U bevindt zich hier:--Green Jump: online winkel voor duurzame producten

Green Jump: online winkel voor duurzame producten

Door |2018-10-29T13:28:16+00:0025 oktober, 2018|Categorieën: Reportage|Tags: |0 Reacties

green jumpManon en Goran Gagic zijn de eigenaren van Green Jump, een webwinkel die is ontstaan uit interesse van beide ondernemers. Manon vertelt: ‘Tijdens de zwangerschap van mijn dochter dronk ik veel versgeperste jus d’orange tot ik een bericht las hoeveel resten pesticiden stoffen er wel niet in sinaasappels zaten. Daar schrok ik enorm van. Vanaf dat moment zijn we biologisch gaan eten, bestudeerden we babyverzorgingsproducten en naarmate ons kind groter werd, ook speelgoed en andere zaken. Er was in die tijd in Nederland nauwelijks wat verkrijgbaar, dus haalden we veel uit het buitenland. We verdiepten ons er steeds meer in en schreven er blogs over. We waren beiden zelfstandig ondernemer, ik was betrokken bij fusies en overnames, Goran werkte als software ontwikkelaar. Tijdens de economische crisis van 2008 hadden we het minder druk en besloten we met onze interesses voor duurzame producten wat te gaan doen, zo is onze webwinkel Green Jump ontstaan.’
De beslissing werd niet door iedereen warm ontvangen: ‘We werden door onze vrienden toen wel eens voor ‘gekkies’ verklaard. Ze vonden dat we een beetje overdreven. Maar tien jaar geleden zag de wereld er anders uit dan nu’.

Kritisch duurzame producten inkopen

Waar letten ze op als ze producten inkopen? ‘Voor ons het allerbelangrijkste dat een product geen schadelijke stoffen bevat. We zijn begonnen met de meest kwetsbare doelgroep: baby’s en zwangere vrouwen, tijdens de ontwikkeling van de foetus is het zo belangrijk. Een product kan heel milieuvriendelijk geproduceerd worden, de arbeidsomstandigheden kunnen geweldig zijn, maar als er een stofje in zit waarvan we niet honderd procent zeker weten of het wel of niet schadelijk is, dan kopen we het niet in.’
Met zulke hoge eisen is het niet eenvoudig inkopen, lijkt ons. Manon: ‘Het is altijd een zoektocht. Glas bijvoorbeeld is ideaal, dat lekt niet, je kunt het verhitten en koelen en daarmee weet je zeker dat het goed is. Zo ga je kijken naar andere materialen en combinaties van stoffen. We hebben alleen roestvrijstalen en glazen flessen in de shop en geen kunststof, daar krijgen we dan vragen over. Maar zelfs als het BPA-vrij is, is het mogelijk dat er hormoonverstorende stoffen vrijkomen als je vloeistof lang in een plastic fles laat staan. Als er goede alternatieven zijn zoals rvs en glas, waarom zou je dat dan doen?’
Wij proberen het in de winkel gewoon echt goed te doen en anders verkopen wij het niet. Dat hele strenge onderscheidt ons van andere winkels en wordt door onze klanten ook gewaardeerd. Dan horen we: ‘Als Green Jump het verkoopt, dan is het goed’.

Een enkele keer moeten ze op een inkoopbeslissing terugkomen. ‘Je ziet steeds meer bamboe servies op de markt. Wij hebben dat in het verleden ook verkocht. De eerste versies braken te snel omdat de volledig plantaardige hars niet sterk genoeg was. Producenten zijn daarna gaan werken met een ander soort hars, die de serviesjes sterker maakt maar die naar onze mening een twijfelachtige samenstelling heeft. Daarom verkopen wij dat nu niet meer’.

Voorkeur voor producten uit Europa

Hoe zien ze dan vervuilende transport van vliegtuigen en tankers van producten uit het Verre Oosten? ‘Daar heb je een punt’, aldus Manon. ‘Onze tweede eis is dat producten milieuvriendelijk moeten zijn inclusief het productieproces, en als derde eisen we goede arbeidsomstandigheden. We hebben een sterke voorkeur voor producten uit Europa, maar niet alles komt uit Europa. We kiezen het liefst voor merken die werken met een ‘closed loop’ productieproces waarbij restafval weer wordt ingezet. Het liefst werken we met bedrijven zoals Klean Kanteen, die door en door gecertificeerd zijn. Daar horen ook merken bij zoals Prolana en Weleda. Soms vinden mensen dat duur, maar dan vraag ik: hoeveel tubes billencrème gebruik je per jaar van een drogisterijmerk? Als je er vier gebruikt, dan heb je het maar over 1,50 euro per tube meer, dat is 6 euro per jaar! Dat wil je toch liever dan smeren met chemische stoffen?’

Toenemende vraag groene artikelen

Het assortiment van Green Jump omvat meer dan 2500 producten en zo’n 100 merken. Op beurzen komen ze nauwelijks. ‘We merken dat niemand staat te wachten op kritische vragen. We vinden nieuwe producten online en via tips van collega’s en klanten. Hoe langer je bestaat, hoe meer bronnen je kunt aanboren.’
Ze zien een toenemende interesse in duurzame producten en Green Jump groeit. ‘Ook in de media wordt er steeds meer aandacht besteed aan dit thema en daar ben ik blij mee. Ik zag gisteren nog een bericht over nano-deeltjes in zonnecrème, daar schreven wij acht jaar geleden al over!’, aldus Manon. ‘Vroeger vonden mensen het veel gedoe, maar het gaat maar om kleine aanpassingen in je leven. Tegenwoordig vind je bij de locale supermarkt alle biologische producten die je nodig hebt.’
Naast producten voor baby en kind verkoopt Green Jump ook producten voor volwassenen. Een logische stap volgens Manon, als je voor je kind goede producten kiest, wil je dat zelf ook, of het nu gaat om shampoo of een matras.
‘Klanten vinden ons vooral op inhoud’, meldt Manon. ‘Via onze blogs, uitgebreide tekst en uitleg bij alle producten, onze maandelijkse nieuwsbrief en social media. De vragen van klanten gaan ver, ze vragen ons zelfs advies over duurzame gordijnen of verf!’

Tijd- en locatie-onafhankelijk werken

Vanaf het begin wilden ze iets opzetten dat tijd- en locatie-onafhankelijk is. De logistiek van Green Jump is uitbesteed aan een distributiecentrum. Hun zes parttime medewerkers waaronder ook arbeidsongeschikten, kunnen vanuit huis inloggen en werken. Manon is trots op haar team. ‘Iedereen bepaalt zelf waar en wanneer ze willen werken. We hebben een zeer laag ziekteverzuim, lukt werken op maandag niet door ziekte, dan pakken ze het een andere dag op.’

Het ondernemersduo streeft niet naar een groter bedrijf. ‘We kunnen het samen nu goed overzien, onze privé- en werkbalans is in orde. Meer groei betekent ook meer lagen en dat willen we niet. Het past ook niet bij onze gespecialiseerde winkel.’
Hoe ziet ze de groei van grote spelers? ‘Je moet je Google stukje natuurlijk wel goed op orde hebben, maar we proberen zo goed mogelijke teksten op de site te zetten dat we nauwelijks adwords campagnes nodig hebben. Een enkele keer is er wat uitverkocht, maar onze klanten zijn gelukkig bereid om nog twee dagen te wachten.’
Ze onderscheiden zich vooral met producten die niet overal verkrijgbaar zijn. Dat andere grote partijen zich storten op de biologische en fair trade markt juichen ze alleen maar toe. Al gaat het daarbij vooralsnog om voeding en een beetje verzorgingsproducten. ‘Eigenlijk is er nog niet enorm veel veranderd de afgelopen jaren, het gaat nog steeds om kleine merken. Wij werken daardoor ook veel met kleinschalige bedrijven en kleinere marges, dat is de afweging die je moet maken.’

Geef een reactie