picotton.ch

Door Katja Keienburg, Baby & Junior

Romina de la Lama en Maria Eugenia Lacombe Gemelli delen een liefde voor duurzame kindermode. Daarom richtten ze samen in 2019 de Picotton Eco Kids Boutique in de buurt van Zürich op.

Voor ecologisch duurzame en tegelijkertijd trendy baby- en kindermode kunnen klanten sinds de opening op 15 juni 2019 bij Picotton in de gemeente Thalwil (Zwitserland) terecht. ‘Voor ons gaat het in de fashion om verbeelding, sociale verantwoordelijkheid en willen we een bijdrage leveren aan een betere wereld voor komende generaties. We geloven hier heel sterk in dan daarom kiezen we alleen merken die hieraan voldoen.’ Aldus de eigenaren Romina en Maria Eugenia. Hun belangrijkste leveranciers zijn kleine tot middelgrote bedrijven uit heel Europa, gespecialiseerd in duurzame producten en productie. ‘Zelfs in moeilijke tijden zoals nu is de samenwerking erg goed’, zegt Romina met een achtergrond als bedrijfseconoom. ‘De fabrikanten zijn zeer betrouwbaar en begrijpen onze behoeften heel goed.’

Duurzaam over de hele lijn

Collega Eugenia is grafisch ontwerper en heeft ook jarenlange commerciële ervaring. Op een oppervlakte van ongeveer 45 m² biedt Picotton mode voor kinderen van nul tot acht jaar, evenals bijpassende accessoires en speelgoed. De belangrijkste merken zijn onder andere House of Jamie, Fabelab, Play Up, Serendipity Organics, Mimi & Lula, Sticky Lemon, Oli & Carol, Rukka en het eigen merk Picotton. ‘De ontwikkelingen in onze branche zijn erg dynamisch. Vooral op het gebied van duurzame kindermode gebeurt er veel en daarom is het voor ons essentieel om naar beurzen te gaan om kennis te maken met de laatste trends en de collecties van volgend jaar. Onze belangrijkste vakbeurs is PlayTime Paris. Hier ontmoeten we onze bestaande fabrikanten en leveranciers en verzamelen we ideeën en inspiratie die we vervolgens kunnen delen met onze klanten’.

Marketing voor klantenbinding

Deze inzet wordt gewaardeerd door de doelgroep die vooral milieubewuste maar trendy mode voor hun kinderen wil kopen. ‘Door de zeer centrale ligging in Thalwil zijn er veel inloopklanten, maar we hebben ook vaste klanten die ons uit de hele regio bezoeken’, legt Eugenia uit. De ‘New Born Gift Box’, die bedrijven graag kopen voor de geboorte van kinderen van werknemers, is erg populair. Hoewel er geen andere winkels in de directe omgeving zijn met dezelfde producten en dus directe concurrentie, is marketing essentieel om de klantenbinding te bevorderen. Zoals klantenmailings en social media-marketing voor nieuwe collecties en kortingen, evenementen voor verschillende gelegenheden of ‘Pop-up acties’.

Belangrijke verkoopkanalen

‘We hebben ons assortiment uitgebreid en bereiden ons nu voor op de traditioneel sterke vakantiebusiness’, zegt de Romina. Tegelijkertijd is ze ervan overtuigd dat online winkelen steeds belangrijker wordt. ‘Eén van onze belangrijkste investeringen in het eerste jaar was onze website met een geïntegreerde webshop. Om klanten op de hoogte te houden van nieuwe producten, kortingen en evenementen is Picotton vertegenwoordigd op Instagram en Facebook. Romina en Maria Eugenia zijn ervan overtuigd dat de digitalisering zal blijven toenemen en zien dit als een uitdaging. Tegelijkertijd geloven ze dat hun klanten nog steeds graag individueel advies krijgen in hun winkel.

picotton
picotton