U bevindt zich hier:---Neuromarketing: misleiding of overtuiging?

Neuromarketing: misleiding of overtuiging?

Door |2019-06-08T09:41:38+00:008 juni, 2019|Categorieën: Blogs, Marianne Sijberden|Tags: , |
neuromarketing

Als werkgever vind ik het belangrijk dat medewerkers van De Perswinkel werk doen waar ze goed in zijn en waar hun interesses liggen. Nog leuker is het natuurlijk als je jezelf kunt verrijken met kennis op vlakken die je interesseren. Zo volgde Cynthia onlangs alle seo-trainingen van YOAST en ging Sanne aan de slag met een masterclass Neuromarketing van drie maanden.

Is neuromarketing manipulatie?

Er bestaat een misvatting over neuromarketing: dat het wordt gebruikt om mensen te manipuleren en om de tuin te leiden. Dit is echter niet het geval. Het doel van neuromarketing is het beter begrijpen van de klant en zijn reactie op marketingstimuli (prof. Dr. Ir. Ale Smidts, 2002). Neuromarketing is een vorm van neurologisch onderzoek, dat gebruikt wordt om dieper inzicht te verkrijgen in consumentengedrag en –wensen.

Bewust en onbewuste beïnvloeding

Sanne raakte gefascineerd door het brein tijdens deze studie. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat jij en ik tussen de 100 en 1000 keuzes per dag (moeten) maken. Dit zijn keuzes over eenvoudige zaken, maar ook over complexe zaken. In het dagelijks leven zeggen mensen weleens dat wij ons voor 5% bewust zijn en 95% onbewust zijn van onze innerlijke en uiterlijke processen. We zijn ons echter maar 0,0005% bewust en 99,9995% onbewust. Ons brein is de registratie-, regel- en opslagkamer van onze leerprocessen; zowel van rationele, irrationele als emotionele. Dit proces beïnvloedt ons keuzegedrag.

Kleur heeft bijvoorbeeld ook een psychologisch effect:
Rood is de kleur van sterke gevoelens
Geel is de kleur van hoop en optimisme
Blauw is de kleur van betrouwbaarheid
Groen is de kleur van stabiliteit

Heb je ook een situatie, waar je nu aan terugdenkt waarin je onbewust beïnvloed werd? Bijzonder hoe het bij ons mensen werkt. Zonder dat we onze irrationele keuzestrategie in de gaten hebben, zijn we er ervan overtuigd dat we logisch en rationeel kiezen. We zien onze eigen cognitieve illusie niet. Iets waar een marketeer maar ook illusionist Victor Mids bijvoorbeeld maar al te graag gebruik van maakt.

Tips en tricks van Dr. Cialdini

Tot slot nog enkele tips. Ken je de zes overtuigingsprincipes van Dr. Robert Cialdini? Je kunt er veel aan hebben! Sanne zette ze voor je op een rij:

  1. Wederkerigheidis één van de sterkste overtuigingsprincipes die er is. Het gaat ervan uit dat mensen in veel sociale situaties iets terug willen doen wanneer zij een gunst hebben ontvangen. Dit kan men doen door bijvoorbeeld iets exclusiefs of betekenisvol weg te geven.
  2. Commitment en consistentie. Dit principe is diep verankerd in ons systeem. Het betekent in feite dat we een verplichting voelen om consistent te blijven aan hetgeen wat we hiervoor hebben gezegd of gedaan. Vraag je doelgroep bijvoorbeeld om te starten met iets kleins, wat leidt naar het gewenste gedrag.
  3. Sociale bewijskracht. We zijn sociale wezens. We bepalen wat juist is door erachter te komen wat volgens anderen juist is. We kopiëren het gedrag van anderen in onze omgeving, door ratings, reviews en testimonials.
  4. Sympathie. Het verbaast je misschien niet, maar we zeggen het liefst ‘ja’ tegen de mensen die we mogen. Zorg er dus voor dat mensen je mogen, door fysieke aantrekkelijkheid, gelijksoortigheid, complimenten en contact en samenwerking. De ‘Over Ons’-pagina is een geschikte pagina om sympathie te creëren.
  5. Autoriteit. De expert weet het, dus hij heeft gelijk. Dit kan je laten weten door een kwaliteitslabel, maar ook door te vertellen wat je doet en je ervaringen en expertise tonen.
  6. Schaarste. Het is tijdelijk, dus ik moet het hebben, zoals een speciale aanbieding of het benadrukken van de beperkte verkrijgbaarheid in tijd of hoeveelheid.

Door Marianne Sijberden van de Perswinkel
marianne sijberden- babywereld