zwanger en co den haag

Op de Frederikstraat 80 in Den Haag bevindt zich sinds 1996 een unieke babyspeciaalzaak die de laatste 3 jaar wordt gerund door 2 verloskundigen. Naast een aanbod baby- en kinderkleding, zwangerschapsmode, borstvoedingsartikelen en cadeautjes, kunnen zwangere vrouwen hier ook terecht voor het maken van een echo.

Verloskundigen en echoscopiste

Eigenaren Hanneke van Sprundel en Leonie Huf zijn beiden verloskundigen en Hanneke is daarnaast gediplomeerd echoscopiste. Zij runt het pretechobureau ‘Kijk Nou Es’ in Rotterdam en wilde ook graag in Den Haag een echobureau beginnen. Collega Leonie wilde graag iets met kleding doen. Al pratende kwamen ze tot de conclusie dat het veel slimmer zou zijn om hun krachten te bundelen dan ieder apart wat op te zetten. Hanneke: ‘Dan krijg je ook een soort kruisbestuiving. Toen we via via hoorden dat Zwanger en Co te koop stond zijn we gaan kijken of het geschikt was. We konden kiezen: of helemaal opnieuw beginnen of starten met een bekende naam en locatie. We kozen voor het laatste.’

Kleine gespecialiseerde winkel met echoruimte

Het winkeloppervlak meet ongeveer 100 m2 exclusief de echoruimte. Boven de winkel bevindt zich een kleine voorraadruimte. Veel merken die de vorige eigenaren voerden zijn overgenomen, maar er zijn ook noodzakelijke veranderingen doorgevoerd. ‘We hebben de inrichting veranderd, het winkelgedeelte is verkleind en achter in de zaak is een rustige ruimte gemaakt voor het maken van een echo. Klanten lopen nu door de winkel langs alle artikelen naar het echobureau en komen na hun echo graag nog even winkelen’, aldus Hanneke. De collectie zwangerschapsmode is ingekrompen, tegelijkertijd is het gedeelte borstvoedingsproducten uitgebreid.

Pretecho en medische echo

Klanten kunnen doordeweeks afspraken maken voor een pretecho en één keer per week is er een medisch spreekuur. De echo’s worden gemaakt door Hanneke en een collega echoscopiste. ‘Sommige mensen komen juist bij ons vanwege onze medische achtergrond, al komt niet iedereen in de praktijk van Leonie. Wij kijken natuurlijk anders naar een echo dan iemand die niet-medisch onderlegd is. Een pretecho is ook echt ‘pret’ maar de lijn tussen een pretecho en een medische echo is soms dun’, meldt Hanneke. ‘Ons streven is dat mensen blij naar buiten gaan en niet met allerlei vraagtekens. Mocht er toch wat aan de hand zijn, dan bel ik zelf met de behandelende verloskundige van de klant. We weten uit ervaring hoe vervelend het is als andere mensen zich met je beleid gaan bemoeien en gaan hier discreet mee om.’

Medisch versus commercieel

In de winkel bevinden zich veel spullen voor de baby: kleding, slaapzakken, dekentjes etc. maar ook cadeauartikelen zoals kleine boekjes en rammelaars. Er is bewust niet gekozen voor grotere hardwaren zoals kinderwagens en bedden, daarvoor is de winkel te klein. In de winkel vinden we geen flesvoedingsproducten, wel flesjes die aansluiten op de borstkolfsystemen die ze verkopen. Voor deze productgroep is expliciet gekozen voor Medela omdat zij als enige partij ook kolven verhuren. Hanneke: ‘We geven eerlijk advies over voeding, maar vanuit ons vak als verloskundige moeten we borstvoeding zo veel mogelijk promoten. Als verloskundigen zullen we niet gauw adviseren om een speen te kopen, toch hebben we deze in het assortiment.’

Babymerken bij Zwanger en co

Onder de vele babykledingmerken vinden we Noppies, Petit Bateau, Small Stuff, Feetje, Arsene et les Pipelettes en Snoozebaby. De kledinglijn is onlangs uitgebreid met kleding tot 4 jaar, iets wat veel klanten waarderen. Welke criteria hanteren ze om een product wel of niet op te nemen? Hanneke: ‘Naast leveringsvoorwaarden en zo letten we vooral op duurzaamheid. We zien graag dat producten in Nederland of Europa worden geproduceerd. Dat maakt kiezen soms lastig want het is niet altijd duidelijk in hoeverre een artikel duurzaam is. Nu hebben we bijvoorbeeld een merk dat niet duurzaam is, maar wel heel goed loopt. Ga je het dan niet opnemen om dat het niet duurzaam genoeg is of wel om je omzet op te krikken?’

Combinatie retail en verloskundige

Zowel Hanneke als Leonie werken beiden één dag per week in de winkel. Daarnaast werkt Leonie fulltime als verloskundige, Hanneke runt beide echobureaus en neemt als waarnemend verloskundige af en toe een dienst over in vakantie of bij nascholing van collega’s. Ze worden geholpen door vier enthousiaste parttimers. Hanneke: ‘We hebben een leuk team en zijn daarnaast nog steeds bezig met ons vak, dat is ook de manier om te weten wat er leeft en waar een zwangere vrouw behoefte aan heeft. Zo houden we ook feeling met de winkel’.
Hoe bevalt de combinatie van deze functies, vragen we? ‘Dat is soms wel een uitdaging! lacht Hanneke. ‘We zijn van huis uit geen retailer, dus het is soms zoeken, maar het gaat steeds beter en we vinden het steeds leuker worden. Dan maakt het niet uit dat er wat meer uren in gaan zitten. Vooral de afwisseling spreekt ons aan. Met een medische achtergrond ben je steeds bezig met opletten: gaat het goed of niet goed met de zwangerschap en bevalling? In deze winkel kunnen we onze creativiteit meer kwijt!’

Mond-op-mondreclame en social media

Klandizie krijgen ze via mond-tot-mondreclame uit de regio en via het echobureau in Rotterdam. Verder bereiken ze hun publiek via Instagram, Facebook en acties via de webshop die onderhouden wordt door collega Stefanie. De taken zijn niet strikt verdeeld, per keer wordt bekeken wie wat oppakt. Hoe lopen de zaken? Hanneke: ‘Er mag altijd klandizie bij maar we mogen niet klagen, al was het wel beroerd dat we net na de opening toen we lekker draaiden, vier maanden dicht moesten vanwege corona.’ De aanloop naar de winkel ervaart ze als wisselend. ‘Er is geen peil op te trekken, de ene maand gaat beter dan de andere. Iedereen heeft het over hogere geboortecijfers, maar daar merken we niet zoveel van. Wel zien we dat er sprake is van een groot capaciteitsprobleem voor bevallingen in de ziekenhuizen, dat is echt een groot probleem.’

Winkel heeft ook sociale functie

Grote toekomstdromen heeft het ondernemersduo niet. ‘Het zou fijn zijn als we de winkel gewoon kunnen blijven voortzetten, maar we hebben net als andere retailers ook last van grote internetpartijen. Toch zien we klanten vaak terug na de geboorte voor een praatje of om iets te kopen. Onze winkel voorziet dus ook in een sociale behoefte.’ Terugkomend op onze vraag over de toekomst zegt Hanneke: ‘ Eigenlijk wilden we in eerste instantie een moeder en kindcentrum met ook een plek voor koffie/thee en wat lekkers, waarbij moeders alle informatie kunnen krijgen die ze nodig hebben. Het zou geweldig zijn om dat nog te realiseren!’

Foto boven: Leonie Huf en Hanneke van Sprundel
Lees meer reportages

zwanger en co den haag
zwanger en co den haag
zwanger en co den haag