kwamen. Hoe koopt ze in? ‘Eigenlijk koop ik alleen merken die ik zelf ook thuis heb en waar ik 100% achtersta. Als mensen dat horen zijn ze makkelijk te overtuigen. Zoals de stepjes van Microstep, de onverwoestbare autobaan van Way to Play, Fresk, Little Dutch, Djeco, kleding van Daily 7, Müsli en knutselspullen van Primo.’ Grotere babyuitzet artikelen zoals wandelwagens en kinderkamers heeft ze bewust niet. ‘Daarvoor verwijs ik klanten naar grote babyspeciaalzaken waar ze beter kunnen vergelijken en proberen. Voor de kleine spullen komen ze toch wel naar mij. Al is er toevallig vandaag wel iemand langsgekomen voor een box, maar die kan ik dan weer mooi aankleden met een boxkleed en mobiel.’
Ook krijgt ze tips van klanten die ze noteert en waar ze achteraangaat. ‘Ik kijk ook naar de kwaliteit en de prijs. Mensen denken vaak dat ik een dure winkel ben, maar dat is niet zo. Alhoewel ik een fan ben van een paar duurdere merken, kies toch liever voor een aantrekkelijker geprijsd merk. We zitten tenslotte hier in Bladel en niet in de stad. Met sommige merken gaat bestellen en leveren super, maar er zijn helaas ook merken waarbij het maar de vraag is wat er binnenkomt. Toch is het belangrijk om populaire merken in de winkel te hebben.’
Ze heeft een webwinkel als uithangbord maar vindt haar fysieke winkel 100 procent belangrijker want: ‘Daar haal ik het meeste plezier uit en daar moet ik het ook van hebben. Ik loop achter met alles online plaatsen en er is zoveel concurrentie. Orderpicking is niet helemaal mijn ding. Nu ik personeel heb kan ik me hier weer beter op focussen.’
Beertje Baby & Kids Carnaval
Klanten bereikt ze vooral via mond-tot-mond reclame, Instagram en Facebook. Panzu: ‘Daar probeer ik dagelijks mee bezig te zijn. Als het overdag niet lukt, dan ’s avonds op mijn gemakje als de kindjes op bed liggen. Laatst hadden we hier weer peutercarnaval op maandagmorgen, toen vroeg de carnavalsvereniging mij om samen te werken en het de ‘Beertje Baby & Kids ochtend’ te noemen. Ouders konden hier in de winkel een inschrijfformulier halen voor een babykruipwedstrijd en deelnemers kregen een rompertje met ons logo mee. Dit zorgde natuurlijk voor de nodige publiciteit!’
Loyaliteitscampagne van Beertje in Bladel
Familie en vrienden kunnen rustig meekomen naar de winkel, er staat een eettafel met zes stoelen. Panzu: ‘Bij de opening waren ook veel vaders aanwezig en dronken we een glaasje champagne. Ik wil dat mensen het hier gezellig hebben en het is natuurlijk ook fijn als ze dan ook wat kopen. Ik krijg vaak te horen: ik kan het online kopen, maar koop het liever bij jou!’ Dat is toch een mooi compliment? Ze is nu twee maanden open en bezig met het opzetten van een spaarprogramma. Panzu: ‘Dat werkt beter dan een eenmalige winactie. Ik heb al vaste klanten, hoe mooi is dat ze dan kunnen sparen voor korting?’
De stap naar een groter pand is een goede stap geweest, ze ziet een stijgende lijn. Panzu is een bekende in Bladel. ‘Ik zit op een goede plek, met goede parkeermogelijkheid en ben de eerste winkel die mensen zien als ze hebben geparkeerd op de markt.’ Zijn er nog wensen voor de toekomst vragen we haar? ‘Ik ben nu 27 jaar en ik blijf natuurlijk dromen. Ik mis hier nog een winkel met leuke tienerkleding. Het zou natuurlijk gaaf zijn om hier wat mee te doen. Dan groei ik mee met mijn eigen kinderen. Ik heb al een mooie locatie in gedachten en zelfs de naam. Maar voor nu, focus op de huidige winkel!’
Sasien photography
Lees meer reportages


