instamoms en influencer marketing

Hoe pak je het aan als je als merk wilt samenwerken met een mom influencer (of momfluencer)? Je kunt natuurlijk een samenwerking aangaan met een paar grote namen die 50.000 tot 100.000 volgers hebben, maar er is in onze markt veel voor te zeggen om juist met nano of micro influencers te werken!

Op zoek naar een brandambassadeur

Een samenwerking met invloedrijke mom influencer kan je, gezien het grote aantal volgers dat ze hebben, direct snelle naamsbekendheid opleveren. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Merken zijn op zoek naar echte brandambassadeurs die geloofwaardig voor hun achterban schrijven, maar persoonlijk contact is vaak lastig omdat ze via een manager werken. Bovendien hangt er een flink prijskaartje aan.

Authentieke artikelen

Nano en micro influencers kijken niet alleen naar de euro’s maar zijn vaak gepassioneerd over wat ze doen (bloggen en instagrammen) en heel belangrijk: ze maken authentieke artikelen. Je kunt makkelijk met ze in contact komen, een band met ze opbouwen, ze zijn stukken goedkoper en staan ook open voor barterdeals ofwel: in ruil voor een product schrijven ze een artikel.
Miriam Goudsmit (meervanmir.eu) en Fleur Veldkamp (mamasliefste.nl) zijn de initiators van de bloggerstour op de Negenmaandenbeurs. Daarbij zijn zo’n 20 ‘kleinere’ bloggers aangesloten. Miriam: ‘Wij nemen ze mee, brengen ze in contact met merken en daarna moeten ze het zelf doen. Daarvoor is een bloggerslijst beschikbaar.’

De voordelen van het werken met nano of micro influencers

Wat zijn nu de voordelen om met kleinere influencers te werken vragen Miriam? ‘Vooral het kostenplaatje’, antwoordt Miriam. ‘Er zijn grote influencers en hun bereik is er ook naar, maar ik vraag me soms af hoe uniek datgene is wat ze schrijven. Kleinere influencers schrijven meer vanuit hun eigen perspectief, niet alleen voor de commercie, en steken er wat meer tijd in. Het komt voor dat persberichten een-op-een door influencers worden overgenomen, en daar betaal je dan voor als merk! Wil je als merk dat er vanuit een eerlijk oogpunt wordt geschreven, dan kom je toch vaak op kleinere partijen uit. Met kleinere influencers kun je bovendien sneller barterdeals afspreken. Een winactie is bijvoorbeeld altijd leuk om te doen en vergroot automatisch je bereik. Gaat het puur om naamsbekendheid, dan kun je net zo goed met kleine partijen werken. Als het eenmaal op internet staat, verspreidt het zich vanzelf wel. Gaat het om linkbuilding en korte termijnwerk dan kun je beter kijken naar grote influencers’.

Mogelijke samenwerkingen met mom influencers

De samenwerkingen bestaan onder andere uit afname van advertorials, banners en barterdeals. ‘Het gaat er ook om wat een klant wil. Bij een langdurige relatie kan je sneller vragen of iemand wat wil schrijven over een product van 15 euro, dan dat het iets eenmaligs is’, aldus Miriam. ‘Het bloggen van Fleur en mij is gewoon ontstaan omdat we het leuk vinden, we doen het naast ons werk. We horen van bedrijven dat je dat ook kunt teruglezen in onze artikelen.’

Elke week een nieuwe blogger

Per week komt er wel een blogger bij, hoe maak je nu een keuze uit de grote brijvan bloggende moeders? ‘Daarvoor kunnen bedrijven het beste even contact met ons opnemen. We verwijzen bedrijven kosteloos door. In onze mamabloggers wereld kent iedereen elkaar wel. Kijk altijd verder dan de cijfers, lees ook oude artikelen en vraag jezelf af: is dat een schrijfster waarin je je als merk kunt vinden? Kijk ook naar het taalgebruik, er zijn helaas ook bloggers die slecht Nederlands schrijven.’

Vloggen, bloggen, instagrammen en sluikreclame

Vloggers helpen massaal mee sluikreclame te verspreiden via YouTube en Instagram, meldt het Financieel Dagblad naar aanleiding van eigen onderzoek. En daarmee worden de regels van de Stichting Reclame Code overschreden. Binnenkort start een campagne voor duidelijk herkenbare marketing van influencers. Vloggers hebben veel invloed op het koopgedrag van met name jongeren. Soms geven vloggers een link aan hun volgers waarmee consumenten direct tot actie kunnen overgaan. Momenteel is het overtreden van regels niet verboden, maar wel sociaal onwenselijk. Het Commissariaat voor de Media kan momenteel alleen hard optreden tegen sluikreclame bij de omroepen, maar niet bij vloggers.
Adverteerders moeten influencers verplichten zich aan de Reclame Code te houden, maar veel bedrijven laten dit volgens het FD na. In 2017 stelde het Commissariaat voor de Media vast dat het bij 75% van de vlogs op YouTube onduidelijk is of influencers ervoor worden betaald.

Nieuwe mediawet op komst

Er is een nieuwe mediawet op komst waarbij deze sluikreclame zal worden aangepakt. Bij overtreding zal een boete worden uitgedeeld. De wet geldt alleen voor YouTube en niet voor Instagram. ‘Geef duidelijk aan of je al dan niet tegen betaling vlogt, of dat je het product van de adverteerder hebt gekregen, daar hebben volgers recht op’ meldt Madeleine de Cock Buning van het Commissariaat voor de Media.