tiny library

Het concept van artikelen huren of leasen wint aan populariteit, het is duurzaam en past goed in de circulaire economie. Julie Munneke van Tiny Library weet hoe je de levensloop van een product kunt verlengen en hoe meerdere gezinnen gebruik kunnen maken van een product. Hierbij worden fabrikanten als partner nauw bij het proces betrokken.

Wat betekent circulaire economie voor jou?

‘Voor mij betekent het dat er vanaf het moment van productie tot hele levensduur zo zuinig mogelijk wordt omgegaan met de grondstoffen. Dat er eerst gekeken wordt: hoe wordt er geproduceerd en is het überhaupt nodig? Vervolgens moet je kijken hoe lang het kan worden gebruikt. Als het niet langer in originele staat te gebruiken is, kunnen er dan onderdelen van gebruikt worden? Aan het einde heb je pas het recyclen waarbij materiaal wordt omgevormd tot een ander product.’

Wat is de reden dat je met Tiny Library bent begonnen?

Julie: ‘Uit eigen ervaring. Toen ik zelf kinderen kreeg, dacht ik, jeetje wat heb je veel spullen nodig. En je gebruikt het zo kort. Vervolgens moet je alles opslaan en ik vroeg me af of dat niet slimmer en duurzamer kon. Ouders weten ook niet zo goed wat ze nodig hebben en als ze tweedehands kopen, waar ze op moeten letten en of het nog wel veilig is. Werkende ouders hebben niet altijd tijd en energie om zich hier mee bezig te houden. Tiny Library is ook echt ontstaan om ouders te ontzorgen, zoals ik zelf ook ontzorgd zou willen zijn. Dat je zeker weet dat je goede producten in huis hebt die veilig en schoon zijn op een duurzame manier.’

Hoeveel procent van de ouders zijn hierin geïnteresseerd?

‘Er zijn geen onderzoeken bekend. Maar het is wel bekend dat 70 procent van de generatie Millennials openstaat voor dit soort verhuur- en leenmodellen. Net zoals ouders die ook geen fiets of auto meer hebben als ze in de stad wonen. Dat wordt straks een mainstream en als deze mensen zelf kinderen krijgen dan is dat onze doelgroep.’

Ouders willen toch dat hun kindje in frisse nieuwe spullen liggen of worden vervoerd?

‘Natuurlijk, maar daarom wordt alles goed gereinigd, gestoomd en gedesinfecteerd. Daarvoor hoeft een product niet nieuw te zijn. En wat is de perceptie van schoon? Dat wordt ook aangepraat. Het huren of leasen haakt aan op het model dat tientallen jaren geleden heel gebruikelijk was door gezinnen: het lenen of doorgeven van babyspullen.’

Wat onderscheidt jouw businessmodel van andere modellen?

Julie: ‘Het grote verschil met andere verhuurbedrijven is dat we samenwerken met leveranciers waarin zij partner zijn. Voor circulaire economie geloof ik heel erg in samenwerking omdat je uiteindelijk wilt dat de levensduur van een product wordt verlengd. Daarin heeft een fabrikant de grootste invloed. Wij werken bijvoorbeeld nauw samen met merken als Bugaboo en Joolz waarin we ook product- en klantfeedback geven zodat de levensduur van producten kan worden verlengd. Daar hebben merken dan weer veel aan bij het ontwerpen van hun producten. Niet alle kinderwagens hebben de mogelijkheid om bekleding en frame goed te scheiden voor reiniging zodat ze langer meegaan.’

Ze vervolgt: ‘Circulaire economie gaat om samenwerking met partners, zowel in de supply chain als op productniveau. Door de samenwerking hebben we toegang tot hun productkennis, productreiniging, checks en reserveonderdelen. We worden ook door hen opgeleid zodat we daarin samen optrekken en de levensduur kunnen verlengen. Daar geloof ik sterk in, want alleen krijg je dit niet voor elkaar.’

Hoe werkt jullie businessmodel?

‘Huren is het businessmodel. Eigenlijk is het lenen tegen een vergoeding. We krijgen soms het verzoek of klanten het artikel mogen overnemen, maar dat is lastig. Ons businessmodel is zo ingericht dat producten zo lang mogelijk meegaan. Onze inkomsten zijn daarop ook gebaseerd. Mensen bepalen zelf hoe lang ze een product huren en daar zijn tarieven aan gekoppeld.’

Welke modellen worden ter beschikking gesteld voor verhuur?

‘Dat verschilt per merk. Het ene merk stelt bijvoorbeeld showroommodellen beschikbaar, een ander merk wil graag dat hun nieuwste modellen worden ingezet.’

Ben je niet bang dat fabrikanten zelf met verhuurmodellen komen, zoals Bugaboo Flex?

‘Nee, we doen dit in goede samenwerking. Je moet ons zien als een regulier verkoopkanaal.  Daarbij gaat een deel via het label zelf, en een deel via ons. We zijn vergelijkbaar met een retailer en bieden verschillende merken aan.’

Staan merken open voor een samenwerking?

‘Dat verschilt van merk tot merk. Veel merken staan er gelukkig wel voor open. Andere merken, meestal van grotere organisaties waar andere belangen spelen over bijvoorbeeld aansprakelijkheid, besluiten soms niet met ons in zee te gaan. Het liefst werken we natuurlijk samen met duurzame merken, maar zover is het nog niet. We kunnen bedrijven ook helpen en daarin kleine stapjes maken. Vooral bij grote organisaties is het lastig om veranderingen aan te brengen.’

Welke producten lenen zich wel of niet voor jullie model?

‘Of we een product opnemen hangt van veel dingen af zoals, hoe lang kunnen we het gebruiken, wat is de waarde, hoe groot is het qua opslag en kunnen we het reinigen? Zelfs matrassen en autostoelen kunnen door ons worden opgenomen. BeSafe is bijvoorbeeld een merk dat goed bij ons past. Ze hebben een standaard base met een doorgroei autostoel en werken al met een abonnementsvorm in Noorwegen. Een goede samenwerking is belangrijk, want we willen goede dingen doen en veilige en schone producten leveren. Alleen groene producten: daar doen mensen het niet meer voor. Qua uitstraling moet het ook een mooi product zijn. We krijgen ook vraag naar bepaalde productgroepen waarvoor we moeilijk partnerships kunnen vinden. Denk aan co-sleepers en boxen. Daarom hebben we besloten deze producten zelf te gaan produceren.’

Julie Munneke Tiny Library