Achter de schermen bij de VBKV (Vereniging van het Baby- en Kleutervak) wordt hard gewerkt. Het nieuwe bestuur is druk bezig met nieuwe doelstellingen. Welke dat precies zijn, daarover wil voorzitter Jeroen Kuiper graag vertellen.

Jeroen is duidelijk over de nieuwe missie van de VBKV: ‘We willen meer ruchtbaarheid geven aan het feit dat we een brancheorganisatie zijn van producenten en importeurs van babyartikelen. We willen bouwen en netwerken zodat leden elkaar beter kunnen vinden en helpen als dat nodig is’ vertelt Jeroen. ‘Dat is belangrijk, want kijk naar de Europese normen en het digitale tijdperk, we komen allemaal dezelfde problemen tegen dus is samenwerking een must. Daarnaast hebben diverse ondernemers behoefte aan een stuk commercie in de vorm van informatie en een event. Deze combinatie is de basis geworden voor de VBKV 2.0.’

Spreekbuis naar instanties

‘Daarnaast heeft de VBKV de rol van spreekbuis naar diverse instanties, zoals de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit. We hebben onze eerste VBKV workshop samen met hun georganiseerd. Er was een geïnteresseerde groep leden die veel uitleg en informatie kreeg van de NVWA over de negatieve aspecten van internet en wat je kunt doen om je bedrijf hiertegen te beschermen.’

Informatieve workshops

De workshops zijn een goed middel om leden te informeren over tal van onderwerpen. In juni vond de workshop ‘Millennial Mom’ plaats (zie verslag in dit nummer) met tips en tricks hoe je jonge moeders kunt bereiken via social media. ‘We zijn nu bezig met workshops waarbij we dieper willen ingaan op bijvoorbeeld techniek en chemische stoffen. Daar is momenteel veel om te doen; fabrikanten moeten weten welke chemische stoffen ze straks niet meer mogen gebruiken bij de productie. Grote bedrijven hebben geld om zich daar meer in te verdiepen en kunnen ook invloed uitoefenen, daarom is lidmaatschap belangrijk voor grote én kleine ondernemers. We zijn dan ook blij dat Philips/AVENT en Joolz onlangs lid zijn geworden.’
In dit verband is ook het contact met de ENPC heel belangrijk. Jeroen: ‘namens de VBKV brengt Nederland zijn standpunten van de technische commissie in over bepaalde onderwerpen, waarna de ENPC het stokje overneemt en de belangen behartigt van aangesloten landen op Europees niveau.’

Samenwerking op Europees niveau op limiteren van ongewenste chemicaliën

‘Een belangrijke nieuwe norm op Europees niveau waarbij de VBKV betrokken is, is de ‘Restricted Substance List’. Deze lijst van ongewenste chemicaliën voor baby en kinderproducten hebben we vanuit de Nederlandse branche op Europese commissie niveau in Brussel begeleid naar een succesvolle overeenkomst. We hebben in deze lijst natuurlijk veel Nederlandse knowhow gestopt, met ondersteuning van kleine bedrijven maar ook grote als bijvoorbeeld een Philips’ aldus Jeroen.

Van informatieve workshops naar groot Baby2B event

De informatieve workshops moeten als een drumbeat gaan werken voor een veel groter event: Baby2B. Het in maart geplande event ging helaas niet door wegens gebrek aan tijd voor de organisatie. De bestuursleden doen hun bestuurswerk immers gewoon naast hun eigen werk. Jeroen is in het dagelijks leven global quality & compliance director bij Bugaboo International. De andere bestuursleden zijn: Yvonne Lievens (manager quality en compliance bij Mattel), Marina Bekker-Santing (eigenaar van B-Boo). Herman Jurrius is secretaris en in dienst bij de CBM voor de VBKV.
Jeroen verzekert ons dat het Baby2B event er zeker gaat komen in voorjaar 2020 en dat er voor de organisatie externe hulp is ingeschakeld. Er zal worden gewerkt met een thema, er is gelegenheid voor een paneldiscussie, om een stand af te nemen en te netwerken.

jeroen kuiper vbkv