Bij de redactie van BabyStuf krijgen we vaak de vraag: wat is nou een leuk kraamcadeautje? Reden voor ons om hier meer aandacht aan te besteden. Blijkbaar vindt men het lastig om een goed cadeau te vinden voor een stel dat net een baby heeft gekregen. Met een kraamcadeautje heet je een nieuw leven welkom en daar mag best wat meer aandacht aan worden besteed!
Bij onze zuiderburen is dat overigens niet zo lastig. Daar wordt a) veel meer geld besteed voor het kopen van een kraamcadeau (100 euro is geen uitzondering als bevriend stel) en b) daar hebben ze van die handige geboortelijsten die aanstaande ouders neerleggen bij de babyspeciaalzaken. In Nederland komt dit initiatief helaas maar niet van de grond. Jammer, het zou het de gever veel gemakkelijker maken!
Breder publiek
Gelukkig zijn baby’s niet zo recessiegevoelig; bij een kraambezoek wil niemand met lege handen aankomen. Daarom is het belangrijk om hiermee rekening te houden en een gedeelte van de winkel speciaal in richten voor kraamcadeaus. Dit moet een goede mix zijn van babyshirtjes, rompertjes, mutsjes, slofjes, knuffels, speelgoed, boekjes en misschien wat zilverwerk.
Met deze accessoires en cadeauartikelen voeg je als retailer, voor zover je hier nog niet mee begonnen bent, echt wat toe aan je winkel. Je richt je daarmee namelijk op een veel breder publiek: niet alleen op de aanstaande moeder maar ook op opa en oma (die vaak veel meer willen uitgeven), echtgenoot, vrienden en vriendinnen enz. Bovendien werken deze artikelen drempelverlagend, je trekt er klanten mee de winkel in die niet voor de aanschaf van hardwaren komen, maar gewoon een leuk cadeautje zoeken.
Volgens ons is hier best nog een marktaandeel te winnen, maar dan moeten klanten wel weten dat ze bij u terecht kunnen! Dus, maak ze erop attent via social media, mond-op-mondreclame, nieuwsbrieven etc.
Oog voor verpakking
In andere culturen, bijvoorbeeld in Japan, staat de kunst van het geven hoog in het vaandel. Daar maken ze er een kunst van om presentjes mooi te verpakken. De doosjes zijn soms zo mooi dat ze niet eens geopend worden. Het gaat daar meer om het ‘geven’. Denk daarom eens aan kraamcadeautjes die ook na het geven hun waarde behouden, bijvoorbeeld omdat de verpakking gebruikt kan worden als mooie opbergdoos voor andere spulletjes in de babykamer.
Waarom dat rompertje altijd in het geijkte roze of lichtblauwe opvouwbare doosje verpakken of in standaard cadeaupapier met gekrulde lintjes? We zijn een nuchter volkje maar volgens ons kan er achter de toonbank wel wat meer aandacht worden besteed aan de verpakking. Dat geeft een cadeau zoveel meer waarde bij het geven. Kijk eens wat leveranciers van verpakkingsmaterialen u te bieden hebben.
Dit is een gedeelte uit het verschenen artikel in BabyWereld.