U bevindt zich hier:---Over latent ongezonde babyproducten

Over latent ongezonde babyproducten

Door |2019-05-27T15:28:33+00:0027 mei, 2019|Categorieën: Blogs, Brecht Daams - Baby ergonomie|Tags: , |
ongezonde babyproducten

Nieuw! Nu nog mooier ongezonder! Het assortiment babyproducten is in de loop van de jaren aardig veranderd en uitgebreid. Gelukkig maar, want niet alle producten van vroeger waren veilig, Denk aan dikke bekleding van wiegen, zachte matrassen, oncomfortabele borstkolven, kinderen die los zaten in de auto enzovoort. Veel nieuwe producten zijn beter, ze zijn gebruiksvriendelijker, comfortabeler, veiliger of leveren tijdwinst op.
Een nieuw product wordt vaak ontwikkeld als oplossing van een bestaand probleem. Ouders merken een probleem in de praktijk, hebben een idee en brengen dat soms zelf op de markt. Dat kan hele mooie producten opleveren, bijvoorbeeld het Nunki lakentje (Baby Innovation Award 2019), ontwikkeld door een moeder die een kindje kreeg dat onrustig bleef in zijn bedje!

Latent ongezonde babyproducten

Niet alle nieuwe ideeën die handig zijn voor jonge ouders, zijn ook goed voor de baby. Mensen en bedrijven die een leuk ideetje op de markt brengen, bedoelen het goed, maar vaak weten ze niet welke effecten producten op kinderen kunnen hebben. Met als gevolg dat er ook nieuwe producten in de markt gezet worden die ongezond zijn voor jonge baby’s, hun ontwikkeling verstoren of onveilig zijn. Risico-producten dus. Als deskundige zie je soms de raarste producten. De problemen zijn echter meestal niet direct zichtbaar aan het product of merkbaar aan het kind. Als de ontwikkeling verstoord wordt, komt het effect soms pas jaren later. Zouden er duidelijke directe effecten zijn, dan werden deze producten immers wel meteen verboden. Maar producten met niet direct zichtbare gezondheidseffecten bestaan ook. Dat zijn ‘latent ongezonde producten’.
Je zou denken dat ongezonde en onveilige artikelen het niet goed doen op de markt. Bij latent ongezonde producten is het tegendeel waar. De nadelen voor baby’s zijn onbekend bij de consumenten en zoals gezegd meestal niet direct zichtbaar, terwijl de aantrekkelijke nieuwheid en vaak flitsende vormgeving juist goed opvallen. Bovendien vult het product voor ouders kennelijk een gat in de markt. Het gevolg is, dat die nieuwe, leuke (maar latent ongezonde) producten goed verkocht worden.

Tegengeluiden

Soms zijn er tegengeluiden te horen, bijvoorbeeld van de consultatiebureaus, maar zij vinden helaas weinig gehoor. Dat zal deels komen omdat aantrekkelijke producten snel inburgeren (‘iedereen heeft er een, het zal dus wel meevallen met die problemen’), deels omdat de effecten op baby’s niet direct merkbaar zijn (‘De baby heeft er geen probleem mee, hoor!’) en deels omdat het makkelijker is om informatie te bagatelliseren dan om de verkoop te stoppen of het gekochte product terug te brengen.

Onveilig op verzoek van de klant

Een medewerker van een groot bedrijf vertrouwde me eens toe dat ze hun klanten uitlegden dat ze een nieuw product niet verkochten, omdat het niet veilig is voor baby’s. Toen kregen ze klachten van de klanten die het product desondanks toch wilden kopen, en anders zouden ze naar de concurrent gaan. Nu vliegen deze producten daar als warme broodjes over de toonbank, terwijl de verkopers weten dat ze niet veilig zijn.

Ik noem hier met opzet geen voorbeelden van producten, omdat de aandacht dan alleen naar díé producten uitgaat. Het gaat echter niet om één of twee, maar om veel verschillende producten. En er komen nog steeds nieuwe latent ongezonde producten bij, die omarmd worden door een onwetende groep consumenten. Sommige worden een trend en een enkel product wordt uiteindelijk zelfs een vermeend onontbeerlijk onderdeel van de baby-uitzet. Hoe kunnen we baby’s beschermen tegen latent ongezonde producten?

Kortom

Kortom, er zijn zeker heel wat producten die veel toevoegen aan het moderne babyleven en dat van hun ouders, maar soms komen er producten op de markt waar ik en andere deskundigen twijfels over hebben. Het is beter te concentreren op innovaties die wèl gegarandeerd gezond en veilig zijn voor baby’s.

Brecht Daams

Door Brecht Daams
Daams Ergonomie