U bevindt zich hier:--Trends in kinderwagens en buggy’s

Trends in kinderwagens en buggy’s

Door |2018-08-08T14:44:07+00:005 september, 2017|Categorieën: Thema artikelen|Tags: |

trends in kinderwagens en buggys

Eén van de belangrijkste producten die ouders aanschaffen is een kinderwagen. Het is tegelijk een van de duurste producten in de hele uitzet en nog steeds het paradepaardje, want met een nieuwe kinderwagen laten ouders hun baby aan de buitenwereld zien!

Onderzoek naar hoe ouders een kinderwagen kopen

Hebt u het gelezen? In het vorige nummer van BabyWereld stonden een aantal interessante onderzoekscijfers gepubliceerd door WIJ Monitor. Hieruit blijkt dat de aankoop van kinderwagens voor 86% in de winkels plaatsvindt en 14% online. Niet voor niets, want het is vooral een technisch product dat veel uitleg in de winkel vraagt. Bovendien is een kinderwagen dermate kostbaar (variërend van 500 tot boven de 1000 euro exclusief accessoires), dat ouders die graag even willen uitproberen. En dat gaat dus niet online. Ondanks de opkomst van e-commerce zijn deze cijfers al een aantal jaren gelijk. Sterker nog, er leek sprake te zijn van een licht stijging naar online, maar het laatste onderzoek laat juist weer een daling zien.

Hoe kiezen ouders een kinderwagen?

De keuze in kinderwagens is groot, maar hoe bepalen ouders wat ze de mooiste en beste vinden? Naast speuren op internet, lezen van online reviews en rondvragen bij familie en vrienden, is de fysieke winkel nog steeds een belangrijk oriëntatiekanaal, blijkt uit onderzoek. Goed verkooppersoneel dat veel van merken en werking van de techniek weet, is natuurlijk essentieel. Tegelijk kunnen potentiële kopers de kinderwagen zien, voelen en een rondje in de winkel maken.

Waar letten ouders op bij de aanschaf van een kinderwagen?

  • Veiligheid
  • Uitstraling (type, kleur) en bekleding
  • Prijs
  • Is er behoefte aan een reissysteem of reiswieg
  • Is het nodig dat kinderwagenzitje kan worden gedraaid
  • Wielen: type, vering, kunnen ze zwenken en worden vastgezet?
  • Verstelbare rugleuning tot plat
  • Verstelbare duwstang, genoeg ruimte om als ouder achter de kinderwagen te lopen
  • Comfort; genoeg ruimte voor het kind in reiswieg en zitje?
  • Gaat in- en uitvouwen gemakkelijk?
  • Kan de wagen los staan, past deze goed in de auto?
  • Gewicht van de kinderwagen

Van regenhoes tot kinderwagenslot

Met alleen het kopen van de kinderwagen ben je er als ouder nog niet. Voor het wisselvallige weer is een regenhoes praktisch en om baby’s te beschermen tegen de felle zon zijn er zonnekappen of parasolletjes. Tegenwoordig zien we dat steeds meer kinderwagens zijn voorzien van prachtige kappen die UV-bescherming bieden, naar wens kunnen worden vergroot en waar je, verstopt achter een slimme ritssluiting, een apart ventilatiegedeelte vindt voor de toevoer van verse lucht. Daarnaast is het gebruik van een mooi gedecoreerde hydrofiele doek erg populair die je met handige haken of magneetclips aan de kap vastzet. Zo kunnen kleintjes toch even afgezonderd van alle prikkels een dutje doen.
In dit verband is het verstandig om ouders te wijzen op het risico van oververhitting; bij warm weer kan de temperatuur in een kinderwagenbak razendsnel oplopen. Dus bij warm weer altijd zorgen voor toevoer van verse lucht en oppassen met dichte kappen en het afdekken met doeken!

Wordt het weer frisser dan is een voetenzak een must, ze zijn er in veel varianten en kunnen met een bijzondere print, kleur of afwerking de kinderwagen stijlvol aankleden naar de smaak van de ouders.
De grote boodschappentassenhaken kenden we al, maar in opkomst zijn de handige houders die je aan kinderwagens en buggy’s kunt bevestigen, van beker- en flessenhouders, speeltafeltjes, parapluhouder tot een houder voor de smartphone.
Omdat kinderwagens niet overal mee naar binnen kunnen (denk aan attractieparken en restaurants) en hippe modellen af en toe gestolen worden, zijn er kinderwagensloten.

Wat zijn volgens de vakhandel de laatste trends op kinderwagengebied?

We vroegen het diverse kinderwagenproducenten.
Volgens Daniel de Lange van EasyWalker neemt de vraag naar compacte en lichte kinderwagens en buggy’s toe. ‘Het verschil tussen buggy en kinderwagen wordt steeds kleiner. Ouders lijken zichzelf meer dan vroeger centraal te stellen in hun aankoop, ze willen dat een kinderwagen vooral makkelijk voor de ouder is, dit gaat soms ten koste van het comfort.’
Ook bij Joolz zien ze dezelfde ontwikkeling: ‘De groep luxere buggy’s groeit. Mensen geven daar meer aan uit’, aldus Eva Piers, Marketing Joolz.
Rachelle van den Broek van Mutsy meldt: ‘De consument is meer dan ooit op zoek naar veelzijdigheid. Compactheid, lichtgewicht, geschikt voor variërende omgevingen én stijlvol: – we doen niet graag concessies en gaan op zoek naar producten die dit alles kunnen bieden passend bij onze actieve lifestyle, ook als je papa en mama wordt -.’
Judith van Sambeek van Dorel: ‘Ouders zijn en blijven op zoek naar een kinderwagen als verlengstuk van zichzelf. Naast een functionele aankoop spreekt stijl zeker een rol.’
Peter Steketee van Thule vult aan: ‘We zien een breder aanbod qua merken, met veelal mooie USP’s voor een bepaalde doelgroep. Kinderwagens hebben tegenwoordig ook strakkere frames en grotere wielen voor meer comfort’.
Mieke Veldhuis, CCO van Bugaboo vertelt: ‘Wij zien twee belangrijke ontwikkelingen in de markt: duurzaamheid en personalisatie. De Nederlandse consument verwacht naast veiligheid en comfort, een kinderwagen die jaren meegaat. Die het altijd doet, in alle omstandigheden, die feilloos meebeweegt met hun levensstijl en ze nooit in de steek laat. Een kinderwagen die zijn waarde behoudt, ook na intensief gebruik, en die kan worden doorgegeven of doorverkocht aan de volgende gebruiker; ‘products to last’. Daarnaast wil de consument kunnen personaliseren.’

Dit is een gedeelte uit het thema-artikel verschenen in septembernummer 2017 van BabyWereld