U bevindt zich hier:--Bigline: familiewinkel voor alle leeftijden

Bigline: familiewinkel voor alle leeftijden

Door |2018-08-08T14:30:12+00:0011 juni, 2018|Categorieën: Reportage|Tags: |

bigline

Sley Popal komt uit de fietsenbranche, samen met zijn twee broers runde hij Popal fietsen. Een echt een familiebedrijf maar ambitieuze Sley wilde graag een nieuw concept neerzetten. Hij is fan van ketens als Starbucks en Ikea, waar je in de winkel ook een stuk beleving vindt. Het was het begin van zijn XL concept Bigline.

‘Tot nu toe bestond er nog geen winkel op het gebied van mobiliteit, ik wil in deze Bigline winkel alles aanbieden voor alle leeftijdsfasen, variërend van kinderwagens, kinderfietsen, fietsen voor volwassenen, rollators en scootmobielen’, aldus eigenaar Sley Popal.
BigLine is gevestigd op de Lage Weide aan de rand van Utrecht. Toen deze kavel vrijkwam liet hij dit pand zelfstandig bouwen. Het pand is enorm, op 6000 m2 bevinden zich op de begane grond magazijn en werkplaats, op de eerste etage fietsen, kinderfietsen, fietszitjes, bakfietsen, rollators en scootmobielen. Op de tweede etage, goed met de lift bereikbaar, staan kinderwagens uitgestald in een shop-in-shop concept. Er is ook een testbaan, een wand met autostoelen en een nagebouwd Volkswagenbusje voor het oefenen met installeren. De andere kant van de tweede verdieping is ingericht met babykamers, verzorgingsproducten en accessoires.
Hoe richt je zo’n XL winkel gezellig in, vragen we hem? Sley: ‘We hebben gelukkig collega’s die bij de Bijenkorf en Ikea hebben gewerkt, dus dat helpt! Maar we zijn nog steeds aan het schuiven.’

biglineOne stop shopping bij Bigline

Zijn intrede in de babymarkt ging niet zonder slag of stoot. Sley: ‘In het begin waren fabrikanten afwachtend en sceptisch. We moesten goed uitleggen wat we van plan waren, maar inmiddels staan bijna alle Nederlandse kinderwagenmerken op de winkelvloer. Dat is ook onze insteek, we willen klanten een breed aanbod laten zien.’
De start bleek ook een leerproces want klanten wilden meer zien dan alleen kinderwagens. Sley: ‘Ze willen een one-stop-shopping concept. Daarom hebben we de kinderwagens aangevuld met andere productgroepen van toonaangevende merken. En dit werkt in de verkoop.’
Hij ziet overeenkomsten maar ook verschillen tussen de baby- en fietsenmarkt: ‘In de babybranche speelt fashion een belangrijke rol. Consumenten hechten veel waarde aan een bepaalde kleurencombinatie en uitstraling voor een juist imago. In de fietsenbranche speelt dat minder, daar ligt het accent meer op functionaliteit en comfort.’

Klanten komen vooral uit de regio Utrecht. ‘Natuurlijk hebben we ook een online shop, maar we merken dat mensen de producten toch graag willen zien en uitproberen’, geeft hij aan. De doelgroep wordt bereikt via de site, regionale media en bioscopen en social media. Ook de workshops die eens per maand door deskundigen worden gegeven, zijn een publiekstrekker.

bigline familiewinkelSley Popal wil sneeuwbaleffect

Doen ze nog wat om bezoekers naar de winkel terug te laten komen? ‘Absoluut’, antwoordt Sley, ‘daar is het hele concept op gebouwd. Zodra kinderen 1,5 jaar oud worden, krijgen ouders een gepersonaliseerde mail met verschillende loopfietsjes met een kortingsactie. Daarmee creëren we een sneeuwbaleffect. Kinderen hebben om de 1,5 jaar een nieuwe fiets nodig, dat is best een dure grap voor ouders. Dan is het toch leuk als je een adres hebt waar je een nieuwe fiets voor een scherpe prijs kunt kopen.’
In tegenstelling tot veel fietsenwinkels kan er niet worden ingeruild.’ We zetten in op betaalbare fietsen, waaronder het merk Popal, kwalitatieve fietsen die zeker zo’n zeven jaar meegaan. De fietsenbranche is veranderd, vroeger kon je 150 tot 200 euro voor je oude fiets krijgen, maar als je nu een nieuwe fiets kunt kopen voor 300 euro, dan klopt de verhouding niet’, aldus Sley. Voor reparaties van de gekochte hardwaren kunnen klanten overigens wel terecht bij Bigline.

Er loopt gespecialiseerd verkooppersoneel rond, ook met een achtergrond in de babymarkt. Gemiddeld werken er 15 mensen bij Bigline waarvan 5 op de tweede etage. Maar Sley wil groeien. ‘Ik wil het concept nog verder uitwerken. Maar we weten nog niet hoe het zal gaan in de markt, wat er op internet gaat gebeuren, wat de leveranciers doen, of ze bijvoorbeeld meer aan consumenten zullen gaan verkopen.’ Over de verkoopresultaten is hij tevreden, vooral in het weekeinde is het lekker druk, door de week kan de aanloop beter. ‘Maar we bestaan natuurlijk nog niet zo lang, en we merken dat je in deze branche een wat langere adem nodig hebt’, aldus Sley.

Urban mobility is de toekomst

Met zijn economische achtergrond, ervaring in het bedrijfsleven en reiservaringen kijkt Sley ook over de grenzen. ‘Het is voor mij duidelijk dat de wereldbevolking groeit, dat steden steeds drukker worden en dat steeds meer mensen zich moeten verplaatsen. Ook worden mensen steeds ouder en moeten ze langer gebruik maken van vervoersmiddelen. De oplossing is urban mobility, liefst elektrisch aangedreven. Dat is de reden dat ik BigLine ben gestart.’ Hij vervolgt: ‘Ik droom best wel groot en zie veel kansen. Nog niet zo lang geleden verstuurde je een pakket binnen 6 dagen, nu is dat 24 uur. Platformen die nu ontstaan zijn al helemaal internationaal ingericht.’

Maar hij is ook realistisch: ‘De grootte van je bedrijf zegt eigenlijk niets. Kijk naar Nokia, 15 jaar geleden moest iedereen een Nokia mobiel hebben en waar is dit merk nu? Het gaat juist om de visie die je hebt en of je wilt blijven innoveren. Daarbij moet je kritisch blijven kijken of het anders kan. Kijk bijvoorbeeld naar een zorgwinkel, dat is gewoon een saaie winkel, nu komen opa’s en oma’s hier in de winkel met hun kinderen en kleinkinderen, ze kunnen kijken en vergelijken, ze eten hier een hapje en ze kunnen gratis parkeren voor de deur!’

Dit artikel is gepubliceerd in het juninummer 2018 van BabyWereld