
Op een warme zomerdag interviewen we Renate Timmermans van Baby Case, distributeur van de flessen en borstvoedingsproducten van Dr. Brown’s en Luc Vannieuwkerke, accountmanager voor België. Want Dr. Brown’s gaat over de grenzen! Over de verschillen in zakendoen in Nederland en België, de nieuwe showroom in Brussel en natuurlijk een update over de collectie.
Distributie van Dr. Brown’s in België
Na jarenlang succesvol te hebben geopereerd in de Nederlandse markt vroeg Dr. Brown’s Renate in 2019 om ook distributeur te worden in België. Een kans die ze met beide handen aangreep. ‘We dachten why not? Als je een goed plan hebt, liggen er in de Belgische markt ook kansen’ vertelt ze. ‘We wilden dit wel goed voorbereiden met onder andere een tweetalige website. Onze verpakkingen waren gelukkig al tweetalig. Het plan was om in 2020 actief de markt op te gaan, maar corona gooide roet in het eten. Op afstand als Nederlander de Belgische markt opgaan is moeilijk’ vertelt Renate. ‘De manier zoals er in België gehandeld wordt, is totaal anders dan die in Nederland. Nederlanders zijn direct en gedreven en willen meteen orders schrijven, maar bij onze zuiderburen is het belangrijk eerst een goede relatie op te bouwen. Als je deze eenmaal hebt, dan heb je een relatie voor lange termijn. We hebben er zelfs een workshop voor gevolgd: Vraag het de Belg!’ Luc Vannieuwkerke knikt bevestigend en voegt toe: ‘het is makkelijker om als Belg zaken te doen in Nederland, dan omgekeerd. Nederlanders moeten bij ons meer inspanningen doen om zich te bewijzen.’
Belgische accountmanager
Renate besloot daarom een Belgische accountmanager te zoeken. Via via kwam ze in contact met Luc. Luc is geen onbekende in deze markt, hij was sinds 2010 accountmanager voor diverse babyhardwarenmerken en nu dus voor Dr. Brown’s. Hij is blij met de samenwerking. ‘Ik zat in andere productcategorieën toch wel in een vechtmarkt, dat is hier anders. Bovendien spreken de artikelen van Dr. Brown’s me aan en is er veel voorlichting over te geven.’
Verkoopverschillen Dr. Brown’s voor Nederland en België
Ook de verkoop van Dr. Brown’s gaat in Nederland anders dan in België. ‘In Nederland wordt ons assortiment verkocht via babyspeciaalzaken en voor herhaalaankopen is het drogisterijkanaal belangrijk’ legt Renate uit. ‘En in Nederland zijn de kraamverzorgenden toch een beetje de ambassadeurs van Dr. Brown’s. In België verloopt de verkoop vooral via apotheken en babyspeciaalzaken. Daar hebben de vroedvrouwen een belangrijke voorlichtingsrol, maar zij richten zich voornamelijk op borstvoeding.’ Toch besloten ze deel te nemen aan een borstvoedingscongres in België. Renate: ‘Borstvoeding is natuurlijk prachtig, maar niet voor iedereen weggelegd. Dat weten vroedvrouwen ook en wat is dan een goed alternatief? Wij hebben een geweldige fles die door een kinderarts is ontwikkeld en waar veel wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. Gebruik van de Dr. Brown’s fles draagt aantoonbaar bij aan het behoud van vitamines en geeft minder kans op buikkrampjes, reflex, boeren en winden. Op die manier komen geïnteresseerden toch op onze site terecht waar ze ook het assortiment flessen kunnen zien. Zichtbaarheid voor ons merk blijft heel belangrijk!’
Showroom Trademart Brussel
Met de opening van de nieuwe Trademart in Brussel is ook Dr. Brown’s present met een showroom. Een logische stap, maar het is ook een strategische keuze, meldt Renate. ‘Brussel ligt centraal en in de showroom kunnen we onze hele collectie tonen. Die bestaat uit meer dan 150 artikelen, waaronder een nieuwe collectie bijtringen. Luc vult aan: ‘Het mooie van de Trademart is dat we retailers kunnen ontvangen en demonstraties en trainingen kunnen geven. Voor het openingsevent hebben we zoveel mogelijk retailers uitgenodigd. Zelf ben ik iedere maandag aanwezig. Zo kan iedereen op een laagdrempelige manier even bij ons binnenwippen. De Trademart is voor ons echt een mooie manier om retailers en professionals te bereiken met ons A-merk!’