24 baby onderzoek koopgedrag zwangeren

24Baby.nl heeft met de Mama Monitor voor het eerst onderzoek gedaan naar het koopgedrag van aanstaande ouders. Belangrijke conclusies zijn dat het grootste deel van de ondervraagde zwangeren de uitzet volledig nieuw koopt, in een fysieke winkel en dat veiligheid het belangrijkste aankoopcriterium is.

Aantal deelnemers onderzoek

Er deden 1.758 aanstaande moeders mee met dit onderzoek. 76 procent van deze moeders is tussen de 25 en 35 jaar oud, 62 procent zwanger van het eerste kind. Qua zwangerschapsduur waren de respondenten evenredig verdeeld over het 1e, 2e en 3e trimester. We plaatsen als redactie graag een aantekening, want in het 1e trimester worden lang niet alle aankopen gedaan, en waar een koop wordt gedaan is zeer afhankelijk van het product zelf.

Belangrijkste informatiebronnen

Voor de aanschaf van babyspullen zijn volgens het onderzoek informatieve sites de meest geraadpleegde bronnen (85,1 procent), gevolgd door vrienden en familie (53,3 procent), babyspeciaalzaken (46,9 procent) en de verloskundige of gynaecoloog (22,7 procent).

Wat kost de babyuitzet gemiddeld en waar wordt gekocht?

De groep die minder dan modaal verdient geeft aan dat het om 8 procent van het inkomen gaat (2.750 euro), de groep die modaal en boven modaal verdient besteedt 11 procent aan de uitzet (respectievelijk 4.250 en 5.300 euro). Belangrijkste aankoopcriteria zijn voor de meeste ouders veiligheid, gevolgd door gebruiksvriendelijkheid, prijs, uiterlijk, aanbieding, duurzaamheid en trends.
Het grootste deel van de babyspullen wordt nog steeds in de fysieke winkel gekocht (60,1 procent), 39,9 procent van de ondervraagden koopt liever online. Meest genoemde webshop is Bol.com gevolgd door online babyspeciaalzaken en de online shops van merken. Offline staat HEMA bovenaan, gevolgd door Prénatal en Babydump.

Kiezen ouders voor oud of nieuw?

18,7 procent koopt het grootste deel of alle babyspullen tweedehands, 37,6 procent koopt het grootste deel nieuw, 30,6 procent geeft aan spullen opnieuw te gebruiken voor een volgend kind en 13,1 procent krijgt het grootste gedeelte van anderen.

Budget voor de babykamer en merken

Ikea is in de categorie babykamers het meeste spontaan genoemde meubelmerk, gevolgd door Bopita en Babypark. Op de vraag wat ouders maximaal willen spenderen antwoordde 18,7 procent voor 0 tot 250 euro, 27,4 procent geeft een bedrag uit tussen 251 en 500 euro, 23,4 procent besteedt tussen 500 tot 750 euro, 20,1 procent zit tussen de 750 tot 1000 euro. Slechts 10,4 procent heeft de luxe een babykamer te kunnen uitzoeken voor meer dan 1000 euro.

Kinderwagens, wat wordt er uitgegeven?

14,2 procent geeft aan minder dan 1000 euro voor een kinderwagen te willen uitgeven, 42,5 procent besteedt tussen de 500 en 1000 euro en 43,5 procent wil niet hoger gaan dan 500 euro. Qua naamsbekendheid staan de merken Joolz, Mutsy en Bugaboo op positie 1, 2 en 3.

Meest bekende merken autostoeltjes

In de top 3 van meest spontaan genoemde autostoelmerken staan Maxi-Cosi, Cybex en Nuna op plek 1, 2 en 3. Het grootste deel van de respondenten (48,2 procent) geeft 150 tot 300 euro uit voor een autostoel (48,2 procent) tegenover 39,8 procent die het budget van maximaal 150 euro niet wil overschrijden.

Andere productgroepen

In de categorie verzorgingsproducten worden de merken Zwitsal, Naïf en Medela het meest genoemd. Spontaan genoemde babykledingmerken zijn HEMA, gevolgd door Prénatal en Noppies. In de categorie zwangerschapsvitamines is Davitamon het meest genoemde merk, gevolgd door Kruidvat en Etos. Qua positiekleding staat H&M op nummer één, gevolgd door Noppies en Prénatal. In de luiermarkt gaat het vooral om Pampers, Kruidvat en Etos, in de babyvoedingcategorie staan Nutrilon, Kruidvat en Olvarit op nummer 1, 2 en 3.

Bron: Mama Monitor, 24Baby.nl

Lees ook: onderzoek Wij Monitor naar babykamermeubelen