babykamer kinderkamer trends internationaal

Om te weten te komen wat er internationaal speelt op het gebied van baby- en kinderkamers spraken we met Anri Hamilton van trend forecastbureau TrendBible.

Welke trends zie jij met betrekking tot kinderkamerinrichting?

Anri: ‘Er is een verschuiving gaande naar meer expressieve en maximalistische interieurs. Maximalisme is het tegenovergestelde van minimalisme/‘less is more’, dus veel prints, veel kleuren en accessoires. Net als de nieuwe lichting Generatie Z*-ouders die een meer ruimdenkende, ontspannen, anti-perfectionistische houding hebben ten aanzien van ouderschap en hun huizen en kinderkamers dusdanig inrichten. Een planeetbewuste en een kritische houding ten aanzien van consumptie blijft van grote invloed op de producten en ruimtes voor kinderen. Daarnaast hebben innovaties duurzaam design vooruitgeholpen, van overwegend neutraal naar meer levendige gerecyclede en duurzame materiaalkeuzes. Dit zorgt voor meer speelse kleuren en patronen in kinderkamers.’

Wat zijn de verschillen tussen Noord-Europese kinderkamers en de rest van de wereld?

‘Noord-Europa is met name een bron van innovatie geweest voor trends op het gebied van ouderschap en inrichting. Dit komt door de vooruitstrevende, beleidsondersteunende politiek in Noord-Europa voor werkende ouders en verzorgers. Er zullen altijd unieke invloeden zijn die vormgeven aan regionale en nationale trends die van land tot land verschillen. Voor merken en retailers is het daarom van cruciaal belang dat je je doelgroep onderzoekt en ervoor zorgt, dat je op de juiste trend reageert en producten en diensten ontwikkelt die relevant zijn. In Noord-Europa vind ik de inrichting meer gestroomlijnd, verfijnd en eigentijds, terwijl de stijl in de VS en Zuid-Europa traditioneler is, met grotere ruimtes en klassieke meubelstukken.’

babykamertrends internationaal

Trend Bible, Togetherhood, @Clim_Studio

De internationale trend is beige, maar sommige experts vinden deze kleur niet zo uitdagend voor kleintjes

‘In onze Baby & Kids interieur- en lifestyle-prognoses voor 2024 zie je designtrends met gedempte, neutrale kleuren en zachte pastellen. Dit zorgt voor een rustige energie en innerlijke reflectie terwijl ouders en kinderen zich een weg banen door een wereldwijde geestelijke gezondheidscrisis. Maar onze seizoensprognoses voor 2023/2024 zijn niet louter beige en kleurloos. Het gebruik van kleur en kleurencombinaties is cruciaal voor het creëren van een gevarieerde mix van een rustgevende en stimulerende omgeving. Zo worden baby’s en kinderen ondersteund bij het opgroeien, ontdekken en ontwikkelen van hun verbeeldingskracht in verschillende levensfasen.’

Anri vervolgt: ‘Je kunt deze ‘gestileerde levens’ zien alsof deze in scène zijn gezet. Ze komen niet overeen met de rommelige, chaotische waarheid die nu eenmaal gepaard gaat met het opvoeden van kinderen. De beige-trend kan worden gelinkt aan de wens om los te komen van stereotiepe geslachtskleuren zoals roze en blauw. Maar ik zie een duidelijke verschuiving naar het omarmen van meer kleurrijke en realistische weergave van het leven als gezin.’

Ze meldt verder: ‘Persoonlijk, zelf ouder van twee peuters, vind ik het gebruik van kleuren belangrijk. Het wakkert creativiteit aan en biedt kinderen ook tools om hun eigen identiteit uit te drukken en te ontwikkelen. Ik zie de voordelen van een ‘beige jeugd’ niet opwegen tegen de vreugde en kracht die kleur biedt bij de ontwikkeling van jonge kinderen.’

Wat kunnen we verwachten van toekomstig kleurengebruik?

‘Zoals bij de meeste trends vindt er altijd een element van polarisatie plaats waarbij ook een tegengestelde of contrasterende trend naar voren komt. Onze voorspelling voor de lente/zomer 2024 onthult vier heel verschillende designtrends, van hyperrealistische op metaverse** geïnspireerde omgevingen met gedurfde, levendige tinten tot rauwe aardetinten uit het buitenleven. Alle Trend Bible Spring Summer 2024-trends bevatten een balans en verscheidenheid aan heldere tinten naast neutrale kleuren om ontwerpers en stylisten te ondersteunen bij het nemen van creatieve beslissingen.’

Welke nieuwe trends zie je op het gebied van meubelen voor baby- en kinderkamers?

‘Meubelinnovaties zijn gericht op meervoudig gebruik en flexibiliteit, items moeten meer dan één functie en doel hebben, evolueren en aanpassen naarmate baby’s groeien en de behoeften van kinderen evolueren. Een nieuwe lichting ontwerpers reageert op deze steeds groeiende wordende trend door slimme producten met een open einde te creëren, ontworpen om de grenzen te verleggen van wat meubeldesign voor kinderen is. De speelbank is hier een goed voorbeeld van; een belangrijk item dat al in veel kinderkamers over de hele wereld te vinden is. Eenvoudige, gestoffeerde kussens worden speelhuisjes en klimrekken en transformeren ook in activiteitentafels, banken en bedden. Dit soort meubelproducten zijn ontworpen om te evolueren, de creativiteit en verbeeldingskracht van kinderen te stimuleren en te ondersteunen, terwijl ze ook praktische oplossingen bieden voor ouders en verzorgers.’

Babymeubelen zijn duur, zijn ouders zijn nog steeds bereid veel te betalen voor een design meubelstuk dat in woonkamer past?

‘Er is zeker een groep consumenten die op zoek gaat naar ontwerpen die passen bij hun interieur en die bereid en in staat zijn om een ​​hogere prijs te betalen voor design baby- en kinderproducten, maar er vindt een duidelijke verschuiving plaats. We zien een deeleconomie opkomen en ook huur- en leenmodellen als reactie op de generatie van jonge gezinnen die in huuraccommodaties wonen. Deze groep mensen kiest meer voor duurzaam en praktische oplossingen, zoals tweedehands en het huren van spullen. Niet alleen om hun huis in te richten, maar ook om in te spelen op de steeds veranderende behoeften en eisen die nodig zijn voor het opvoeden van kinderen, van fietsen en kinderwagens tot borstkolven en wiegjes.’

babykamertrends internationaal

@PlayatWhim, Nugget Comfort @jessislibrary

Anri Hamilton – Baby & Kids Content Lead, TrendBible

Anri is verantwoordelijk voor de strategische en creatieve richting van het deel Baby & Kids bij TrendBible. Ze heeft veel ervaring in trendprognoses, styling en ontwerp en levert bruikbare trendvoorspellingen en commerciële ontwerprichtingen voor baby- en kindermerken, retailers en fabrikanten over de hele wereld.
TrendBible is een wereldwijd trendwatcher agentschap en een autoriteit in het voorspellen van de toekomst van het leven thuis. TrendBible werkt samen met merken om hen te helpen de kansen van morgen te grijpen. trendbible.com

*Generatie Z: Jongste generatie geboren tussen 1996 en 2015. Echte digital natives.
**Metaverse is een netwerk van virtuele 3D-ruimtes waarin mensen online met elkaar in contact kunnen komen.

Lees meer over baby- en kinderkamertrends en de Nederlandse markt

Foto boven: Trend Bible, Roadschool, @Zinovatnaya, @iwanPol

Anri Hamilton, TrendBible