babytech

In de meeste huiskamers van jonge gezinnen is wel een stukje techniek te vinden. Met de vele innovaties is babytech aan een flinke opmars begonnen. Techniek in babyproducten is ‘here to stay’ en de pandemie heeft voor een versnelling gezorgd.

Real-time monitoring, smart nursery’s, snoerloos kolven, smart nappies, slimme apparaten om een flesje te bereiden, en een babysokje dat de hartslag en zuurstofgehalte meet. Allemaal Internet of Things uitvindingen waarvoor millennials open staan.

Babytech is een groeimarkt

Was babytech vroeger een nichemarkt in de babybranche, nu is er een wereldwijde groei te zien. Alleen al voor de babyfoonmarkt wordt door diverse onderzoeksbureaus een grote groei voorspeld. Maximize Market Research verwacht dat de markt voor babyfoons zal groeien van 945 miljoen dollar naar 1,35 miljard in 2026. Andere onderzoeksbureaus spreken van een groei van 8,3 procent tot 2022. Die van Oost-Europese landen zal nog hoger zijn. Naast de innovaties in babyfoons zijn er ook initiatieven voor andere babytech. Om al deze nieuwe technieken een podium te bieden heeft de grote consumenten elektronicabeurs CES in Las Vegas een vast paviljoen ingericht. Investeerders ruiken geld en helpen startups met financiële injecties.

Verandert babytech het ouderschap?

Met al die techniek rijst de vraag of dit het ouderschap heeft veranderd. Maar dat lijkt ons een onjuiste redenering want de ouder zelf is al veranderd. Ouders van nu zijn gewend aan apps, devices en wearables. Zij berekenen via een app hun vruchtbare dagen, volgen hun zwangerschap en de groei van hun kind. Moderne ouders zijn gewend aan apparaten die het leven een stukje makkelijker maken. Tijdens de corona-crisis, blijken ouders zich nog meer bewust te worden van hun gezondheid en in het bijzonder van die van hun kind. En dan is de aanschaf van slimme apparaten die hun kindje monitoren met bijvoorbeeld het slaappatroon, ademhaling en beweging, wel heel aantrekkelijk.

Baby laten doorslapen met een app

Het zijn allemaal mooie technieken die ouders moeten helpen ontspannen.  Moderne ouders staan ervoor open, zo blijkt. Maar de vraag rijst of het prettig is om alsmaar connected te zijn met je baby. Worden ouders met al deze techniek geen overbezorgde ouders? Daar zou eens onderzoek naar moeten worden gedaan.

Hoe zit het met data en privacy?

En dan is er nog het aspect privacy. Want met de aankoop van een product vragen fabrikanten regelmatig om de gegevens van hun gebruikers. Dat is soms nodig om een dienst van een bedrijf te krijgen, maar niet iedereen vindt dat prettig. Het is ook niet altijd duidelijk wat er met deze data gebeurt. De nieuwe privacy wetgeving (AVG) moet privépersonen beschermen tegen de gevolgen van dataverzameling door derden en biedt consumenten mogelijkheden om hiertegen op te treden.

Hoe staat het met de ontwikkelingen in babytech? We vragen het Michiel Pannekoek van Luvion

‘Onze business is natuurlijk babyfoons. Er wordt veel ontwikkeld maar de markt is toch conservatiever dan velen denken. Wij hebben nu babyfoons die werken via de app en wifi wat veel millennials fantastisch vinden. Aan de andere kant is er ook een groep consumenten die dit minder aanspreekt. Het idee dat andere mensen hun thuissituatie of kindje kunnen zien, vinden ze niet prettig. Ze vinden het eng, zijn bang voor hackers en willen liever een gesloten systeem. Een ander voorbeeld zijn onze babyfoons met sensormatjes, bedoeld om de ademhalingsbeweging te registreren. Deze producten waren al flink ingeburgerd in omringende landen, maar nu zien we hier in Nederland een duidelijke groei in de omzet. Mensen staan ervoor open en accepteren nieuwe technologie. Dat is niet zo vreemd, want voor 20- en 30- jarigen is de smartphone hun beste vriend. En als er producten komen die daar wat mee kunnen, dan staan ze daar echt voor open’, aldus Michiel.

Gaat het om gadgetachtige producten of hulpmiddelen?

Michiel: ‘Het mooiste is natuurlijk als een product het allebei heeft, dus voor de man die aan zijn vrienden zijn slapende kindje kan laten zien, maar de babyfoon moet wel goed werken.’ Waar vrouwen een beslissende stem hebben over het grootste deel van de babyuitzet, kiezen de mannen vaak de babyfoons uit. Moet er geen marketing worden ingezet op mannen, vragen we hem? Michiel lachend: ‘Nee, wij doen niet aan gendermarketing. Wel benadrukken we graag nieuwe technologie zoals dual mode: dat je je kindje in de gaten kunt houden via de ouderunit maar ook via je smartphone etc. ‘

Heeft de pandemie voor een versnelling van technische producten gezorgd?

‘Ik heb zeker het idee dat er een versnelling plaatsvindt. Alles wat er in en om het huis gebeurt, daar mag in geïnvesteerd worden. Door de pandemie gaan mensen denken, wat is nu belangrijk en dat is toch: familiy en friends en dat willen mensen goed geregeld hebben. Tegelijkertijd is kijken op afstand ook belangrijk geworden. Denk aan kinderdagverblijven en intensive care afdelingen van ziekenhuizen.’
Opvallend is ook de groei in de verkoop van ‘dopplers’ om naar het babyhartje van het ongeboren kind te luisteren, vertelt Michiel. ‘De afgelopen maanden waren de echobureaus gesloten en daar hebben wij van kunnen profiteren. Consumenten willen graag naar het hartje luisteren ondanks het feit dat zwangeren via de verloskundige steeds meer echo’s krijgen aangeboden.’

Te veel vertrouwen op techniek, is dat gevaarlijk?

‘Neem ons sensormatje, dat registreert de ademhalingsbeweging van de baby terwijl je slaapt. Dan merk je niets van je baby. De huidige generatie ouders kent geen Shell-stratenboek, maar werkt met navigatie en zo gaat het ook met techniek. Techniek is ‘here to stay’ en dat zal alleen maar meer worden. De volgende stap is algoritmes en slimme camera’s die allerlei zaken gaan registreren zoals hartslag, groei, temperatuur van het kind etc. Daar kun je natuurlijk wel vragen bij stellen. Soms gaan techniekontwikkelingen langzamer dan je denkt en er moet natuurlijk ook vraag naar zijn.’

De nieuwste technieken zijn er, toch zien we de innovaties nog niet in grote aantallen, hoe komt dat?

‘De wensen van consumenten verschillen van land tot land. Zoals dat sokje dat de hartslag meet, daar is in de VS een markt voor en in Engeland ook, maar ik zie het nog niet zo snel hier komen. Als fabrikant wil je natuurlijk een product ontwikkelen dat voor zoveel mogelijk landen geschikt is. Je hebt daarbij ook te maken met de cultuur van een land: in Scandinavië en Duitsland bijvoorbeeld, staan ze veel kritischer tegenover babytech. En ik zie ook dat fabrikanten soms producten lanceren waar het met de techniek nog niet helemaal goed zit. Dan verdwijnt zo’n product of komt het pas maanden na aankondiging op de markt. Wij zijn ‘pro’ nieuwe technologie, maar wel ‘proven’. We willen niet experimenteren en lanceren pas als het goed is. Sommige technieken, zoals smart nursery’s, zijn vele malen duurder dan een gewone babyfoon, de vraag is of consumenten dat ervoor willen betalen.’

Michiel Pannekoek Luvion

Michiel Pannekoek, Luvion

Voorbeelden van innovaties in babytech

mamaroo sleep bassinet
Dit wiegje van 4moms imiteert de natuurlijke, horizontale en verticale wiegbewegingen van ouders. Met 5 ingebouwde bewegingen en veel geluiden die de baby helpen in slaap te vallen. Inmiddels op de markt geïntroduceerd door Joyce Torresan van Vinke Trading. Joyce: ‘De eerste reacties zijn erg goed. In de Benelux is mamaRoo bekend en dat helpt bij de introductie van de mamaRoo sleep. Natuurlijk zijn er ook ouders die al die moderne technieken maar overdreven vinden, maar dat hoorden we bij de introductie van de mamaRoo ook.’

CryAnalyzer Auto
Het Japanse First Ascent Inc. verzamelde data van 150.000 baby’s in 150 landen en installeerde deze data op hun CryAnalyzer Auto. Het apparaatje is te gebruiken naast baby’s bed en signaleert baby’s gehuil met een signaal naar de smartphone. Daarmee kunnen ouders het huilgedrag analyseren.

Babykiss
Deze foodtrays warmen de maaltijden voor kleine kinderen op. Handig voor kinderdagverblijven en -opvang. Baykiss is ook bezig met een product waarbij de voedingsstoffen en hoeveelheid zout kunnen worden bepaald voor gezondere maaltijden.

Babymoov Milky Now
Snel en gemakkelijk een flesje bereiden kan met de Milky now van Babymoov. Met een unieke module voor het kiezen van de juiste temperatuur, de ‘warmhoud functie voor water’ en de cleaningmodule.

Snoo
De Snoo Smart Sleeper is ontwikkeld door kinderarts Harvey Karp. Het schommelt en zorgt voor ‘white noise’ (constant geluid dat omgevingsgeluiden neutraliseert, vergelijkbaar met het suizen van het bloed als een baby nog in de baarmoeder zit).

Owlet
Dit product bestaat uit een babysokje dat baby’s hartslag en zuurstofgehalte in het bloed kan meten.

Smart Beat
De eerste babymonitor met ademdetectie. De software van Smart Beat maakt het mogelijk dat ademhaling kan worden waargenomen door een camera zonder matjes of contact met het kind.

BÉABA Milkeo
Ouders hoeven alleen maar de juiste maat fles in te stellen en de Milkeo verwarmt het water tot de gewenste temperatuur, meet automatisch de benodigde hoeveelheid melkpoeder die nodig is voor de ingestelde flesmaat, mixt het water en poeder en vult de babyfles in minder dan 20 seconden.

Lumi
Door Pampers ontwikkeld met Verily, Googles wetenschappelijke zusterorganisatie. Het systeem bestaat uit een sensor die meet wanneer een luier nat is, een camera als monitor met wifi en een app. Het waarschuwt ouders wanneer het tijd is voor een verschoonbeurt. Daarvoor moeten wel speciale luiers worden aangeschaft. De sensor signaleert alleen nattigheid en geen poepluiers. Het systeem houdt bij hoe de baby slaapt en verzamelt data.

Cubo Ai Smart Baby Monitor
Deze monitor gebruikt A.I. gezichtsherkenningstechniek en waarschuwt ouders als mond en neus van de baby bedekt zijn, of als het gezicht naar beneden is gericht.

Nanit Plus
Deze monitor bewaakt de slaap-en ademhalingsbeweging. Met live stream mogelijkheid op smartphone ook zonder internet. Met de Breathing Wear, een soort bakerband die je om de baby heen wikkelt, wordt verbinding gemaakt met de camera die erboven hangt.

Liip Smart Monitor
Met deze gadget kunnen ouders de hartslag, het zuurstofgehalte in het bloed en de temperatuur van de baby in de gaten houden en via smartphone of tablet bekijken.

Miku Smart Monitor
Deze monitor maakt gebruik van SensorFusiion kunstmatige intelligentie en machine learning. Het registreert de ademhaling, beweging, geluid en slaappatronen van de baby. De informatie kan live worden gevolgd op smartphone. Ook wordt de temperatuur en vochtigheid van de babykamer weergegeven.

Bekijk meer thema-artikelen gepubliceerd in BabyWereld

Foto boven: Owlett