babykamermeubelen trends

Is de witte babykamer nog in? Waar letten ouders op bij de aanschaf? Waar kopen ze en welke merken zijn populair? Over veranderingen in koopgedrag, invloed van social media, duurzaamheid, babykamertrends, populaire merken, tweedehands markt en trendkleuren.

Graag investeren in inrichting van babykamer en kinderkamer

Hoe belangrijk ons interieur is bleek wel tijdens coronatijd. Nog nooit brachten we zo veel tijd in huis door. De meubel- en interieurbranche floreerden en er was ook aandacht voor meubels en accessoires voor de kinderen. Als gevolg van de lockdown werd niet langer geïnvesteerd in etentjes, uitjes en vakantie, maar in alles wat met ons huis te maken had. Dat leidde tot een omzetgroei van 17% in de meubelbranche in 2020 ten opzichte van het jaar ervoor. Nu is voor ouders het inrichten en decoreren van een baby- en kinderkamer altijd bijzonder en hier wordt dan ook veel aandacht aan besteed. Daarbij komt dat kinderen van vandaag, ook voor de crisis, gewoon minder buiten spelen en meer in huis zitten. Daarom willen ouders van baby- en kinderkamers vooral een gezellige ruimte maken, met mooie babymeubelen, accessoires en beddengoed.

In hoeverre is prijs belangrijk bij het kopen van babymeubelen?

Het aanbod meubelen en aankleding is enorm, maar we hebben nu te maken met inflatie en een energiecrisis. In hoeverre houden consumenten rekening met de prijs versus bijvoorbeeld functionaliteit? Deze vraag stelden we in de babymarkt.
‘Ouders willen niet te veel geld geven aan iets waar ze misschien over 2-3 jaar weer iets nieuws voor in de plaats moeten kopen, afgezien van het meegroeibedje en commode die later ook nog makkelijk kunnen worden gebruikt’, meldt Caroline Larose, productmanager bij Childhome.
Volgens Laetitia Ryndziewicz, exportmanager bij Quax, kopen ouders tegenwoordig een stuk bewuster, zijn ze kritischer in hun keuze en op zoek naar meerwaarde in functionaliteit of design. Volgens Mariëtte Bal, manager PR, marketing en communication bij Bopita, speelt prijs nu een belangrijkere rol bij de aankoop van een meerdelige babykamer. ‘Ook worden er meer losse meubelen gekocht en gecombineerd met vintage, hergebruikte meubelen.’

Veranderingen in koopgedrag

En wat is er veranderd in het koopgedrag van klanten bij de aanschaf van babymeubelen? ‘Wij zien met name dat de trendy consument heel erg op zoek is naar authenticiteit. Het standaard 3-delig babykamertje is aan het verdwijnen en daarvoor in de plaats wil men unieke pronkstukken voor het babykamertje. Dat kan variëren van een nieuw babybedje tot de commode en kast die ergens anders worden gevonden, nieuw of tweedehands. Mixen en matchen is erg hip nu’, antwoordt Sarah Watts, eigenaar van BabyRace.
Ariane Expeels, communicatiemanager bij Childhome, constateert nog wat anders: ‘Ouders kiezen in de kinderkamer minder voor een traditionele kledingkast maar durven ook te kiezen voor een commode in combinatie met een kledingrek, aangevuld met legplank en leuke opbergdozen- of manden. We verkopen ook minder kasten dan vroeger omdat steeds meer mensen inbouwkasten in hun huis hebben.’

Shoppen voor iets unieks

Waar letten ouders op bij de aankoop en in hoeverre speelt social media een rol bij het koopgedrag? Sarah Watts van BabyRace ziet dat veel ouders bij hen komen shoppen voor iets unieks. ‘Ze zijn de rechthoekige ledikanten die je bij de grote ketens ziet vaak zat. Wij focussen juist op ronde vormen en zijn daardoor voor een bepaalde doelgroep die juist iets anders willen, erg aantrekkelijk geworden. Social media speelt er een grote rol in omdat trends daar verheerlijkt worden en dat kan een flinke boost geven aan je marketing.’
‘Het aspect duurzaamheid is belangrijk: ‘Kan een meubel langer en voor meerdere doeleinden gebruikt worden? Bijvoorbeeld een babybed ombouwen tot bedbankje of een commode die ook te gebruiken is als ladekast’, meldt Mariëtte Bal van Bopita.
‘In mijn ervaring hecht een groot deel van de ouders toch veel waarde aan ontwerp en esthetiek’, antwoordt Caroline Larose van Childhome. ‘Het moet ook een mooie babykamer zijn waar ze mooie foto’s van kunnen nemen voor op social media.’
‘Ik ben ervan overtuigd dat het delen van de juiste beelden op social media ervoor kan zorgen dat ouders geïnspireerd worden voor hun project. Ze komen ook in de winkel met een bepaald beeld in hun hoofd. Wij merken dit nu heel erg met de beelden van onze teddy rocking chair, mensen zien onze posts en willen deze stoel kopen’, geeft Ariane Expeels van Childhome aan.

Is er nog markt voor mooie kinderkamermerken?

Laetitia Ryndziewicz van Quax hierover: ‘Het is steeds een uitdaging gelet op de productiekosten die enorm zijn toegenomen. Ook de technische complexiteit en aard van het product zorgen voor een minder evidente supply chain. Daarnaast is het aanbod op de markt groot en wordt de consument steeds veeleisender. Daarom is een zekere expertise en permanente creatieve ontwikkeling nodig om een sterke collectie te kunnen neerzetten.’
‘De markt is er zeker, ik denk alleen dat het succes zit bij mix & match items die je makkelijk naar eigen wens kunt combineren en bij producten die meegroeien met het kind en langer meegaan’, aldus Ariane Expeels van Childhome.
Volgens Mariëtte Bal van Bopita is dat zeker het geval. ‘Er blijft een grote doelgroep die toch echt nieuwe babymeubelen wil kopen voor hun eerste baby. Uitbreiding van merken en aanbod is naar ons idee niet echt noodzakelijk, omdat het aanbod al enorm breed is in dit segment.’

Letten ouders meer op duurzaamheid bij het kopen van een babykamer?

Caroline Larose van Childhome ziet duurzaamheid steeds belangrijker worden. ‘We zien ook een stijgende lijn in de verkoop van deze producten. Veel mensen gebruiken nu al vintage items om meer milieubewust te zijn en er komt een generatie ouders aan die steeds meer milieubewustere keuzes gaat maken, ook voor de babykamer’.
Volgens Mariëtte Bal is duurzaamheid belangrijk, maar niet altijd doorslaggevend bij hun keuze. ‘De meeste mensen prefereren een goede prijs boven duurzaamheid.’

In hoeverre is de witte babykamer nog belangrijk? Zijn er kleurentrends?

‘De witte, cleane kamertjes verdwijnen stilletjes aan’, meldt Caroline Larose van Childhome. ‘Mensen willen tegenwoordig warme, aardse kleuren en kiezen vaker voor ecru of greige (combinatie van grijs en beige) als alternatief voor wit. Er zal zeker ook meer kleur komen. Als je kijkt naar de ‘happy colours’ in mode die altijd voorloper zijn, dan zullen we dit ook naar ons interieur brengen. Naast wit zie je meer hout en zwart in babykamers.’ Bij Sarah Watts van BabyRace zijn vooral naturel babywiegjes en ledikanten populair. ‘Hout is warm en tijdloos en past mooi in het moderne interieur.’ Bopita geeft aan dat het bij 90% van de aankopen nog steeds om een wit kamertje gaat, vaak in combinatie met een handgreep in een bepaalde kleur zoals leer, of geborsteld rvs.

Hoe zit het met fysiek versus online aankopen in babykamermeubelen?

Uit de reacties die we ontvingen blijkt dat beide kanalen belangrijk zijn. ‘Voor de coronacrisis waren mensen sneller geneigd om naar een fysieke winkel te gaan. In coronatijd merkten mensen dat online kijken en bestellen ook best goed gaat. We leven nu eenmaal in een digitale wereld en de ouders van morgen hebben meer vertrouwen in online shoppen en gaan voor gemak en een snelle levering’, aldus Caroline Larose. Toch willen mensen producten graag in het echt zien, aanraken en testen. Dat merken we ook bij de rocking chair, we krijgen regelmatig vragen op social media waar ze dit kunnen bekijken.’

Tweedehands babymeubelen en doorgroeikamers

Babymeubelen zijn duur en worden relatief kort gebruikt. Een groep ouders koopt daarom liever tweedehands of leent meubelen van familie of vrienden. Maar er is ook een groeiende groep ouders die vanuit oogpunt van duurzaamheid bewust niet voor nieuwe meubelen kiest. Uit onderzoek van Marktplaats door Factsnapp blijkt dat babymeubelen veel verhandeld worden. Na de buggy die op de eerste plek staat als meest gezocht product, volgen in volgorde commode, kinderwagen, kinderstoel en een box. Ouders kiezen voor tweedehands om verschillende redenen. Zo’n 70% vindt dat je deze producten relatief kort gebruikt, 64% kiest voor tweedehands vanwege financiële redenen en 54% kiest voor tweedehands vanwege duurzaamheid.
Doorgroeimeubelen zijn een trend. Niet alleen uit het oogpunt van duurzaamheid, maar soms ook om financiële reden, kiezen ouders graag voor doorgroeimeubelen. Zoals een ledikant dat je om kunt bouwen tot eenpersoonsbed of bankje, of een commode die na de babytijd een nieuw leven krijgt als ladekast.

Sad Beige Babies

Of het nu gaat om meubelen, kleding, vloerkleden, bedtextiel, accessoires en speelgoed, het lijkt wel of beige het hele kleurenschema heeft overgenomen. Daarmee vloeien kinderkamers moeiteloos over in het interieur van papa en mama. Beige is natuurlijk tijdloos, genderneutraal, past overal bij en combineert prima met andere kleuren. Maar wat is het effect van een beige wereld op de hersenen van kinderen? Op social media worden deze baby’s ‘sad beige babies’ genoemd omdat ze het thuis zonder kleur moeten doen. De Amerikaanse Harley De Roche startte met een satirisch Instagram en TikTok account ‘Sad Beige’ omdat ze de neutrale en sombere manier van kleding- en speelgoedintroducties veel te serieus vond. Op haar account plaatst ze nepreclames met sombere kinderen in beige kleding. Deskundigen geven aan dat een beige omgeving op zich best rustgevend is om in te slapen. Maar kleine kinderen willen graag contrasten zien om te leren kijken. Naarmate ze zich ontwikkelen is kleur zeker belangrijk voor de ontwikkeling, maar dat kan ook in speelgoed en buiten de babykamer.

Trendkleuren mode voor 2023

Kijkend naar de catwalks, modebeeld en de voorspellingen van Pantone dan weten we dat we veel kleur mogen verwachten. In het modebeeld zien we veel roodtinten, maar ook felgeel, mokka, lavendel en oranje. En de kleur van het jaar is Viva Magenta! Al deze kleuren stralen vrolijkheid, welzijn, herstel, natuurlijke genezing en duurzaamheid uit.

trendkleuren 2023
babykamermeubelen Quax

Quax

babykamermeubelen kids depot

Kidsdepot

childhome babykamer

Childhome