lodger 20 jaar

Na 20 jaar is Lodger voor consumenten en de handel nog steeds een herkenbaar en betrouwbaar merk. Wat maakt Lodger uniek? Daarover is medeoprichter en eigenaar Angelique van Oostveen (foto linksonder) heel duidelijk: ‘We hebben vanaf het allereerste moment nagedacht over vernieuwende producten. We hebben ons goed verplaatst in de doelgroep: werkende moeders met een druk gezinsleven. We wilden gemak brengen in producten die ‘easy to go’ zijn, die comfort bieden en van een goede kwaliteit zijn. Daar waren we destijds echt uniek in!’

Lodger valt op met unieke producten

Een voorbeeld van zo’n Lodger ‘easy to go’ product is de inwikkeldeken Wrapper waarmee ouders hun kindje letterlijk konden ‘inpakken en wegwezen’. Voor het materiaal werd gekozen voor fleece, destijds een nieuw materiaal dat nog niet veel werd toegepast in de baby- en kindertextiel. Angelique, van oorsprong textielontwerpster, zag direct de mogelijkheden. ‘Het is superlicht, droogt snel, is ademend en heel zacht. Maar het materiaal was zo nieuw, dat de kraamzorg niet zo  goed wist wat ze ermee aan moest. We moesten vaak uitleggen dat fleece een veilig alternatief is voor wol.’ Na de Wrapper volgde een voetenzak en babydrager, allemaal producten die niet op de standaarduitzetlijstjes stonden en daardoor opvielen in Nederland en in andere landen.

Compleet assortiment Essentials

De waarden waarmee Lodger 20 jaar geleden startte, zijn volgens Angelique nog steeds van toepassing. ‘We proberen steeds multifunctionele producten te ontwerpen. Neem onze slaapzak met een uniek systeem waardoor je deze gemakkelijk met kindje in en uit een autostoel kunt halen. Uniek zijn ook onze gebreide hydrofiele doeken. Deze stof is luchtig, rekbaar, zacht en soepel, en het neemt net zo veel vocht op als de traditionele geweven hydrofiel doek, dus handig voor het afdrogen van kinderen, maar ook in baby’s bedje, als spuugdoek, als beschermingsdoek voor aan de kinderwagen tegen zon en wind etc.’ Richtte Lodger zich eerst op handige producten voor buiten, inmiddels biedt Lodger een compleet assortiment Essentials bestaande uit babykamertextiel, verzorgingsproducten en babykleding van katoen. Met fraaie displays en signing wordt de collectie zowel in kleine en grote winkels gepresenteerd.

In de loop der jaren breidde Lodger haar distributie verder uit naar andere landen wereldwijd. De met bloemen geborduurde voetenzakken waren in Japan destijds een regelrechte hit. In sommige landen wordt gewerkt met distributeurs, maar Lodger doet steeds meer zelf. ‘Maar de grootste verandering is toch dat we naast de distributie van de winkelier nu ook rechtstreeks aan consumenten leveren. In de beginjaren was er nog geen internet, dus bepaalden winkeliers wat er in de winkels kwam. Gingen consumenten voorheen naar de winkel met een vraag of een klacht, nu hebben we hier een Customer Service afdeling die dagelijks vragen van consumenten beantwoordt.’
De eerste jaren lag de focus vooral op productontwikkeling. Angelique: ‘Met de Wrapper Motion wonnen we diverse prijzen. En de Shelter was en is nog steeds een topproduct maar is helaas door negatieve berichtgeving over slings in het algemeen, in een verkeerd daglicht komen te staan. Deze productgroep bestaat niet meer en we hebben de productie stil moeten leggen. We richten ons nu op ‘all round’, producten voor buiten en binnen en innovatie in textiel, dat is tenslotte mijn stokpaardje’.

Innovatieve stoffen: gebreide Ciumbelle, jacquard fleece en gebrushed babyrib

Voorbeelden van textielinnovatie is bijvoorbeeld de Ciumbelle stof, een wafelstof van miniwafel gebreid met tweekleurendraad dat voor een bijzonder diepte-effect zorgt. De stof is verwerkt in rompers, mutsjes en krabwantjes en voelt ultrazacht aan. De collectie is een groot succes. Voor de nieuwe wintercollectie grijpt Lodger terug op hun eerste materiaal fleece, maar dan in een nieuwe vorm, namelijk jacquard gebreid. De nieuwe wrappers, winterslaapzakken en skipakjes met speciale vormpjes van gebrushde fleece krijgen zo een uniek 3D effect. Verder introduceert Lodger slaapzakken, wikkeldoeken, mutsen, sjaals, wantjes en slippers gemaakt van gebreide jacquard. De ingebreide patronen in twee kleuren zorgen voor een chique uitstraling. En op verzoek van de consument voegt Lodger ook tweedelige pyjama’s aan de collectie toe, gemaakt van gebrushed babyribstof in 5 kleuren en in 5 maten.

Stoffen die je moet kunnen voelen en beleven

Angelique benadrukt het belang dat consumenten de gebreide stoffen in de winkel kunnen voelen en beleven. Dat kan niet op internet maar heel goed in de winkel. ‘Jaren geleden hebben we onze producten in verpakte dozen aangeboden, maar dat zorgde direct voor een omzetdaling.’ Vorig jaar sprong de Empire collectie in het oog met kleurrijke dieren- en bloemmotieven, dit jaar is het kleurenpallet zachter van toon en dat heeft volgens Angelique ook te maken met het moment waarin we leven. De showroom is gevuld met items met kleuren zoals sensitive (roze), lightgreen, ocean blue, birch, honey, caramel, rose wood en green bay.

Uniek blijven

Het team van Lodger, 15 man groot, doet alles zelf; van ontwerp, marketing en fotografie. Voor de inkoop van stoffen wordt samengewerkt met producenten die graag meedenken. Het is volgens Angelique en medeoprichter Anthony Gerding prettig om alles in eigen hand te houden. En dat verklaart misschien ook wel een deel van het succes. ‘In een branche waarin zo veel gekopieerd wordt is het belangrijk om uniek te blijven’, vertelt Angelique. ‘Ons complete concept, de kwaliteit die we bieden en onze goede naam hebben ons gered in de vorige crisis en zullen ons nu ook helpen. Net zoals het brengen van nieuwe producten en het vertrouwen van de winkeliers die hun nek uitsteken om je op te nemen in hun assortiment.’
Uit voorzorg voor een tweede of derde golf van de huidige crisis is de volgende productie vast naar voren gehaald. Voor het vieren van het jubileum dit jaar is er een aangepast programma. In september wordt 20 dagen lang een winactie georganiseerd en op de site komt een speciale pagina over de geschiedenis van het bedrijf. Winkeliers krijgen een uitnodiging voor een bezoek aan de showroom om de nieuwste collectie te bekijken, maar kan natuurlijk ook op afspraak worden bezocht. Het team van Lodger is er klaar voor!

Voor meer informatie: lodger.com

angelique van oostveen lodger
lodger wrapper
lodger wrapper
lodger
lodger pyjama