U bevindt zich hier:--Autostoelen: consument kiest voor kwaliteit

Autostoelen: consument kiest voor kwaliteit

Door |2018-10-25T17:38:08+00:0025 oktober, 2018|Categorieën: Thema artikelen|Tags: |0 Reacties


Net zoals in de kinderwagenmarkt zal het aantal verkochte autostoeltjes in Europa iets afnemen, per jaar gaat het om min 0,3% tot 2021. Toch zorgen kwalitatieve en hoger geprijsde autostoeltjes er in alle segmenten voor dat de omzetcijfers niet zullen dalen. Sterker nog, de omzetcijfers zullen met 1,6% stijgen tot 2021. Het hogere segment autostoelen met prijzen vanaf 250 euro, zal een aandeel van 21,2% bereiken en verder toenemen. Het grootste segment zijn nu nog de autostoeltjes in de goedkopere prijscategorie, maar dit aandeel laat een licht dalende tendens zien. Dit blijkt een Europees onderzoek verricht door Interconnection Consulting.
Een belangrijke ontwikkeling qua veiligheid zijn de i-Size autostoelen die voor nog meer kinderveiligheid zorgen. Het verkoopvolume van i-Size autostoelen bedroeg in 2017: 373.825 stuks en zal tot 2021 toenemen tot meer dan 1 miljoen stuks per jaar.

Renaissance van speciaalzaken

De online markt is een groeimarkt in dit segment. Momenteel worden 16,4% van de aankopen via internet gedaan. De verwachting is dat dit tot 2021 zal toenemen tot 18,3%. Grote verrassing is echter de heropleving van speciaalzaken. Zij hadden de laatste jaren te kampen met een terugval maar maken nu een renaissance door. Er is veel vraag naar goede kwaliteit, uitleg en service voor deze producten. Verwacht wordt dat het marktaandeel van gespecialiseerde winkels zal uitgroeien van de huidige 41,5% naar 42,2%.
Tegelijkertijd heeft de gewone handel last van dalingen in de verkoop omdat de vraag naar scherp geprijsde autostoelen afneemt. Het marktaandeel van de top 10 bedrijven in deze sector daalde vorig jaar licht en kwam uit op 76%. De top 3 van autostoelenmerken in Europa zijn volgens de onderzoekers: Britax, Cybex/Goodbaby en Dorel.

Een toets bij fabrikanten levert de volgende reacties op:

Calogero Cipollina van CnerJ (Recaro, Kiddy): ‘We zien inderdaad een opwaartse trend voor wat betreft het prijsniveau van de kinderautostoelen, er lijkt geen bezwaar te zijn om duurdere stoelen te kopen. Voor de meesten is de veiligheid van hun oogappel nog steeds het belangrijkste. Ik ben ervan overtuigd dat de speciaalzaken nooit zullen verdwijnen. De uitsluitend online verkoop van babyartikelen is nooit echt sterk geweest. Daarbij komt ook dat de consument op het moment van de aankoop emotioneel geladen is. Ze zijn op zoek naar goede begeleiding, professionalisme, kennis, service, beleving, het warm-bad gevoel…  Daar ligt de uitdaging van de speciaalzaken. Zorg ervoor dat consumenten een ‘wauw-effect’ krijgen en dat ze al deze genoemde eigenschappen terugvinden in de winkel want dan worden naast de prijs, andere aspecten ook belangrijk. Dat zie ik terug bij verschillende winkels in Nederland en België. En natuurlijk moet je ook een goedwerkende webshop hebben die een synergie vormt met je winkel. Ze moeten elkaar versterken.’
Ook Judith van Sambeek, Marketing Manager Benescan beaamt dit laatste: ‘Onze klanten die in de winkel goede mensen hebben staan én een goede online omgeving hebben, doen het goed. Consumenten zoeken online hun informatie over autostoelen en gaan vervolgens naar de winkel om deze bestellen. Het is toch een veiligheidsproduct, dat ligt gevoelig en is tricky en consumenten vragen zich af of ze wel de goede keuze maken. Het is onze taak om daarin de juiste informatie te geven.’

Verder kent ze dit rapport niet, over de prijsbevindingen zegt Judith: ‘Wij hebben wat duurdere autostoelen zoals de nieuwe Titan Pro, maar wij zetten er altijd een betaalbare variant naast, zoals het jonger broertje Titan. We willen iedereen een passende en betaalbare autostoel aanbieden.’
Maar ze ziet ook andere trends: ‘Value for money is heel belangrijk voor consumenten. Dat zou een multigroup seat kunnen zijn of een i-Size baby- en peuterstoel, een 2Way Family of zelfs een 3Way Family waar je drie producten aan kunt toevoegen. Ook comfort wordt steeds belangrijker, denk aan temperatuurcontrole, belangrijk gezien de steeds extremer wordende zomers hier. Dat zie je terug in de verwerking van onze stoffen. En om het kleine baby’s nog comfortabeler te maken tijdens vervoer introduceren we de Jade, een wiegje waarin je een baby liggend kunt vervoeren en dat ook voldoet aan de R129 norm. Deze lie-flat positie boden wij in Zuid-Europa al aan, nu zien we in Noord-Europa ook meer vraag ontstaan.’

Status invoering R129 norm

Nog even ons geheugen opfrissen over de nieuwe R129 norm, hoe staat het met de invoering daarvan? We vroegen het Ronald Vroman, automotive expert bij de Consumentenbond. Hij legt het nog even uit. De R129 norm wordt in 3 fases ingevoerd:

  • Fase 1: (i-Size) stoeltjes voor baby’s en peuters met Isofix bevestiging, vanaf juni 2013.
  • Fase 2: (i-Size) stoeltjes voor grotere kinderen (zittingverhoger met rugleuning, eventueel met Isofix), vanaf juni 2017.
  • Fase 3: stoeltjes voor baby’s en peuters die met de gordel worden vastgezet (geen Isofix), naar verwachting vanaf februari 2019.

Autostoeltjes die R44 zijn goedgekeurd voldoen aan de wet maar worden uitgefaseerd:

  • Isofix stoeltjes voor baby’s en peuters (equivalent fase 1) kunnen niet meer volgens R44 goedgekeurd worden sinds september 2017 en bestaande goedkeuringen kunnen niet meer verlengd worden vanaf september 2020.
  • Autostoeltjes voor grotere kinderen (zittingverhoger met rugleuning, equivalent fase 2), kunnen niet meer volgens R44 goedgekeurd worden vanaf september 2019. Bestaande goedkeuringen kunnen niet meer verlengd worden vanaf september 2023.
  • Voor R44 stoeltjes die met de gordel worden vastgezet voor baby’s en peuters (equivalent fase 3) is nog geen einddatum vastgesteld. De consumentenorganisaties gaan daarvoor een (scherp) voorstel indienen dat in december in UNECE (Geneve) besproken zal worden.

Hoe is deze overgangsperiode verlopen bij fabrikanten en consumenten?

besafe izi go modularRonald: ‘We zitten nog midden in de overgangsperiode, dus het is lastig daar een oordeel over te geven. Aan de aanbodzijde zien we dat sommige fabrikanten snel inspelen op R129 en nieuwe producten op de markt brengen. Anderen willen langer met R44 doorgaan om zo ook exportmarkten die onbekend zijn met R129, te kunnen bedienen. Een ding is zeker, voor consumenten is de situatie verwarrend: twee normen, waarvan de één strenger is dan de ander. Vandaar dat we aandringen op een korte overgangsperiode.’
Erik Salters, werkzaam bij Advanced Research Group van Dorel: ‘Je kunt niet stellen dat een R44 product onveilig is. Je kunt een R44 product maken met high end techniek die veiliger is dan een R129 autostoel. De vraag is: ‘Hoe veilig zijn producten als de minimale eisen opgeschroefd worden? Dat betekent ook dat slecht presterende R44 producten geen bestaansrecht meer hebben. En daar is het de wetgeving natuurlijk om te doen. De R129 heeft wettelijke eisen neergelegd die eerst niet bestonden. Wij van Dorel willen niet alleen aan deze norm voldoen maar hier ook in excelleren. Dat is soms een uitdaging maar ook een goede zaak.’
Calogero vindt dat de overgangsperiode vrij soepel is verlopen. ‘Er wordt al lang over gesproken en geschreven in de gespecialiseerde pers en ook vanuit de speciaalzaken wordt hier veel aandacht aan besteed.’
Okke van Mourik (HTS BeSafe) meldt: ‘We volgen de ontwikkeling van de R129 op de voet en we waren ook een van de eersten die autostoeltjes volgens de nieuwe norm hebben geïntroduceerd. De nieuwe norm bevat veel verbeteringen die wij ondersteunen. De R129 is voor de consument niet altijd direct een aanleiding om een nieuw autostoeltje te kopen, maar de vergrote veiligheid is dat wel.’

Zijn de nieuwe normen duidelijk genoeg voor de consument?

Ronald antwoordt: ‘De R129 maakt de situatie voor consumenten duidelijker. Naast het veiliger maken (onder andere door toevoeging van testen met een botsing van opzij en langer achteruitkijken), is het doel van R129 het gebruiksgemak te vergroten en onjuist gebruik tegen te gaan. R129 is veel meer plug and play dan R44. Consumenten hoeven minder uit te zoeken welk zitje gebruikt moet worden en in welke auto deze past of mag. En de norm is ook strenger wat betreft bijvoorbeeld de verstelmogelijkheden van harnasjes (geen vlechtwerk meer) en stoeltjes met losse onderdelen (geen ’bouwpakketten’). Ook laat R129 niet meerdere manieren toe om één stoeltje met de gordel vast te zetten. Verschillende veldstudies, waaronder een recente studie in België, bevestigen dat autostoeltjes vaak niet correct gebruikt worden. R129 stoeltjes helpen dat te verbeteren, waarnemingen in de Belgische studie lijken dat te bevestigen.’
‘Voor de meeste consumenten zijn de precieze normen nooit écht duidelijk genoeg’, aldus Calogero van CnerJ. ‘Ze hebben erover gehoord of gelezen, maar kennen de details niet. Ik stel nog steeds vast dat consumenten soms niet weten wat Isofix is en of ze het wel of niet in hun auto hebben.’
Ook Okke van HTS BeSafe stelt dat de verschillen tussen de R44-04 en de R129 norm voor de meeste consumenten onduidelijk zijn. ‘In R129 zitten echter veel veiligheidsverbeteringen, dus autostoeltjes die aan deze norm voldoen zullen in de meeste gevallen veiliger zijn. In die zin is de invoering van R129 een vooruitgang en zijn de details wellicht iets minder belangrijk.’
Erik Salters van Dorel meldt: ‘Als ik in mijn vriendenkring kijk of naar het winkelend publiek, constateer ik nog veel onduidelijkheid. Mensen kopen soms een prachtig product maar besteden onvoldoende aandacht aan de juiste installatie, dan maakt het niet uit of het een veilig product is. Je kunt ook in een veilige auto veel te hard rijden. Daarvoor zijn we ook steeds op zoek naar oplossingen, dat is ook de verantwoordelijkheid die je als fabrikant hebt. Met de 2Way Fix laten we ouders bijvoorbeeld met lampjes en piepjes zien of de stoel goed vastzit.’

Dit is een gedeelte uit het thema artikel gepubliceerd in het septembernummer 2019 van BabyWereld.

Geef een reactie