duurzaamheid

Het groen vliegt de kersverse vaders en moeders om de oren. Nee, geen uitgespuugde erwtjes en spinazie. Ik heb het over duurzaamheid. Duurzame producten zijn gewild onder jonge ouders. Logisch. Je realiseert je pas goed wat er voor de toekomst nodig is als je met zo’n klein pakketje geluk in je armen staat. Dus verkoop je een duurzaam product voor baby’s en kinderen? Schreeuw het van de daken. Maar zorg wel dat je PR op orde is.

Breng je duurzame boodschap positief

Zeg niet: geen schadelijke stoffen. Zeg: veilig voor je kind. Vertel niet: zonder uitbuiting. Maar vertel: Een eerlijk loon gekregen. Waarom? Met een negatief geformuleerde tekst – een tekst met niet of geen erin – vertraag je het leestempo. Het duurt een fractie van een seconde langer voor de lezer je begrijpt. Als je positief formuleert maak je het je lezer makkelijk. Het gevolg: de boodschap blijft beter hangen. Maar nog belangrijker: een positief geformuleerde boodschap geeft je lezer een goed gevoel. Je klant koopt een duurzaam product vanuit de wens iets goed te doen. Een positief geformuleerde tekst matcht met die emotie.

Wees eerlijk

Zeg het, als je nog niet bent waar je wilt zijn. Benoem je imperfecties. Heb je bijvoorbeeld nog geen alternatief kunnen vinden voor het plastic in je verpakking? Laat dan zien waarom niet. Vertel wat je doelen zijn. 70% van de consumenten vindt dat bedrijven lang niet altijd duurzaam communiceren over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (GFK & B-open, 2017). De media staat vooraan om iedere hint van greenwashing genadeloos bloot te leggen. Maak dus nooit de fout om je beter voor te doen dan je bent. Laat zien wat er goed gaat, en geef aan waar het nog wringt. Dat geeft je klant vertrouwen. En jou een menselijk gezicht.

‘Mijn product is niet gecertificeerd. Kan ik mezelf dan duurzaam noemen?’Je bent echt de enige niet. Certificering is voor veel bedrijven te duur. Geen certificaat zegt dus niet altijd iets over duurzaamheid. Is jouw bedrijfsfilosofie overtuigd groen of maatschappelijk verantwoord, maar ontbreekt het certificaat? Dan komt het aan op je communicatie. Laat zien wat je doet, en ook waar je nog wensen hebt. Leg uit waarom jij gekozen hebt de certificering achterwege te laten. En benader het weer positief. Je concurrent met certificering deelt jouw kijk op duurzaamheid, al kiest hij een andere benadering. Bovendien: Je imago oppoetsen over de rug van een ander siert niemand.

Duurzaamheid is een doel, geen PR-middel

Ieder groter bedrijf heeft tegenwoordig een pagina over duurzaamheid op zijn website staan. Zelfs oliemaatschappijen, luchtvaartmaatschappijen en fastfoodketens verhalen over CO2-besparing en verantwoord produceren. Dat wordt ze niet in dank afgenomen. Duurzaamheid is ontstaan vanuit het besef dat er veel te gemakzuchtig en onzorgvuldig is omgesprongen met de aarde en zijn bewoners. Het is een tegenbeweging, die draait om normen en waarden, om ethiek. Iedere claim op duurzaam ondernemen wordt daarom kritisch ontvangen. Het is verleidelijk om een onderwerp dat zo leeft in te zetten om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Maar maak de zaken niet mooier dan ze zijn, dat komt je vroeg of laat duur te staan.

Produceer je duurzaam? Vertel het in je PR. Het mag gehoord worden. Maar onthoud: Zet duurzaamheid in voor een betere wereld. Niet voor een betere PR.

Door: Marianne Sijberden, De Perswinkel

marianne sijberden