klijntje babywinkel

Dit jaar viert Klijntje in Echt zijn 20-jarig bestaan. Bovendien zit het team nu in een nieuw pand aan de Aasterbergerweg 19 A. Reden genoeg om eens langs te gaan bij Nancy en Marcel Gust die niet alleen eigenaar zijn van een fysieke en online winkel, maar ook van een eigen label en van Stijl 3d, een concept voor het inrichten en stylen van babykamers en meer.

Geschiedenis van babywinkel Klijntje

Het jubileum werd in juli tegelijk met de opening van het nieuwe pand gevierd. Het is alweer 20 jaar geleden dat Nancy en Marcel Gust hun babyspeciaalzaak Klijntje startten in het Limburgse Echt. Nancy vertelt: ‘Ons eerste pand zat aan de Rijksweg Zuid verderop in het dorp, aan een belangrijke doorgaande weg bij het stoplicht. Als de mensen hier stil stonden zagen ze ons pand direct, dat leverde ons veel naamsbekendheid op. Ik weet nog goed dat we op de eerste openingsdag al in één dag helemaal uitverkocht waren. Er was in die periode een grote behoefte aan lifestyle winkels met trendy spullen, niet meer dat zoetsappige. Toen Stokke Tripp Trapp op de markt kwam was dat echt een revolutie want klanten kenden niets anders dan de kubusstoelen. De klanten stonden hier op zaterdagen in de rij en we stonden met 10 man mensen te helpen!’

Stijl 3d voor inrichten en stylen babykamers bij Klijntje

Met een winkel in de lift en om groter te kunnen inkopen, werden Nancy en Marcel lid van de Duimeland groep. ’Maar we kwamen erachter dat dat niet ons concept was, we konden ons niet onderscheiden’, vertelt Nancy. ‘Daarna volgde de kredietcrisis en zagen we, net als onze collega’s in de markt, onze omzet terugvallen en winkels verdwijnen. Dat was ook de periode dat consumenten aan de balie lieten zien dat ze babyspullen online goedkoper konden aanschaffen dan waarvoor wij ze inkochten. Toen heb ik gezegd: dat gaan wij toch niet doen? We staan hier niet op de markt, we hebben hier ook 10 mensen in dienst. Maar we moesten wel wat ondernemen. We verzorgden al babykamerinrichting bij klanten en besloten dit verder uit te bouwen met Stijl 3d.’ Er werd een stagiair grafische vormgeving aangenomen, ze lieten zich scholen in ontwerpprogramma’s, volgden een interieuropleiding en investeerden in een grote printer waarmee ze elk dessin kunnen printen op behang, muurstickers en zelfs op textiel. De dessins kunnen zelfs worden doorgevoerd op vlaggetjes en geboortekaartjes.

Kaas op je boterham

Nancy vervolgt: ‘Iedereen verklaarde ons voor gek: je gaat in een babyspeciaalzaak toch geen behang en verf verkopen? ‘Ja, dat doen we wel. En het werkt. Klanten laten zich graag door ons ontzorgen. We hebben ook vastgehouden aan het middensegment tot hoog segment. Je hebt die marge ook nodig, voor de kaas op je boterham en om je te onderscheiden.’ Het concept haalde bij Nancy en Marcel de druk weg van de verkoop van bepaalde productgroepen, zoals meubels en autostoelen, want hier moest volgens de eigenaren geld bij. ‘Met Stijl 3d maken we het verhaal compleet, met behang, verf en accessoires maken we de producten veel waardevoller. Marcel vult aan: ‘Nancy zorgt voor het tekenen en ontwerpen en ik zorg voor de uitvoering, van behangen, verven, monteren van meubels tot kleine verbouwingen.’ Inmiddels richt Stijl 3d zich niet alleen op baby- en kinderkamers maar ook op woonkamers en bedrijfspanden.’ Marcel is verantwoordelijk voor de uitvoering waardoor Stijl 3d van een idee naar een creatie kan worden gebracht.

Omdraaien van het concept

In hun nieuwe winkel van een kleine 500 m2 is bewust gekozen voor een selectie merken die breed zijn neergezet. Zoals meubels van Bopita en Quax, accessoires van Childhome en Elodie, autostoelen van BeSafe, kleding van Gymp, Riffle, Feetje en hun eigen label Uppies. Op de vraag welke merken goed lopen antwoordt Nancy: ‘We hebben het concept omgedraaid, we vragen wat de klant wil, leveren maatwerk en gieten dit in een 3d plan met een presentatie. Ze wijst op de werkwand van kurk waarop verschillende moodboards met stoffen en stalen van klanten zijn geprikt. ‘Als een klant een kamertje in retrostijl wil, dan zoeken wij hierbij passende meubels, stoffering, verf, meubelen en stylen het af met accessoires. We nemen daarvoor contact op met verschillende merken.’ Wordt de inrichting dan vaak uitbesteed, vragen we haar? ‘Tegenwoordig zitten mensen liever op het terras dan dat ze thuis gaan behangen!’, antwoordt Nancy lachend.

Eigen ecologisch label Uppies

Een andere niche is het oprichten van hun eigen label Uppies. De dekentjes, lakentjes, knuffeldoeken en wikkeldoeken worden in eigen atelier in de winkel gemaakt door collega-coupeuse Mirjam Paulissen. Nancy: ‘Dat heeft ook te maken met mijn medische achtergrond als verpleegkundige neonatologie. Ik ben verbonden aan de stichting Natuurlijke Kraamzorg, die bepaalde producten aanbeveelt die wij voor hun ontwerpen en vervaardigen. De artikelen van Uppies zijn ecologisch, gemaakt van wol en zijde en bestemd voor de medische en natuurlijke kraamzorg. Samen met de stichting natuurlijke kraamzorg beheren wij de certificering van producten welke toegepast en gebruikt worden in de natuurlijke kraamzorg gebaseerd op de richtlijnen van Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie.’ Uniek is de samenwerking met Geboortezorg Limburg. ‘Als aanstaande moeders zich inschrijven voor kraamzorg ontvangen ze een Uppies omslagdoek als cadeau. Dat is inmiddels een gewild product geworden en heeft onze merknaam een boost gegeven.’

Klanten uit Limburg, België en Duitsland

De gemeente Echt bevindt zich in het smalste stukje van Nederland en trekt daarom niet alleen klanten uit Limburg maar ook uit België en Duitsland. Online bezoek komt uit alle regio’s maar de webshop is niet hun primaire focus. ‘We hadden al snel door dat we niet kunnen concurreren met collega’s die 40.000 artikelen in huis hebben en razendsnel kunnen leveren. We besloten ons te richten op de ecologische lijn van Uppies en Stijl 3d. Dat is eigenlijk ook een verkooptool geworden. Door producten in je presentatie te laten zien, willen klanten deze graag bij je kopen.’

Sociale functie van Klijntje

De verhouding qua omzet shop en Stijl 3d ligt op 50/50. De winkel is behalve een aanspreekpunt vooral de plek waar mensen hun verhaal kunnen doen. Nancy: ‘Een klant die zwanger is heeft keuzestress, ze weten niet waar ze moeten beginnen en voelen de druk om spullen te moeten kopen, ook door de mooie plaatjes op social media. We laten ze hier graag tot rust komen met een kop koffie. De wereld vergaat niet als je geen spullen hebt, vertel ik dan. Het enige wat je moet doen is papa en mama worden. Dan zie je de mensen rustig worden. Dat is natuurlijk een beetje mijn expertise. We nemen klanten graag bij de hand en vertellen ze over de mogelijkheden. Tijdens de 9 maanden zien we klanten dan ook wel 4 of 5 keer terug in de winkel, je bouwt er een band mee op, zelfs zo dat ze willen dat je op kraamvisite komt!’

Lees meer reportages

Nancy en Marcel Gust

Nancy en Marcel Gust van Klijntje in Echt

klijntje babywinkel