blabloom

Blabloom verhuisde in juni van Houthalen-Oost naar Genk om hun uitgebreide aanbod duurzame producten beter te kunnen etaleren in een winkel vol beleving.

Zaakvoerder Jan Raedschelders is afkomstig uit de IT-wereld en Blabloom is één van zijn concepten. Hij vertelt: ‘We merkten dat er nog wel een gat in de markt zat en hebben Blabloom enerzijds uit ideologie  en duurzaamheid ontwikkeld en anderzijds door eigen opgedane, minder goede ervaringen.’ Ondertussen schuift storemanager en draagconsulente Cindy Schrooten aan (foto boven midden). De verhuizing naar een groter pand blijkt een bewuste zet. Cindy daarover: ‘We hadden zo’n mooi uitgebreid productassortiment maar het lukte niet meer om het volledige assortiment te etaleren. Ook merkten we dat ouders bepaalde producten, zoals een kinderwagen en een autostoel, willen zien en uittesten voordat ze kopen. Dat vraagt om extra ruimte. ‘

Inrichting voor beleving en gemaakt van duurzame materialen

Over de inrichting van de nieuwe winkel van 750 m2 hebben ze lang nagedacht. Cindy zegt daarover: ‘Onze winkel in Houthalen was klein en qua design niet top, maar wel gezellig en klanten kwamen graag bij ons langs. Dat kleinschalige karakter wilden we behouden. In deze winkel zijn we meer in de hoogte gaan werken. Je vindt bij ons verschillende inspiratiezones, kubussen met verschillende slaapkamertjes en huisjes met bijvoorbeeld speelgoed en borstvoedingsproducten. Binnen in dit laatste huisje zit ook een voedingsruimte en een paskamer voor het passen van voedingsbeha. Zo hebben we een winkel gemaakt zonder supermarktgevoel met veel hoeken waar veel te ontdekken valt’, aldus Cindy.  Direct bij binnenkomst van de winkel treffen bezoekers de grote kassa aan, tevens de plek waar klanten terecht kunnen voor al hun vragen. Iets verder in de winkel bevindt zich de serre met lange tafel en stoelen voor demo’s, workshops en lezingen. Bij de inrichting is gekozen voor duurzame materialen en gecertificeerd hout. ‘Qua duurzaamheid ligt de lat redelijk hoog’, vertelt Jan, ‘voor onze huisstijl gebruiken we bijvoorbeeld een lettertype dat weinig inkt nodig heeft en voor ons drukwerk graspapier gemaakt van gras van middenbermen.’

Doelgroep jonge gezinnen met kinderen tot 6 jaar

Blabloom richt zich niet alleen op aanstaande ouders, maar ook op jonge gezinnen met kinderen tot 6 jaar oud en zelfs opa’s en oma’s. Cindy: ‘We geven bijvoorbeeld advies over huidverzorging. Alles wat zwangere vrouwen op hun huid smeren, komt in de bloedbaan terecht en dus ook bij hun ongeboren kind. Op een bepaald moment willen ouders en grootouders deze producten ook voor zichzelf hebben. Onze ‘zero waste’ producten staan daarom bewust direct bij de ingang zodat mensen niet de hele winkel door hoeven te lopen.’

Altijd op zoek naar de betere producten

Blabloom is zeer selectief ten aanzien van hun inkoopbeleid. Jan: ‘We kiezen altijd voor gezonde producten met een plus en een goed verhaal. De afgelopen jaren besloten we helemaal de kant van duurzame producten op te gaan. Dan heb ik het niet alleen over natuurlijke producten maar ook over producten die zich na gebruik lenen voor de tweedehands markt.  We hebben onlangs de Bednest in ons assortiment opgenomen, een duur product maar het gaat meerdere generaties mee.’  Voordat een product wordt opgenomen vindt er een selectieprocedure plaats. Cindy: ‘Dat is belangrijk, want we geven ook adviezen en klanten vertrouwen ons daarin. Iedereen bij Blabloom heeft zo zijn eigen specialisatie en inbreng.’ Jan vult aan: ‘We verdiepen ons in producten en hebben ook iemand in ons team met een wetenschappelijke achtergrond die alle producten screent op duurzaamheid en gezondheid. Als bedrijven niet de juiste normeringen en certificeringen kunnen voorleggen, dan nemen we het niet op. Ook kijken we naar: des te lokaler gemaakt, des te beter. We evalueren ons assortiment ook steeds kritisch. Momenteel zijn we bezig met een onderzoek over foodcontact en hebben we vanwege de kans op rebreathing maar ook omwille van een wildgroei aan producten zonder certificering besloten geen babynestjes te verkopen. We redeneren: is het goed voor onszelf? Pas dan is het ook goed voor onze klanten.’

Eerlijk advies

Het geven van goed en eerlijk advies is één van de speerpunten van Blabloom. ‘Velen van ons zijn draagconsulenten en hebben ervaring met het begeleiden van klanten. Als mensen bij ons komen voor de geboortelijst en een babyfoon met camera willen, dan wijzen wij graag op het gevaar van straling. Die verkopen we dus niet en dat is een keuze. Of we wijzen graag op het alternatief van de glazen fles. Geef je uitleg, dan staan de mensen ervoor open’, legt Cindy uit. ‘Je kunt bij ons ook terecht voor wegwerpluiers, maar dan graag zoveel mogelijk recyclebaar. We laten mensen dan wel even kennismaken met onze collectie wasbare luiers. Onze kracht is het drempelverlagend maken van duurzaamheid.’

Testouders

Blabloom is meer dan een webshop met winkel. Klanten vormen zowel online als offline een actieve community van kritische consumenten. Producten worden door het eigen team van 26 mensen uitgeprobeerd maar ook door testouders die via social media worden opgeroepen. Deze klanten denken graag met Blabloom mee. Het merkenportfolio van Blabloom is uitgebreid. Qua kinderwagenmerken werken ze samen met Naturkind kinderwagens (als enige GOTS gecertificeerd), Greentom en daarnaast Elodie en Ergobaby, ook vanwege de combinatie met het draagsysteem. Voor klanten die fashion met duurzaamheid willen combineren heeft Blabloom genoeg te bieden, denk aan merken zoals FRESK en Liewood. ‘Onze klanten zijn heus niet allemaal ‘diehard green’ meldt Cindy.  ‘Ze komen overal vandaan en lopen graag even binnen. Jan voegt toe: ‘We geven volledige uitleg over productgroepen zonder een merk commercieel te promoten. De klant bepaalt uiteindelijk of het wel of niet wat voor hem of haar is.’ Deze objectiviteit werpt zijn vruchten af want het Instituut voor Hechting koos Blabloom als Belgische uitvalsbasis voor het organiseren van opleidingen.

Online versus fysiek

Het aandeel verkopen online is beduidend groter dan in de fysieke winkel. Dit komt volgens Jan omdat Blabloom in een nichemarkt zit en door de effecten van COVID-19. ‘Maar ik streef ernaar om een sterk omnichannel concept neer te zetten, waarbij de winkel een veel belangrijkere positie kan innemen. Ik heb diverse webshops opgezet maar ik geloof er sterk in dat aanstaande ouders graag naar een winkel komen om met gelijkgestemden te babbelen, een infosessie te doen of gerustgesteld te worden door een draagconsulente of borstvoedingsdeskundige.’

Lees meer reportages

blabloom team
blabloom
blabloom
blabloom