U bevindt zich hier:--Cradle to Cradle: ook voor babyproducten

Cradle to Cradle: ook voor babyproducten

Door |2019-06-04T15:04:34+00:0022 mei, 2013|Categorieën: Thema artikelen|Tags: , , , , , |

cradle to cradle goodbaby- babywereld


Pioneerschap Nederlandse Turnkey Design werpt vruchten af

Het Cradle to Cradle principe geïntroduceerd door co-founder Michael Braungart, heeft veel bedrijven en mensen de ogen doen openen. Nu is er in de babybranche een producent opgestaan die heeft toegezegd om volgens de Cradle to Cradle gedachte te gaan produceren. Geen fictie maar feit; de eerste babyproducten werden deze zomer in Shanghai aan het publiek getoond.

Het is warm in Shanghai, het kwik schiet boven de 33 graden met een hoge luchtvochtigheid, de rijen voor de ingang van de Shanghai International Children Baby Maternity Expo zijn lang en breed en het is dringen geblazen. Samen met Dick Quint, directeur van Turnkey Design, wurmen we ons door de massa heen en komen terecht op een van de grootste stands van deze beurs: Goodbaby. Goodbaby is één van de grootste producenten van baby- en kinderproducten ter wereld. Turnkey Design uit Utrecht is één van de vier Research and Development afdelingen van deze baby- en kinderproductengigant in China. Quint en Goodbaby kennen elkaar nog van de periode dat Quint als mede-eigenaar verbonden was aan Quinny. Op deze stand wonen we een wereldprimeur bij: de onthulling van de EQO collectie (een woordspeling voor het woord ECO) bestaande uit een kinderwagen, autostoel, kinderstoel en ledikant. Allemaal volgens het Cradle to Cradle principe ontworpen en waarvan de productie in januari 2012 van start zal gaan.

Wat is Cradle to Cradle precies?

De aarde telt momenteel 2,6 biljoen mensen en de bevolking groeit nog steeds. Alle mensen hebben een grote behoefte aan producten maar we kampen wereldwijd met twee problemen: onze bronnen raken op, er is enorm veel afval en zorgvuldig geproduceerde producten worden zomaar weggegooid. Bij het Cradle to Cradle principe wordt uitgegaan van het stimuleren van recycling, het verminderen van consumptie en het minimaliseren van de benodigde energie om producten te maken. Dit houdt in dat er bij het ontwerpen iets heel anders komt kijken. Welke materialen ga je gebruiken? Want je moet materialen gaan gebruiken die weer terug moeten keren in de technische of biologische cirkel. Bij Cradle to Cradle ga je geen materialen meer gebruiken maar ga je ze ‘lenen’.

De EQO collectie van Goodbabyvolgens Cradle to Cradle

Voor de EQO collectie is ieder onderdeel beoordeeld op de mate van toxiciteit voor mensen en de omgeving volgens de richtlijnen van EPEA. Dit betekende dat 75 verschillende materialen zijn onderzocht. Ook werd ieder onderdeel ontworpen als biologisch of technologisch component. Biologische componenten zullen veilig worden gecomposteerd door de aarde, technologische componenten leiden tot een eindeloze stroom van recycling, het materiaal behoudt zijn waarde. Alle componenten zijn bovendien gemakkelijk te demonteren en te sorteren voor hergebruik.

Remaking the way we make things

Prof. Dr. Michael Braungart is de geestelijke vader van het Cradle to Cradle principe en stimuleert organisaties volgens dit principe te produceren. Hij is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de EQO collectie van Goodbaby. Hij vertelt ons: ‘Goodbaby is de eerste producent van babyproducten die het Cradle to Cradle principe onderschrijft, en sowieso het eerste bedrijf in China. Voor het bedrijf zelf betekent dit een enorme verandering. We hebben onder andere gekeken naar het gebruik van alle materialen. Alles wat je hier ziet: aluminium, stoffen, plastics en andere onderdelen zijn recyclebaar of composteerbaar. Het is ook een omvangrijk project omdat Goodbaby zo’n enorm grote organisatie is en voor veel merken en landen produceert’.
Braungart is enthousiast over de Cradle to Cradle ontwikkelingen in Nederland. ‘In jullie land worden veel goede producten ontwikkeld en jullie staan open voor nieuwe ontwikkelingen. Momenteel zijn er al 270 Nederlandse bedrijven bezig met Cradle to Cradle principe, we zien graag dat Nederland hierin een voortrekkersrol gaat spelen’.
Onder deze bedrijven veel grote namen zoals Philips, Akzo Nobel, DSM. ‘Cradle to Cradle biedt het bedrijfsleven enorme kansen en vraagt om partnerships waarbij naar de hele ‘supply chain’ gekeken moet worden’, vervolgt hij. ‘Wacht dan ook niet totdat iemand het doet maar neem zelf het initiatief.’ Braungart prijst Mr. Song van Goodbaby als initiatiefnemer: ‘We hebben pioniers nodig om dit idee verder uit te dragen. Het is mooi om te starten met babyproducten, baby’s zijn toch de meest kwetsbare groep en bovendien de doelgroep waar alles mee begint’.

cradle to cradle, Carola en Braungart - babywereld

Hoofdredacteur Carola Siksma-Ruiters in gesprek met Michael Braungart

Being less bad is not being good

Tijdens de persconferentie geeft hij nog eens aan dat hij zich grote zorgen maakt over de afvalberg maar constateert nog een ander groot probleem: bij de productie van baby- en kinderproducten worden veel te veel chemicaliën verwerkt. Ook op deze beurs ziet hij veel ftalaten, een stof die gebruikt wordt om plastic zacht te maken maar de vruchtbaarheid kan beïnvloeden. Braungart pleit ervoor om beter te kijken naar het ontwerp en de wijze van produceren. Ook moet er volgens hem veel kritischer gekeken worden naar producten waar veel gassen bij vrijkomen zoals behang, tapijt en verpakkingen. Hij stelt: ‘Aan de ene kant besparen we energie om producten te maken, aan de andere kant verontreinigen de producten zelf de lucht. In Europa denken we: minder consumeren is beter voor milieu maar je vernielt alleen minder. ‘Being less bad is not being good.’ Er moet veel meer worden nagedacht hoe producten tot stand komen.

Iets te groen?

De nieuwe EQO kinderwagen, autostoel, kinderstoel en ledikant zien er wat Braungart betreft iets te groen uit. ‘Het gaat niet om ‘groen’ maar om innovatie en kwaliteit. Dus niet alleen om recycling, maar om het ontmantelen van elementen en deze waar mogelijk opnieuw te gebruiken, we spreken daarom van upcycling in plaats van downcycling’, aldus Braungart. Volgens Dick Quint, directeur van Turnkey Design ligt het ‘groene uiterlijk’ er expres wat dik bovenop. ‘We maken hier natuurlijk een statement en het moet het verhaal uit zichzelf gaan vertellen. Later kunnen we vanzelfsprekend in alle mogelijke hippe kleuren leveren maar ook met de nodige beperkingen: fluorroze kan bijvoorbeeld moeilijk worden omdat het geen veilige kleurstof is.’

Wij zijn nieuwsgierig naar het verdienmodel, hoe ziet dit eruit?

Dick Quint: ‘Je kunt het zo zien, Goodbaby koopt bijvoorbeeld aluminium om te verwerken in de frames van kinderwagens. Deze kinderwagens worden verkocht via de retailkanalen. Deze retailers kunnen tegen consumenten zeggen dat ze hun steentje aan het milieu kunnen bijdragen en dat ze dus niet zomaar gebruikte kinderwagens weg moeten gooien. Van de Cradle to Cradle kinderwagen is de bekleding composteerbaar maar het frame kan weer ingeleverd worden. Hiervoor ontvangt de consument dan bijvoorbeeld een vergoeding of een tegoedbon voor een volgend aan te schaffen product. Alle frames worden ingezameld en gaan terug naar de fabriek waar ze gedemonteerd worden tot het niveau waarop de enkele materialen  weer worden omgesmolten voor het maken van nieuwe frames.’ Volgens Quint is bijvoorbeeld op het hergebruik van aluminium  winst te halen. ‘Hiervoor maken we afspraken met aluminiumproducenten. En vergis je niet, recyclable aluminium is veel waard, soms wel 70 procent van de oorspronkelijke waarde! Voor het maken van aluminium uit ruwe grondstof bauxiet is namelijk heel veel energie nodig, recyclen kost slechts een fractie.’

cradle to cradle - goodbaby - babyproducts

Team Goodbaby, Dick Quint, Michael Braungart, Mr Song van Goodbaby

Retail expertise

‘Op korte termijn kunnen onze partners al profiteren van de materiaalexpertise die we aan het opbouwen zijn. Maar Goodbaby is behalve producent ook een retailformule in China, dat maakt het zo bijzonder om het met deze organisatie uit te werken. We kunnen de wereldwijde distributie en retail de weg wijzen omdat we zelf gaan starten met pilots in de Chinese regio’s. De producten komen na gebruik in take-back programma’s terug bij de regionale Eqo-servicepunten of gewoon via de Goodbaby winkel, waarna de producten weer verwerkt worden voor een nieuwe cyclus. De expertise die we hiermee opdoen kunnen we straks doorgeven aan de deelnemende partners.’

Hoe zullen consumenten dit oppikken, worden deze babyproducten niet te duur?

‘Consumenten worden steeds milieubewuster en ik denk dat consumenten de retailers zelfs wel gaan dwingen om mee te doen met dit concept. Dus slimme retailers vragen erom bij hun fabrikanten. Cradle to Cradle is zeker geen hype maar een echt lange termijn trend. We doen dit omdat we erin geloven, dat betekent fundamenteel wijzigen en verantwoordelijkheid nemen omdat we wat tegen de enorme afvalberg willen doen’, antwoordt Quint resoluut. ´In het algemeen zullen deze producten misschien iets duurder worden. Maar we hebben een nieuw en goed onderbouwd verhaal, daar zullen mensen zeker voor openstaan. Voor goede merken met een goed verhaal zijn consumenten bereid meer te betalen. Ik verwacht dat er ook meer leveranciers van kinderwagens en autostoelen zullen volgen. Je wilt je kind toch in een veilig en gifvrij product leggen en vervoeren? Hierin lopen Europa en straks China vooruit. In de Verenigde Staten zal het wellicht wat moeilijker zijn gezien de focus op prijs, maar je ziet ook daar al tekenen van een omwenteling richting duurzaamheid. Een grote retailer als Walmart is zich natuurlijk bewust van z’n enorme verantwoordelijkheid op dit gebied. Zij zijn zeer geïnteresseerd in Cradle 2 Cradle.’ Door hun power zullen ze bovendien zorgen dat C2C niet noodzakelijkerwijs duur hoeft te zijn.
Behalve pers, en belangstellenden, zien we veel mensen rondlopen van grote concerns zoals het Nederlandse DSM. Want ook DSM onderneemt volgens het Cradle to Cradle principe en zou best toeleverancier kunnen worden. Quint hierover: ‘Het is een enorme kans voor grote bedrijven en toeleveranciers om contacten te leggen en partners te worden. We nodigen iedereen uit: luister naar dit verhaal, join the club en omarm dit principe. Niet alleen omdat wij dit willen maar omdat het gewoon een goed businessmodel is’.

Goodbaby stond open voor het idee

Ook Dick Quint roemt de directeur van Goodbaby, Mr. Song, om zijn visionair leiderschap en inspirerende kwaliteiten. ‘Hij stond open voor het idee, was direct enthousiast en nam vervolgens daadwerkelijk de beslissing volgens Cradle to Cradle te gaan ondernemen. Sommige bedrijven in Europa praten hier al jaren over. Wij doen het gewoon. Het is natuurlijke een enorme omslag geweest voor de organisatie, er is een langetermijnplanning gemaakt en uiteraard moet er nog een aantal flinke hordes genomen worden. Onlangs is een grote investering gedaan voor de aanschaf van meetapparatuur die de afgifte van stoffen van producten in de atmosfeer meet. Maar de grootste verandering is waarschijnlijk die van het personeel geweest.’
Mr. Song daarover: ‘In 2007 sprak ik met Dick Quint en ik was direct enthousiast en besloot: dit wordt ons doel. Daarna kwam het probleem: hoe krijgen we ons personeel zover dat ze hierachter staan en goed gaan samenwerken? Toen ik het besluit kenbaar maakte dacht iedereen dat we luchtkastelen gingen bouwen, ze waren niet zo enthousiast als ik. Maar het pakte gelukkig zeer goed uit. We hebben trainingen en workshops gegeven en gaandeweg werden teamleiders steeds enthousiaster. De laatste vier jaren hebben onze managers een complete mindset ondergaan. Ik ontdekte dat dit een heel goede beslissing is geweest. We willen namelijk een bedrijf zijn dat iets bijdraagt aan de maatschappij en trekken ons niet veel aan van de oordelen van anderen.’
Eigenlijk wilde Song wachten met de lancering. ‘Ik vond dat we er nog niet helemaal klaar voor waren. Maar mijn team en werknemers zijn nu zo enthousiast dat ze mij ervan hebben overtuigd dit wel te doen. We moeten dit idee omarmen en hebben geen tijd te verspillen. Hoe meer mensen dit adopteren, hoe sneller het zal gaan.’

cradle to cradle good baby - babywereld

Onder toeziend oog van de aanwezige pers ontvangt directeur Song van Goodbaby de benodigde zilveren certificaten uit handen van Michael Braungart

Cradle tot Cradle: het idee en het ontwerp

cradle to cradle - geeske tamsiran

Ontwerpster Geeske Tamsiran

Dick Quint heeft het Cradle to Cradle concept op de agenda van Goodbaby gezet, maar het oorspronkelijke idee is van de hand van industrieel ontwerpster Geeske Tamsiran. Zij werkt bij Turnkey Design en wijdde haar afstudeerproject aan duurzaamheid. Geeske daarover: ‘Mijn afstudeeropdracht was geformuleerd als ‘Ontwerp een kinderwagen’. Aan de TU Delft hebben we geleerd om te gaan met brede opdracht-omschrijvingen, vaak is dit zelfs nodig voor echte innovatie. De eerste fase van mijn afstudeerproject bestond dus ook uit het exploreren van de huidige babyproductenmarkt en doelgroep. Door deze naast een aantal algemene ontwikkelingen en trends te leggen kunnen interessante combinaties ontstaan.’
Ze vervolgt: ‘Duurzaamheid was, naast een persoonlijke interesse, één van die ontwikkelingen die natuurlijk niet te missen is. Ik vond het ook opmerkelijk dat in een industrie waar alles draait om veiligheid en ‘het beste voor je kind’ er zo weinig aandacht is voor de materiaalveiligheid – veel baby’s brengen zoveel tijd door in hun bedjes, zitjes en kinderwagens, dat je als ouder toch zou moeten kunnen verwachten dat deze vrij zijn van alle schadelijke stoffen … helaas is de werkelijkheid anders. Een ander onvermijdelijk kenmerk van de babyproducten-industrie is dat producten voor een zeer korte tijd gebruikt worden, daarna belanden ze op zolder voor een eventueel volgend kind, op marktplaats of ze gaan rechtstreeks naar de vuilstort. Die tweedehands markt is natuurlijk prima vanuit het milieu-oogpunt, maar minder interessant voor de business. Van de vele duurzaamheid strategieën vond ik in Cradle to Cradle de beste match met de babyproducten-industrie’.

Hoe ga je aan het werk met dit als gedachtengoed?

‘Ik denk dat als je als ontwerper volgens de Cradle to Cradle principe aan het ontwerpen bent, het nooit ten koste mag gaan van functionaliteit, kwaliteit en esthetiek. Voor een maximaal effect wil je de massa bereiken en niet die paar ‘geiten-wollen-sokken’ die bereid zijn meer te betalen voor minder ten behoeve van het milieu. Je kunt het eigenlijk zien als een uitbreiding van je eisenpakket. Tijdens het ontwerpen ben je continue bezig op alle fronten een maximaal resultaat te boeken. Door de toevoeging van Cradle to Cradle eisen kan dit als gevolg hebben dat je wat breder moet zoeken naar een oplossing voor een bepaald ontwerp probleem’, aldus Geeske.

Cradle to Cradle design

C2C gaat veel verder dan milieugericht ontwerpen. Het biedt een holistische kijk op het ontwerpen van producten en diensten van hoge kwaliteit en bevordert daarnaast de samenwerking tussen verschillende partijen. Doordat het een nieuwe manier van denken vergt, levert het innovatieve, hoogwaardige en inspirerende ideeën op. Hier kunnen zowel bedrijven als consumenten van profiteren. Bron: www.clubgreen.nl